Suositun Steam-pelipalvelun taustalla toimiva Valve syyttää Applen bisnesmallia Walled Garden -tyyppiseksi suljetuksi ekosysteemiksi.
Applen ekosysteemiä on pitkään pidetty hyvin suljettuna, joten Valven Gabe Newellin antama kommentti ei sinällään ole mitään uutta. Erikoiseksi kommentin tekee se, että Valven omaa Steam-palvelua on myös kuvailtu aidatuksi puutarhaksi, jossa Valve kiristää kehittäjiltä voittomarginaalit itselleen.
Newell kertoi WTIA TechNW -konferenssissa Valven olevan "huolestunut" Applen nykyisestä ekosysteemin lukitsemisesta. "Alustapuolella on pahaenteistä, että maailma on siirtymässä pois avoimista alustoista, ja sen tilalle saamme vuokraamoita, jotka käytännössä ajavat yhteistyökumppaneidensa marginaalit nollaan. He rakentavat kiiltävän ja kimaltavan houkuttimen ja jälkeenpäin kontrolloivat käyttäjien sisäänpääsyä tähän." Newell odottaa Applen julkaisevan jossain vaiheessa tuotteen, joka tulee hävittämään nykyisen olohuoneen pelikonsoliasetelman.
Newellin mukaan seuraavina vuosina on odotettavissa merkittäviä rakenteellisia muutoksia ja panostuksia, jotka uhkaavat vapaan Internetin rakennetta. "Pidän Applea hyvin suljettuna. Sanotaan, että sinulla on kirjabisnes ja marginaalisi on 5-7 prosenttia. Et voi selvitä Applen maailmassa, sillä he tahtovat 30 prosenttia, eivätkä välitä siitä, että pelaat 5-7 prosentilla."
Kun Newelliltä kysyttiin Valven oman Steam-palvelun "veroista", hänen mukaansa Steam saa komission jos pelejä myydään Steamin kautta, mutta kehittäjät voivat käyttää sen ilmaisia työkaluja ja palveluita ja myydä pelejään muualla "ilman että pyydämme mitään". Newellin mukaan jos Valve tekisi itse laitteistoalustan, se pitäisi sen avoimena kilpaileville jakelualustoille, koska avoimuus on tärkeää viihdeteollisuuden tulevaisuudelle.
Applen ekosysteemiä on pitkään pidetty hyvin suljettuna, joten Valven Gabe Newellin antama kommentti ei sinällään ole mitään uutta. Erikoiseksi kommentin tekee se, että Valven omaa Steam-palvelua on myös kuvailtu aidatuksi puutarhaksi, jossa Valve kiristää kehittäjiltä voittomarginaalit itselleen.
Newell kertoi WTIA TechNW -konferenssissa Valven olevan "huolestunut" Applen nykyisestä ekosysteemin lukitsemisesta. "Alustapuolella on pahaenteistä, että maailma on siirtymässä pois avoimista alustoista, ja sen tilalle saamme vuokraamoita, jotka käytännössä ajavat yhteistyökumppaneidensa marginaalit nollaan. He rakentavat kiiltävän ja kimaltavan houkuttimen ja jälkeenpäin kontrolloivat käyttäjien sisäänpääsyä tähän." Newell odottaa Applen julkaisevan jossain vaiheessa tuotteen, joka tulee hävittämään nykyisen olohuoneen pelikonsoliasetelman.
Newellin mukaan seuraavina vuosina on odotettavissa merkittäviä rakenteellisia muutoksia ja panostuksia, jotka uhkaavat vapaan Internetin rakennetta. "Pidän Applea hyvin suljettuna. Sanotaan, että sinulla on kirjabisnes ja marginaalisi on 5-7 prosenttia. Et voi selvitä Applen maailmassa, sillä he tahtovat 30 prosenttia, eivätkä välitä siitä, että pelaat 5-7 prosentilla."
Kun Newelliltä kysyttiin Valven oman Steam-palvelun "veroista", hänen mukaansa Steam saa komission jos pelejä myydään Steamin kautta, mutta kehittäjät voivat käyttää sen ilmaisia työkaluja ja palveluita ja myydä pelejään muualla "ilman että pyydämme mitään". Newellin mukaan jos Valve tekisi itse laitteistoalustan, se pitäisi sen avoimena kilpaileville jakelualustoille, koska avoimuus on tärkeää viihdeteollisuuden tulevaisuudelle.
10 kommenttia
Sen sijaan huolenaihe jota sieltä tuodaan julki on kyllä ajankohtainen. Sillä toisiaan on nykyään niin että yritykset pyrkivät asiakaskunnan kontrolloimiseen suljetuissa järjestelmissä estämällä kilpailua patenttien ja tekijäoikeuksien avulla. Siis aina vain vähemmän (avoimia) stadarteja joita kuluttajat käyttävät ja joissa olisi kipailua. Nykyään suunta on patentti ja tekijäoikeus kontroilloidut järjestelmät joiden takan on usein yksi yhtiö tai kartelli.
Tästä kärsivät kuluttajat, kun kilpailijoita savustetaan ulos ja suurimmat yritykset ottavat yksinoikeuden tai kontroiloivat kokonaan jotain tiettyä markkina sektoria. Jopa lakeja on alettu muuttaa tukemaan tälläista toimintaa entistä enemmän. Ajatuksena taustalla on että yksilöiden (yritys, henkilö) voiton tavoittelu on tärkeämpää kuin kansalaisten oikeudet, vapaus ja tarpeet. Eli kansalaisista on tulossa voitontavoittelun väline ilman vapaata tahtoa, eli me olemme kuin kulutustavaraa yhtiöille, emme ihmisiä joilla on myös oikeus onneen ja vapauteen.
Niin ja ostakaa ne pelinne asennusmediana älkääkä bitteinä vaikka tarjoaisivat mitä tahansa kermoja luottokortilla maksetulle ja netistä ladatulle pelille. Trendi on menossa siihen suuntaan että vähentyneiden kulujen(jakelu, jälleenmyyjien osuus valmistuskulut yms.) hyödyn saa yksinomaan kehittäjät(ei asiakkaat) ja pian levyjä ei edes saa kaupasta. Kuluttajansuojaa on tässä tapauksessa turha odottaa ja riitatapauksissa asiakas maksaa. Kaikki tämä tapahtuu sen jälkeen kun asennusmedioiden myynti romahtaa.
Tai jailbreikatulle puhelimelle Cydian kautta.