Panu Roivas
12. huhtikuuta, 2012 17:57
Viime vuosina otsikoissa vilahdellut One Laptop per Child (OLPC) -aloite on viimeisimpien tutkimusten mukaan ollut pettymys, sillä kannettavat eivät ole juuri auttaneet kehitysmaiden lasten opiskelussa.
Inter-American Development Bank teetti tutkimuksen, jonka mukaan OLPC-kannettavien tulo kouluihin ei ole juurikaan edistänyt lasten opiskelua. 319 Perulaisessa koulussa tehty tutkimus jakautui kahteen osaan, jossa 110 koulua toimi kontrolliryhmänä. Tulosten mukaan OLPC-kouluissa koneita oli 1,2 konetta per lapsi, kun taas ilman OLPC:tä varustetuissa kouluissa oli yksi tietokone yhdeksää lasta kohti.
OLPC-kouluissa 80% koululaisista käytti konetta ainakin kerran viikossa, mutta vain 40% käytti sitä kotona, sillä monissa kouluissa konetta ei saanut viedä kotiin. Ilman OLPC:tä olevissa kouluissa vain 32% koululaisista sai mahdollisuuden käyttää tietokonetta ainakin kerran viikon aikana, ja vain neljällä prosentilla oli tietokone käytössään kotona.
Suosituimpia sovelluksia olivat tekstinkäsittely ja laskin (45% ajasta), pelit (18%) sekä musiikki (14%). Tutkijoiden mukaan OLPC-koulujen ja tavallisten koulujen välillä ei kuitenkaan ollut merkittäviä eroja oppimisessa. Ongelmaksi arvioitiin mahdollisesti Internet-yhteyden ja opetussovellusten puute, sillä OLPC:n mukana tulleista sovelluksista vain Wikipedia oli opetuskäyttöön soveltuva. Valtaosa koneiden käytöstä jäi siis opettajan antaman tekstin kopioimisen tasolle.
Tutkimuksen lopputulos oli siis jokseenkin ennalta arvattava: kehitysmaissa lienee jatkossakin parempi panostaa opettajien koulutukseen ja pienempiin luokkakokoihin, kuin koululaisten kannettaviin.