Nvidia 3D Vision Surround: Onko tämä pelaamisen tulevaisuus?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila

Testitulokset: Far Cry 2 ja S.T.A.L.K.E.R.: Call Of Pripyat




Kuten tiedetään, 3D Vision Surround tuplaa kuormituksen Surroudd (2D) -tilaan verrattuna. Se käy kohtalaisen hyvin ilmi Far Cry 2:n tuloksista, joissa näkyy lähes 2:1 korrelaatio 4800x900 ja 5760x1080 tarkkuuksilla. Molemmat pyörivät pelattavalla nopeudella. Nvidian suosituksesta peliä pitää pelata DirectX 9 -tilasa, mikä on ainut haittapuoli.

AMD:n Eyefinity ei tietysti pysty stereoskooppiseen pelaamiseen, joten ainut vertailukohde on pari 2 GB Eyefinity 6 -korttia, jotka toimivat perinteisesti 2D-asetuksilla. Ne ovat hieman hitaampia, kuin Nvidia Surround-tilassa, mutta se oli toki odotettavissa johtuen GTX 480:n paremmasta suorituskyvystä.



Normaalisti S.T.A.L.K.E.R saa grafiikoillan lähes minkä tahansa näytöohjaimen kyykkyyn. GPU:n kuormitus tippuu kuitenkin merkittävästi kun otetaan käyttöön staattinen valaistus ja luovutaan DirectX 11 ja 10.1 -versioiden käytöstä. Pitää muistaa, että 3D Vision Surround käytössä ruudunpäivitys ei kuitenkaan nouse yli 60 kuvan sekunnissa. Surround (2D) on yli kolme kertaa nopeampi, joten voidaan päätellä että 3D Vision Surround ei kykene missään olosuhteissa saavuttamaan teoreettista 60 ruudun sekuntivauhtia. Peli kuitenkin toimii sujuvasti ja näyttäää äärimmäisen hyvältä 5760x1080 resoluutiolla, vaikka suuren osan silmäkarkista joutuukin kytkemään pois päältä.

Kommentoi artikkelia