Asus ROG Zephyrus GX501 – Ultrakevyt Max-Q-pelikannettava
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas
Suorituskyky, akkukesto ja melutaso
PCMark 8 ja 3DMark Fire Strike
Zephyrusin käyttämä 45" Core i7-7700HQ -suoritin toimii maksimissaan 3,8 GHz kellotaajuudella (yksi ydin), ja saman mallin suoritinta löytyy myös kookkaammissa 17" malleissa. Neliydinsuoritin on nykyään lähes välttämätön pelikäytössä, ja 7700HQ löytyykin valtaosasta kalliimpia pelikannettavia. Ensi vuonna Inteliltä on kuitenkin huhuttu kuusiytimisiä malleja myyntiin, mutta luultavasti näitä nähdään ensiksi vain 17" työpöytäkorvikkeissa.
4884 pisteen tulos asettaa Zephyrusin hieman nopeammaksi kuin i7-6700HQ:n sisältävän GL502VM:n, mutta käytännössä ero on lähes huomaamaton.
Kannettava suoriutui Fire Strike -testistä korkein pistein (13 782), mikä on n. 53% parempi tulos kuin GTX 1060 -näytönohjaimen sisältämä GL502VM. Työpöytänäytöhjaimiin verrattuna Max-Q-näytönohjaimen tulos on lähempänä GTX 1070 -mallia virransäästösyistä. Kannettavan GTX 1080 sisältää enemmän CUDA-ytimiä, mutta niitä ajetaan pienemmällä jännitteellä, ja näin ollen myös keskimäärin matalammalla kellotajuudella.
Tallennustilan osalta GX501 turvautuu teratavun Samsungin M.2-liitäntäiseen NVMe SSD-asemaan SM961, joka on käytännössä tällä hetkellä nopein saatavilla oleva SSD-asema kannettavissa.
Koneen pohjan voi avata komponenttien päivitystä varten, joskin välipohja on ensin irrotettava. Sisältä löytyy paikka M.2 NVMe SSD:lle sekä kaksi paikkaa DDR4-muistille. Testimallissa on asennettuna yksi 16 Gt + 8 Gt 2400 MHz muistit, mutta Suomessa myyntimalleissa lienee todennäköisesti vain yksi 16 Gt muisti.
Pelitestien osalta otimme mukaan tällä kertaa useamman vaativan AAA-pelin antamaan kuvaa siitä, miten GTX 1080 Max-Q jaksaa pyörittää pelejä maksimiasetuksilla 1920x1080-resoluutiolla. Kaikissa testipeleissä on tarjolla DX12 tai Vulkan -rajapinta, mutta päädyimme kuitenkin käyttämään DX11 ja OpenGL-rajapintoja niiden paremman suorituskyvyn tai sulavuuden myötä Nvidian näytönohjaimella.
Rise of the Tomb Raider
Tomb Raider on yksi tämän hetken näyttävimmistä ja samalla myös vaativimmista PC-peleistä. Tästä huolimatta GX501 suoriutui 1920x1080-natiiviresoluutiolla kiitettävästi Ultra-asetuksilla pelin benchmark-testistä. Ruudunpäivitys pysyi 60 FPS:n lähimaastossa, ja tippui alimmillaan vain n. 40 FPS:n tasolle kolmannen testiosion alussa. Testiajona käytettiin Geothermal Valley -kentän kylää, joka on pelin raskain alue erityisesti CPU:n osalta.
Deus Ex: Mankind Divided
Uusin Deus Ex -peli on myös tunnettu tehosyöppö. Testialueena toimi Prahan suurempi kaupunkialue, joka on erityisen raskas CPU-suorituskyvyn osalta. Zephyrus jaksoi kuitenkin pyörittää peliä maksimiasetuksilla enimmäkseen yli 60 FPS:n rajapyykin. G-Syncistä on kuitenkin edelleen paljon hyötyä 120 Hz paneelin ansiosta.
Doom
Doom on varta vasten suunniteltu nopeaa pelitempoa varten, ja idTech 6 -pelimoottori on saatu optimoitua erittäin hyvin, joten lopputuloksena ruudunpäivitys maksimiasetuksilla on kiitettävä Zephyrus GX501:n raudalla. Maksimiasetuksilla ruudunpäivitys pysyi enimmäkseen 100 FPS:n paremmalla puolella raskaammassakin toiminnassa.
Akkukesto ja Nvidia Battery Boost
Zephyrus GX501:n 50 Wh akku riittää noin tunnin pelisessioon, kun käytössä on Nvidian Battery Boost -tekniikka, joka rajoittaa ruudunpäivityksen 30 FPS:n tasolle. Tehokas näytönohjain vie luonnollisesti enemmän virtaa, ja samalla 50 Wh akku on hieman pienempi kuin GL502VM:n 64 Wh malli.
60 FPS Full HD YouTube-videota striimatessa näytön ollessa 50% kirkkaudella akkukestoa on noin 2½ tuntia.
Melutaso
GX501:n sisään on mahdutettu kaksi erillistä jäähdytyssiiliä tuulettimineen, ja tehokkaiden komponenttien myötä melutaso nouseekin kohtuullisen korkealle. Ääniprofiili on rasituksessa kuitenkin maltillinen, mutta testimallissa oli havaittavissa pientä korvia rasittavaa korkeampaa äänitaajuutta. Valitettavasti työpöydällä idle-tilassa tuulettimet eivät koskaan lopeta puhkumistaan, joten laite pitää aina korvin kuultavaa suhinaa. G-Sync-kannettavissa ole tarjolla Optimus-tekniikkaa, joka vaihtaisi työpöydällä Nvidian näytönohjaimen pois päältä ja siirtyisi käyttämään integroitua piiriä.
Kokonaisuudessaan Zephyrusin jäähdytysratkaisu on kuitenkin onnistunut, ja tarjoaa lähes saman suorituskyvyn kuin kaksi kertaa suuremmat 17" pelikannettavat. Melutaso on lähempänä 15-tuumaisia malleja, mutta ei muutu koskaan sietämättömälle tasolle kuten joissain aikaisempien sukupolvien ultraohuissa pelikannettavissa.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään