Suorituskykytestissä Elder Scrolls V: Skyrim
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 3 kommenttia
Elder Scrolls IV: Oblivion asetti standardin avoimen maailman roolipeleille, ja se vaati paljon suorituskykyä sen aikaiselta PC-raudalle. Onko uusi Elder Scrolls V: Skyrim yhtä vaativa nykypäivän laitteistolle, vai riittääkö sille sama kone kuin edeltäjälleen?
Elder Scrolls -sarjan roolipelit ovat olleet näyttäviä ja ottaneet kaiken irti PC-grafiikasta parin viimeisen osan myötä. Elder Scrolls III: Morrowind oli näyttävä vuonna 2002, ja yksi ensimmäisistä peleistä jotka käyttivät pikselivarjostimia realistisen veden luontiin, sekä laitteistopohjaista tesselaatiota, joka on nähty vasta DirectX 11 myötä. Elder Scrolls IV: Oblivion nosti graafista tasoa selvästi, mutta sen lisäksi asetti myös vertailukohdan sille minkälainen avoin, rikas ja yksityiskohtainen virtuaalimaailma pitäisi olla.
Elder Scrolls V: Skyrimin on siis täytettävä suuret saappaat. Onko Bethesda siis tälläkin kertaa ottanut yhtä lailla merkittävän harppauksen eteenpäin?
Tällä kertaa viides Elder Scrolls -peli ei rasita koneita paljoa enempää kuin Oblivion huolimatta sen uudesta pelimoottorista. Creation Engine -nimellä kulkeva pelimoottori mahdollistaa tarkemmat yksityiskohdat, paremman valaistuksen sekä realistisemmat hahmoanimaatiot. Skyrim ei kuitenkaan ota tästä kaikkea irti, sillä peli on selvästi suunniteltu konsolit mielessä, ja nykyinen konsolisukupolvi on jo saavuttanut suorituskykynsä huipun. Bethesda ei ole kuitenkaan päättänyt tehdä PC-versiosta merkittävästi näyttävämpää toisin kuin esimerkiksi Crysis 2 tai Battlefield 3.
Jos kehittäjät eivät ole panostaneet grafiikkaan, mitkä osa-alueet ovat olleet kehityksen kohteena?
Verrattaessa Skyrimiä Oblivioniin on selvää että parannukset ovat tapahtuneet enimmäkseen pelikokemuksessa. Kaikkea on yritetty hioa paremmaksi: Juoni on kehittyneempi, taitojen kehitys on entistä luontevampaa, käyttöliittymä on luontevampi (ainakin konsoleilla) ja vihollisten tasoskaalaus ei ole yhtä järjetön kuin Oblivionissa. Myös itse taistelu on entistä monipuolisempaa. Kaiken kaikkiaan Skyrim on sulavampi, intuitiivisempi ja hyvin suunniteltu. Käytännössä siis hienostuneempi Oblivion.
Tämä lienee myös ehkä suurin valituksen aihe mitä voimme Skyrimistä keksiä. Peli tuntuu melkein lisäosalta eikä erilliseltä peliltä. En kuitenkaan tarkoita tällä, että Skyrim olisi lisäosa josta verotetaan täyden pelin hinta. Se on ehdottomasti hintansa arvoinen. Se ei vain tunnu uudelta peliltä. Oblivion ei kuitenkaan ollut itsessään mitenkään huono peli, joten Bethesda lähinnä jatkaa hyväksi todetulla kaavalla.
Voisin käydä läpi Skyrimin kaikki hienoudet, mutta tällä kertaa artikkelissa keskitytään suorituskykyyn, joten jätetään se sikseen. Jos tykkäsit Oblivionista, tulet tykkäämään Skyrimistä.
Elder Scrolls -sarjan roolipelit ovat olleet näyttäviä ja ottaneet kaiken irti PC-grafiikasta parin viimeisen osan myötä. Elder Scrolls III: Morrowind oli näyttävä vuonna 2002, ja yksi ensimmäisistä peleistä jotka käyttivät pikselivarjostimia realistisen veden luontiin, sekä laitteistopohjaista tesselaatiota, joka on nähty vasta DirectX 11 myötä. Elder Scrolls IV: Oblivion nosti graafista tasoa selvästi, mutta sen lisäksi asetti myös vertailukohdan sille minkälainen avoin, rikas ja yksityiskohtainen virtuaalimaailma pitäisi olla.
Elder Scrolls V: Skyrimin on siis täytettävä suuret saappaat. Onko Bethesda siis tälläkin kertaa ottanut yhtä lailla merkittävän harppauksen eteenpäin?
Tällä kertaa viides Elder Scrolls -peli ei rasita koneita paljoa enempää kuin Oblivion huolimatta sen uudesta pelimoottorista. Creation Engine -nimellä kulkeva pelimoottori mahdollistaa tarkemmat yksityiskohdat, paremman valaistuksen sekä realistisemmat hahmoanimaatiot. Skyrim ei kuitenkaan ota tästä kaikkea irti, sillä peli on selvästi suunniteltu konsolit mielessä, ja nykyinen konsolisukupolvi on jo saavuttanut suorituskykynsä huipun. Bethesda ei ole kuitenkaan päättänyt tehdä PC-versiosta merkittävästi näyttävämpää toisin kuin esimerkiksi Crysis 2 tai Battlefield 3.
Jos kehittäjät eivät ole panostaneet grafiikkaan, mitkä osa-alueet ovat olleet kehityksen kohteena?
Verrattaessa Skyrimiä Oblivioniin on selvää että parannukset ovat tapahtuneet enimmäkseen pelikokemuksessa. Kaikkea on yritetty hioa paremmaksi: Juoni on kehittyneempi, taitojen kehitys on entistä luontevampaa, käyttöliittymä on luontevampi (ainakin konsoleilla) ja vihollisten tasoskaalaus ei ole yhtä järjetön kuin Oblivionissa. Myös itse taistelu on entistä monipuolisempaa. Kaiken kaikkiaan Skyrim on sulavampi, intuitiivisempi ja hyvin suunniteltu. Käytännössä siis hienostuneempi Oblivion.
Tämä lienee myös ehkä suurin valituksen aihe mitä voimme Skyrimistä keksiä. Peli tuntuu melkein lisäosalta eikä erilliseltä peliltä. En kuitenkaan tarkoita tällä, että Skyrim olisi lisäosa josta verotetaan täyden pelin hinta. Se on ehdottomasti hintansa arvoinen. Se ei vain tunnu uudelta peliltä. Oblivion ei kuitenkaan ollut itsessään mitenkään huono peli, joten Bethesda lähinnä jatkaa hyväksi todetulla kaavalla.
Voisin käydä läpi Skyrimin kaikki hienoudet, mutta tällä kertaa artikkelissa keskitytään suorituskykyyn, joten jätetään se sikseen. Jos tykkäsit Oblivionista, tulet tykkäämään Skyrimistä.
kommenttia 3
Käyttöliittymä on suoraan sanottuna paska PC:llä.
2500K / Asus P8Z68-V / MSI TwinFrozr GTX 580 / G.Skill RipJaws 1600 2x4GB / Samsung Spinpoint F3 1Tb / Windows 8 64 bit
Konsolit sais heivata hiiteen koko pcpeli alalta ja suunnitella omat pilipali pelit niille joita ei tulisi pclle
-Reko
@RekookeR
Totta, +1 tästä.
2500K / Asus P8Z68-V / MSI TwinFrozr GTX 580 / G.Skill RipJaws 1600 2x4GB / Samsung Spinpoint F3 1Tb / Windows 8 64 bit