Diablo III suorituskykytestissä
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 3 kommenttia
Pitkään odotettu Diablo III saapuu pelattavaksi kokonaisuudessaan ensi viikolla. Sen vuoksi halusimme testata millaisella kokoonpanolla kannattaa varustautua tähän eeppiseen jatko-osaan. Testasimme peliä 12 eri näytönohjaimella sekä muutamalla eri prosessorilla. Tarkista miten oma kokoonpanosi tulee suoriutumaan paholaisen paluusta!
Blizzardin onnistuminen pelikehittäjänä johtuu paljolti kolmesta eri hittipelistä: Warcarft, Starcraft ja Diablo. Warcraft-universumia on pyöritetty jatkuvalla syötöllä jo useiden vuosien ajan ja myös Starcraft sai oman jatko-osansa. Diablon edellisestä julkaisusta on kuitenkin kulunut jo 10 vuotta, jolloin julkaistiin Diablo III: Lord of Destruction.
Kuten Blizzardin kaikki hittipelit, myös Diablo on onnistunut kiinnostamaan uskollisia faneja yli vuosikymmenen ajan. Diablo II kuuluu edelleen nuorempienkin pelaajien suosikkeihin eikä ajan hammas, matala resoluutio tai suorastaan vanhahtavat grafiikat poista hienon pelisuunnittelun tuomaa viehätystä.
Onneksi sarjan kolmas osa on pian pelattavissa, eikä sitä vaivaa enää vanhat rajoitukset. Blizzard aikoo julkaista Diablo III:n toukokuun 15. päivä 2012.
Kun ensimmäistä kertaa käynnistin Diablo III:n, olin hieman skeptinen sen suhteen, jaksaisinko edelleen olla kiinnostunut isometrisillä grafiikoilla toteutetusta RPG-klikkailusta. Paljon on kuitenkin tapahtunut edellisen Diablo-julkaisun jälkeen ja moni yhtä vanha peli ei tunnu enää ollenkaan kiinnostavalta. Aluksi peli tuntuikin tylsähköltä. Mutta kun leveleitä alkoi kertyä ja hahmo sai yhä parempi a ja tehokkaampia voimia, ajantaju hävisi pelatessa täysin. Ilmeisesti yhä parempien aseiden, tavaroiden, kykyjen ja kullan haaliminen aina uudelleen satunnaisesti luoduista kellareista ei käy koskaan tylsäksi.
Diablo III muistuttaa edeltäjiään itse asiassa niin paljon, että se tuntuu kuin jatkaisi vanhaa peliään. Tietysti lähes kaikkea on silti muuteltu ja paranneltu: mukana on uusia hahmoluokkia, hahmojen dialogia on enemmän ja sillä on suurempi merkitys, tavaroita pystyy luomaan sepän avulla ja grafiikat ovat erittäin tyylikkäät. Kaikista uudistuksista huolimatta kyseessä on silti sama tuttu ja suorastaan rakastettu Diablo. Ja se on hyvä.
Diablossa grafiikkatyyli on perustavanlaatuisesti erilainen kuin Warcraftissa ja Starcraftissa, joissa kuvitus on sarjakuvamaista ja hahmot tyylitelty elämää suuremmiksi. Diablon kuvitus on vähemmän tyyliteltyä, karkeampaa ja enemmän realismiin päin taipuvaista. Kuten aiemmissakin osissa, isometrinen katselukulma on lukittu paikalleen eikä kameraa pysty zoomaamaan.
Tässä vaiheessa voidaan kohtalaisella varmuudella sanoa, että Diablo III tulee olemaan kaupallinen menestys. Kysymys on siitä, riittääkö oma kokoonpanosi pelaamiseen? Kysymykseen löytyy vastaus seuraavilta sivuilta.
Blizzardin onnistuminen pelikehittäjänä johtuu paljolti kolmesta eri hittipelistä: Warcarft, Starcraft ja Diablo. Warcraft-universumia on pyöritetty jatkuvalla syötöllä jo useiden vuosien ajan ja myös Starcraft sai oman jatko-osansa. Diablon edellisestä julkaisusta on kuitenkin kulunut jo 10 vuotta, jolloin julkaistiin Diablo III: Lord of Destruction.
Kuten Blizzardin kaikki hittipelit, myös Diablo on onnistunut kiinnostamaan uskollisia faneja yli vuosikymmenen ajan. Diablo II kuuluu edelleen nuorempienkin pelaajien suosikkeihin eikä ajan hammas, matala resoluutio tai suorastaan vanhahtavat grafiikat poista hienon pelisuunnittelun tuomaa viehätystä.
Onneksi sarjan kolmas osa on pian pelattavissa, eikä sitä vaivaa enää vanhat rajoitukset. Blizzard aikoo julkaista Diablo III:n toukokuun 15. päivä 2012.
Kun ensimmäistä kertaa käynnistin Diablo III:n, olin hieman skeptinen sen suhteen, jaksaisinko edelleen olla kiinnostunut isometrisillä grafiikoilla toteutetusta RPG-klikkailusta. Paljon on kuitenkin tapahtunut edellisen Diablo-julkaisun jälkeen ja moni yhtä vanha peli ei tunnu enää ollenkaan kiinnostavalta. Aluksi peli tuntuikin tylsähköltä. Mutta kun leveleitä alkoi kertyä ja hahmo sai yhä parempi a ja tehokkaampia voimia, ajantaju hävisi pelatessa täysin. Ilmeisesti yhä parempien aseiden, tavaroiden, kykyjen ja kullan haaliminen aina uudelleen satunnaisesti luoduista kellareista ei käy koskaan tylsäksi.
Diablo III muistuttaa edeltäjiään itse asiassa niin paljon, että se tuntuu kuin jatkaisi vanhaa peliään. Tietysti lähes kaikkea on silti muuteltu ja paranneltu: mukana on uusia hahmoluokkia, hahmojen dialogia on enemmän ja sillä on suurempi merkitys, tavaroita pystyy luomaan sepän avulla ja grafiikat ovat erittäin tyylikkäät. Kaikista uudistuksista huolimatta kyseessä on silti sama tuttu ja suorastaan rakastettu Diablo. Ja se on hyvä.
Diablossa grafiikkatyyli on perustavanlaatuisesti erilainen kuin Warcraftissa ja Starcraftissa, joissa kuvitus on sarjakuvamaista ja hahmot tyylitelty elämää suuremmiksi. Diablon kuvitus on vähemmän tyyliteltyä, karkeampaa ja enemmän realismiin päin taipuvaista. Kuten aiemmissakin osissa, isometrinen katselukulma on lukittu paikalleen eikä kameraa pysty zoomaamaan.
Tässä vaiheessa voidaan kohtalaisella varmuudella sanoa, että Diablo III tulee olemaan kaupallinen menestys. Kysymys on siitä, riittääkö oma kokoonpanosi pelaamiseen? Kysymykseen löytyy vastaus seuraavilta sivuilta.
kommenttia 3
"minkä ansiosta GeForce GT 210 kykenee monessa tapauksessa pyörittämää pelejä edes niiden matalimmilla grafiikka-asetuksilla."
Kuulostaa jotenkin jännältä?
KERS:in idealistinen ajtuas on hyve4, mutta he4tikf6iminen tunkeminen F1:een aivan typere4sti toteutettu ja koko KERS F1-kontekstissa on ongelmineen le4hinne4 alkanut tuntua te4ysin turhalta ja typere4lte4 vehkeelte4. Muutenkin koko F1 alkaa olla pelkke4e4 se4e4litte4ve4e4 pelleilye4 ja mediasirkusta verrattuna 80- ja 90-lukujen kulta-aikoihin. Kaikenlaista naurettavaa skandaalia pe4e4lle4 koko ajan ja joku vetoomus on jollain koko ajan vete4me4sse4 suuren ruikutuksen saattelemana. Tai jotain tabloidi-tyyppiste4 naivia dramatisointia kuinka pikkupoika -Lewis melkein lopetti jonkun valehteluskandaalin takia. Niin varmaan ja kete4 kiinnostaa Puhumattakaan kaikista typeriste4 uusista teenne4isiste4 show -se4e4nnf6iste4, jotka jonkun Bernien tai muun dorkan mieleste4 ovat loistava idea. Tai uusista hienoista radoista jossain aavikolla tai trendipaikassa, jotka ovat kilpailullisesti te4ysin onnettomia ja vailla luonnetta. Tai sitten, kuinka vaikka jonkun selostajan tai muun mieleste4 on niin hieno kisa, kun sataa, turva-auto sotkee monimutkaisine se4e4ntf6ineen pakan viele4 pahemmin ja lopulta on aivan sama vaikka tulokset arvottaisiin. Tai se, ette4 kaikki se4e4stf6toimenpiteet vedete4e4n paniikissa aivan f6veriksi, jotta Mosleyn muut sessiot unohtuisivat ja ns. kuninkuusluokka on kohta jotain mikroauto-tasoa jollain standardimoottoreilla, jotka ovat samoja ralliautojen kanssa, eive4tke4 kiinnosta kete4e4n. Mite4 jos vaan jo myf6nnette4isiin, ette4 nyky F1 on aika pitke4lti te4ytte4 roskaa? Kimie4ke4e4n ei se selve4sti ene4e4 kauheasti kiinnosta, mike4 on myf6s se4e4li
http://www.vertaa.fi/kannettavat/hp/550_fs328aa/specs.rhtml
Mahtaako toimii moisel raadolla? :) kiitos jo etukäteen vastauksista