Kuvissa: PC-roolipelien historia
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 6 kommenttia
Baldur's Gate
Vuosi: 1998
Julkaisija: Interplay Entertainment (kehittäjä: BioWare)
Alusta: Microsoft Windows
Baldur's Gate ja sen jatko-osa, Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000), sekä spin-offit Planescape: Torment (1999), Icewind Dale (2000) ja Icewind Dale II (2002) ovat monien mielestä Gold Box -pelien toinen tuleminen. Niissä käytetään Advance Dungeons & Dragons -sääntöjä (2nd Edition) ja Forgotten Realms -maailmaa ja ryhmäpohjaista peliä. Pelaaja loi ainoastaan oman hahmonsa, ja muut hahmot olivat valmiita NPC-hahmoja, jotka saattoivat liittyä pelaajan ryhmään. Monet pelaajat kiintyivät hahmoihin, erityisesti Baldur's Gate II: Shadows of Amnin osalta, kiitos kiinnostavien ja erikoisten persoonallisuuksien. Vaikka peli oli reaaliaikainen, peli voitiin pysäyttää välilyönnillä komentojen antamisen ajaksi, helpottaen vaikeita taisteluita. Näitä pelejä pidetään edelleen parhaimpina käännöksinä pöytäroolipeleistä.
kommenttia 6
Artikkeli(t) oli hyviä, mutta kiinnostaisi tietää, miksi pitää 17 kertaa ladata sivu, jotta voi nähdä 17 kuvaa... Miksei voi pistää samalle sivulle kaikkia kuvia? Haluaako Afterdawn Oy enemmän sivulatauksia, vai mikä näin absurdissa meiningissä on takana?
Olen kyllä samaa mieltä @1:n kanssa. Tämän jakaminen 17 eri sivulle ymmärtäisi, jos jokaisella sivulla olisi useita kuvia ja paljon enemmän tekstiä. Nyt jakamisessa useammalle sivulle ei oikein ole mitään järkeä (koskee myös aikaisempia vastaavia artikkeleita).
Kiva oli tätäkin lukea, mutta "lataa kaikki sivut kerralla" olisi meille muille ei mobiililaitteilla/1mb-yhteyksillä artikkeleita lukeville paljon mukavempi vaihtoehto.
Otetaan huomioon seuraavassa kuvakatsauksessa. Hardware.fi ulkoasu tulee päivittymään jossain vaiheessa, katsotaan voidaanko asialle tehdä samalla jotain. Jenkkipuolellahan on käytössä galleria, jota täällä ei ole, joten tässä mentiin sillä mitä on.
Mitä tähän sanoisi, monia noista on tullut joskus pelailtua. Sitten RPG siirtyi pitkälti internetiin, joka alussa oli ihan mieleenkiintoista. Nyt se on mennyt rahastamiseksi. Eli enään ei ole tarkoitus että kuluttaja saisi mieleenkiintoisen pelin, vaan että miten sillä pystytään rahastamaan mahdollisimman pitkään. Jokainen "RPG online" kopioi samat ominaisuudet toisistaan, jonka takia ne kaikki alkaa muistuttaa toisiaan. Sosiallinen juttelu ja virtuaali esineiden kerääminen on niissä nykyään tärkeämpää kuin itse pelaaminen.