Kuvissa: PC-roolipelien historia
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 6 kommenttia
Ultima Underworld: The Stygian Abyss
Vuosi: 1992
Julkaisija: Origin Systems (kehittäjä Blue Sky Productions)
Alusta: MS-DOS
Ultima Underworld oli ensimmäinen tietokoneroolipeli, jossa pelaaja pystyi liikkumaan vapaasti, eikä vain kuutiosta toiseen hyppien. Ultima VII:n tuodessa syvyyttä pelikokemukseen maailmansa takia, mutta Ultima Underworld teki saman grafiikkansa ansiosta. Oikeasti sulava liikkuminen oli todella vakuuttava kokemus. Tarinan osalta peli ei ollut osa Ultima-sarjaa, vaan se oli erillinen seikkailu, vaikka pelihahmo oli sama "Avatar", ja pelimaailmakin oli sama. Sille julkaistiin jatko-osa Ultima Underworld II julkaistiin 1993.
kommenttia 6
Artikkeli(t) oli hyviä, mutta kiinnostaisi tietää, miksi pitää 17 kertaa ladata sivu, jotta voi nähdä 17 kuvaa... Miksei voi pistää samalle sivulle kaikkia kuvia? Haluaako Afterdawn Oy enemmän sivulatauksia, vai mikä näin absurdissa meiningissä on takana?
Olen kyllä samaa mieltä @1:n kanssa. Tämän jakaminen 17 eri sivulle ymmärtäisi, jos jokaisella sivulla olisi useita kuvia ja paljon enemmän tekstiä. Nyt jakamisessa useammalle sivulle ei oikein ole mitään järkeä (koskee myös aikaisempia vastaavia artikkeleita).
Kiva oli tätäkin lukea, mutta "lataa kaikki sivut kerralla" olisi meille muille ei mobiililaitteilla/1mb-yhteyksillä artikkeleita lukeville paljon mukavempi vaihtoehto.
Otetaan huomioon seuraavassa kuvakatsauksessa. Hardware.fi ulkoasu tulee päivittymään jossain vaiheessa, katsotaan voidaanko asialle tehdä samalla jotain. Jenkkipuolellahan on käytössä galleria, jota täällä ei ole, joten tässä mentiin sillä mitä on.
Mitä tähän sanoisi, monia noista on tullut joskus pelailtua. Sitten RPG siirtyi pitkälti internetiin, joka alussa oli ihan mieleenkiintoista. Nyt se on mennyt rahastamiseksi. Eli enään ei ole tarkoitus että kuluttaja saisi mieleenkiintoisen pelin, vaan että miten sillä pystytään rahastamaan mahdollisimman pitkään. Jokainen "RPG online" kopioi samat ominaisuudet toisistaan, jonka takia ne kaikki alkaa muistuttaa toisiaan. Sosiallinen juttelu ja virtuaali esineiden kerääminen on niissä nykyään tärkeämpää kuin itse pelaaminen.