Game Developers Conference 2011 : Päivä 1

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia

Windowsin pelipäivitys



Muistathan Windowsin? Se käyttöjärjestelmä Microsoftilta joka löytyy suurimmasta osasta maailman tietokoneista? Microsoft näkee Windows 7:n edelleen vahvana pelialustana. PC Gaming Alliance vastikään ilmoitti PC-pelien markkinoiden kasvaneen 19% vuonna 2010, maailmanlaajuisen myynnin ollessa yli 16 miljardia dollaria. Huhut PC-pelaamisen kuolemasta ovat liioiteltuja.

Kevin Gee Microsoftin Advance Technology Group:sta esitteli päivityksen Windows-pelaamisesta ja siitä, mitä Microsoft tekee pitääkseen alustan elossa ja kehittyvänä.

Gee aloitti siteeraamalla lukuja, joiden mukaan PC-pelien myynti on kasvanut 2010 n. 14%, 346 miljoonaan yksikköön. PC-pelisegmentti sisältää suuren määrän erityyppisiä pelejä sovelluspohjaisista Facebook-peleistä kasuaalipeleihin ja MMORPG-peleihin sekä hardcore PC-peleihin. Gee huomautti, että Steamin tilastojen mukaan 34% Steamin käyttäjistä käytti 64-bittistä Windows 7:ä, joten 64-bittisen käyttöjärjestelmän penetraatio on melko korkea. Myös DX10-näytönohjainten osuus käyttäjien koneilla on kasvanut 56 prosenttiin.

Erillisnäytönohjainten markkinaosuuksien odotetaan pysyvän vakaana, vaikka tehokkaampia integroituja suorittimia on tulossa AMD:n Llanon ja Intelin Ivy Bridgen muodossa.

DX11:n ominaisuuksista kerrottiin myös lisää, erityisesti korkeammasta väritarkkuudesta. Näytönohjaimet AMD:ltä ja Nvidialta pystyvät renderöimään 10-bittistä videota, ja tätä tukevia DisplayPort-monitoreita on tulossa. Gee puhui myös Shader Model 5 sub-pixel samplauksesta, joka mahdollistaa selvästi paremman kuvanlaadun, mutta suorituskyvyn kustannuksella.

Gee lopetti puheensa keskittymällä GPUView-analyysityökaluun, jonka avulla näytönohjainten ajurien kirjoittajat voivat helpommin nähdä mitä ajurin sisällä tapahtuu. Se voi myös auttaa pelikehittäjiä hahmottamaan kuinka data liikkuu pelimoottorista näytönohjaimelle ja takaisin.

Lisää GDC:tä tulossa

Meillä on vielä tarjolla lisää GDC-kattausta, ja seuraavassa artikkelissa käymme läpi GDC 2011 viimeisen päivän luentoja, joissa pelialan kovat nimet keskustelevat alan menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.

Kommentoi artikkelia