Deus Ex: Human Revolution suorituskykyanalyysi

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 1 kommentti

Odotettu Deus Ex -pelin esiosa Deus Ex: Human Revolution on vihdoin täällä. Tässä artikkelissa otamme pelin tarkempaan syyniin ja syvennymme suorituskyvyn lisäksi muun muassa MLAA-anti-aliasointiin ja AMD:n HD3D-toteutukseen.

Alkuperäinen Deus Ex yhdisti elementtejä fps-peleistä sekä roolipeleistä, jonka myötä pelaaja saattoi vaikuttaa tarinan kulkuun omien valintojensa perusteella. 26.7.2000 julkaistu peli on edelleen yksi PC-pelien arvostetuimmista klassikoista.

Deus Ex:n jatko-osa Invisible war julkaistiin vuoden 2003 lopulla PC:lle ja Xboxille. Se sai osittain positiivisia arvosteluja, mutta ei kerännyt yhtä paljon suosiota kuin edeltäjänsä.



Seitsemän vuotta myöhemmin trilogian kolmas peli, Deus Ex Human Revolution on vihdoin julkaistu. Eidos Montrealin uusin peli on AMD:n sponsoroima, ja tukee natiivisti AMD:n HD3D-toteutusta ilman väliohjelmistoja. Siinä käytetään myös Morphological Anti-Aliasing (MLAA) -tekniikkaa, joka löytyy muun muassa AMD:n näytönohjainten ohjauspaneelista. DX:HR:n MLAA-toteutus toimii kuitenkin Radeoneiden lisäksi myös Nvidian näytönohjaimilla. Vastaavasti pelistä löytyy myös FXAA anti-aliasointi, joka myös toimii molempien valmistajien korteilla. Pelissä on myös DX11-tuki, joten sen suorituskyvyn tutkiminen tullee olemaan hyvin mielenkiintoista.

Deus Ex: Human Revolution pelinä

Deus Ex: Human Revolutionia on kuvailtu muun muassa Robocopin ja Blade Runnerin risteymäksi. Pelin päähenkilönä toimii Sarif Industriesin turvapäällikkönä toimiva Adam Jensen. Jensen päätyy tahtomattaan leikkauspöydän alle, saaden itselleen uudet mekaaniset ruumiinosat, ja lähtee ristiretkelle etsimään kulissien takaa toimivia syypäitä. Tulevaisuuden Detroit on Blade Runnerin tapaan synkkä ja tunnelmallinen, ja maailmaa vaivaa uuden teknologian tuomat moraaliset ja eettiset dilemmat, joihin pelaaja voi omalla tavallaan osallistua.



Pelin pelaaminen koostuu kohtuullisesti toteutetusta nurkan takaa ammuskelusta, roolipelimäisistä augmentaatiopäivityksistä sekä hiiviskelystä ja hakkeroinnista. Mukana on tietysti roppakaupalla juonta sekä ykkösosasta tuttuun tapaan maailmaa syventävää informaatiota sähköpostien, taulutietokoneiden ja muiden laitteiden muodossa. Augmentaatiot ovat Deus Ex: Human Revolutionin suola. Niitä on runsaasti valittavissa, ja Jensenistä voi tehdä haluamansa kaltaisen hahmon, tykkäsi sitten suorasta räiskinnästä tai hiiviskelystä. Taistelu on suojapohjaista, ja peli siirtyy seinää halaillessa kolmanteen persoonaan, mikä mahdollistaa nurkkien takaa vihollisen havaitsemisen. Toteutus näyttää toimivalta, mutta ajoittain se saattaa tuntua hieman ontuvalta. Suoraa FPS-rymistelyä kaipaavat tulevat luultavasti pettymään, sillä aseet tappavat Jensenin helposti, joten useimmiten taistelu hoidetaan suojan takaa. Jensen parantuu myös automaattisesti, mutta lisäksi Jensen voi käyttää löytämiään energiatasoa väliaikaisesti kasvattavia tavaroita.



Taistelu ei siis ole tämän pelin ydin. Deus Ex: Human Revolution on lähempänä roolipeliä, jossa dialogilla, hahmoilla, valinnoilla ja tarinalla on tärkeä rooli. Vastaavaa kokemusta voi hakea esimerkiksi Mass Effect 2 -pelistä, vaikka tarinat ja ympäristö ovatkin hyvin erilaiset. Myös Adamin lähtökohta on helpommin samaistuttavissa kuin Shepardin galaksinpelastusoperaatio.



Pelintekijät ovat onnistuneet erityisesti NPC-hahmoissa ja dialogivalinnoissa. Monissa peleissä juonihaara on ilmiselvä kahden valinnan välillä, joko A tai B. Deus Ex: Human Revolutionissa pelkän valinnan lisäksi joudut monesti myös vakuuttamaan NPC-hahmon saadaksesi haluamasi lopputuloksen. Esimerkkinä panttivankia pitävän henkilön kanssa neuvottelu voi päätyä dialogivalintojesi mukaan joko panttivangin kuolemaan tai pelastumiseen. Dialogivalinnoilla on selvä vaikutus myöhempiin tapahtumiin ja Jensenin mahdollisuuksiin ratkaista vastaan tulevia ongelmia eri tavoilla.



Tässä vaiheessa voinen sanoa jo, että Deus Ex: Human Revolution on ehdottomasti pelaamisen arvoinen. Pelin heikot puolet, kuten ajoittain huono taistelumekaniikka ja vanhahkon pelimoottorin tuomat graafiset ongelmat ovat pientä verrattuna pelin muuten erinomaiseen tunnelmaan ja tarinaan. Deus Ex: Human Revolution on nautinnollisimpia pelikokemuksia mitä olen pitkään aikaan pelannut.

kommentti 1

Anonymous User

ZSCu7R <a href="http://ljvonkykjdna.com/">ljvonkykjdna</a>

Kommentoi artikkelia