Snapdragon S4 Pro: Krait ja Adreno 320 testissä

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila

Näytönohjaimen suorituskyky: Adreno 320 mitattuna GLBenchmark 2.1 ja 2.5 -testeillä


Onneksi näytönohjaimen tehojen mittaaminen on prosessoreita helpompaa. Aloitetaan GLBenchmark 2.1 -testillä, jota ajetaan ilman kuvaa.





Testitulokset kertovat kaiken. Applen iPadista löytyvä SGX543MP4 johtaa suorituskyvyssä 1280x720 resoluutiolla. Qualcommin Adreno 320 lähes saavuttaa Imagination Technologiesin tuotoksen Egypt-testissä, mutta jää kuitenkin noin 30 prosenttia jälkeen Pro-testissä.



PoverVR-ohjainten täyttönopeus on hyvä, mikä on iso etu Imagination Technologiesin ohjaimissa. Mobiilipelikehittäjien mukaan nimenomaan täyttönopeus on tällä hetkellä mobiilipelien suorituskyvyn suurin pullonkaula.

Vaikka Adreno 320 jää roimasti SGX543MP:n jalkoihin, Qualcommille on silti annettava tunnustusta oman grafiikka-arkkitehtuurinsa parantamisesta. Adreno 320 tuottaa ruutuja lähes neljä kertaa niin nopeasti kuin vanhempi Adreno 220 ja sen täyttönopeus on yli kuusinkertainen.



Tulevaisuudessa yhä useammasta laitteesta löytyy nykyistä huomattavasti korkeammalla resoluutiolla toimiva näyttö. Nykyään jo Applen kolmannen sukupolven iPadit käyttävät 2048x1535 pikselin resoluutiota, jonka pyörittämiseen tarvitaan tehokkaampia näytönohjaimia. Siksi näytönohjainten tehojen mittaus vaativammissa kohteissa tulee olemaan aiempaa tärkeämpää. Tällä hetkellä raskain testi on Kishontin tuorein GLBenchmark 2.5, joka edelleen painottuu pääasiassa OpenGL ES 2.0 -ominaisuuksiin, mutta joka toimii nyt myös 1920x1080 pikselin tekstuureilla.



Uusimman GLBenchmarkin myötä testitulokset muuttuvat merkittävästi. Qualcommin Adreno 320 vie johtopaikan Imagination Technologiesin SGX543MP4-ohjaimelta. Voittomarginaali on kuitenkin kohtalaisen pieni ja PoverVR-ohjaimia suosinut aiempi Pro-testi ei ole enää mukana paketissa, eli tulosten perusteella ei voi vielä vetää erityisen pitkälle meneviä johtopäätöksiä. On silti mielenkiintoista nähdä, miten Adreno pärjää paremmin raskaammin kuormittavassa testissä.



Qualcommin kannalta ikävästi Adreno ei kuitenkaan pärjää Imaginationin ruutupohjaiselle renderöintitekniikalle, jolla se saavuttaa edelleen täysin omaa luokkaansa olevan pikselitäyttönopeuden. Silti Adreno 320 parantaa taas merkittävästi edellisen sukupolven Adreno 220:n tuloksia.

Kommentoi artikkelia