Uusimpien huhujen mukaan Microsoft tulee tekemään "suuren paljastuksen" seuraavan sukupolven Xbox-pelikonsolista seuraavilla CES-messuilla tammikuussa.
Ranskalaisen Xboxygen-julkaisun mukaan Microsoft aikoo julkistaa Xbox 720:n CES-messuilla tammikuussa. Lähteeksi mainitaan yrityksen sisäinen henkilö, jonka mukaan julkistuksessa esitellään lähinnä konsolin ominaisuuksia samaan tapaan kuin Nintendo teki viime kesänä Wii U:n julkistuksessa, eikä varsinaisia julkaisupelejä tulla esittelemään.
Xboxygenin lähteen mukaan uudessa konsolissa on kuusi prosessoriydintä, 2 Gt DDR3-muistia ja AMD:n kahden piirin näytönohjain.
Muiden huhujen mukaan Microsoft on lähettämässä ensimmäiset devkitit kehittäjille ennen joulua, ja uusi konsoli tulisi todennäköisesti myyntiin jo ensi vuoden lopulla. CES-messujen järjestäjät ovat myös kertoneet Microsoftin CEO Steve Ballmerin pitävän messuilla keynote-esityksen, joka saattaa olla merkki uuden konsolin julkistuksesta. Toisaalta Ballmer saattaa olla paikalla markkinoimassa tulevaa Windows 8:a.
Ranskalaisen Xboxygen-julkaisun mukaan Microsoft aikoo julkistaa Xbox 720:n CES-messuilla tammikuussa. Lähteeksi mainitaan yrityksen sisäinen henkilö, jonka mukaan julkistuksessa esitellään lähinnä konsolin ominaisuuksia samaan tapaan kuin Nintendo teki viime kesänä Wii U:n julkistuksessa, eikä varsinaisia julkaisupelejä tulla esittelemään.
Xboxygenin lähteen mukaan uudessa konsolissa on kuusi prosessoriydintä, 2 Gt DDR3-muistia ja AMD:n kahden piirin näytönohjain.
Muiden huhujen mukaan Microsoft on lähettämässä ensimmäiset devkitit kehittäjille ennen joulua, ja uusi konsoli tulisi todennäköisesti myyntiin jo ensi vuoden lopulla. CES-messujen järjestäjät ovat myös kertoneet Microsoftin CEO Steve Ballmerin pitävän messuilla keynote-esityksen, joka saattaa olla merkki uuden konsolin julkistuksesta. Toisaalta Ballmer saattaa olla paikalla markkinoimassa tulevaa Windows 8:a.
33 kommenttia
Tavallaan syy miksi konsolia ostetaan PC:n tilalle pelaamiseen, pienenee.
Muuten kuulostaa hyvältä, mutta luulisi keskusmuistin olevan sen verran edullista, että sitä voisi laittaa suorilta sen 4GB. Pari gigatavua riittää kyllä nyt, mutta pari vuotta julkaisun jälkeen alkaa kyllä olemaan (jälleen kerran) kapulana pc-puolen rattaissa.
En ole samaa mieltä.
EI PC:tä ole pakko päivittää, jos ei halua. Kyllä sillä pelaa ihan hyvin pelejä vuosia.
Esimerkiksi nykyiset konsolit ovat noin 5-6 vuotta vanhaa teknologiaa. Kyllä 5-6 vuotta vanhalla tietokoneellakin pelaa PC-pelejä ihan hyvin. Mutta konsoleissa on ihan sama, eli et pysty pelaamaan paremmalla kuvanlaadulla kuin se 5-6 vuotta teknologia antaa mahdollisuuden. Ihan sama sen on 5-6 vuotta vanhassa PC:ssä, eli joudut pelaamaan huonommalla kuvanlaadulla, eli 5-6 vuotta vanhalla.
Joten tuo pakko päivitys on kyllä niin ja näin. Itse pelailin aikoinaan noin 10-vuotta vanhalla PC:llä pelejä pitkän aikaa, kun sitä ei edes pystynyt päivittää, koska PC:n liitännät laajentamiseen olivat vanhentuneita.
Kyllä se minusta on HINTA joka tuon ratkaisee. Jos saisit peli-PC:n 250 eurolla, niin tuskin valitsisit konsolia siksi että "sitä ei tarvitse päivittää".
Mitä tapahtuu kun konsoli maksaa sen 750 euroa?
Tarkoitukseni on sanoa että kun konsolin hinta nousee sen tehokkuuden myötä, myös syyt ostaa konsoli vähenee, verrattuna PC:hen.
Ehkä suurin syy monilla konsolien käyttöön on se pelattavuuden yksinkertaisuus. Ostat pelin, laitat asemaan ja alat pelaamaan. Ei asentelua, päivityksiä tai ajurisäätöä.
Itse pelailen molemmilla laitteilla, mutta täytyy todeta että valitsen kyllä useammin pelin PC -version, säätämisestä huolimatta.
Ei tuohon välttämättä tartte enempää, koska toi DDR3 viittaisi siihen, että näytönohjaimella on oma muistinsa toisin kuin nykyisessä Xbox 360:ssa, jossa muisti on jaettu näytönohjaimen ja suorittimen kesken. PC-puolella tuo 2 gigatavun sovelluskohtainen raja pysyy vielä pitkään, sillä Windows 8:sista on tulossa myös 32-bittiset versiot, joten harva kehittäjä tehnee 64-bit only -pelejä.
Vaihdettavia sisuskaluja ei konsoleissa nähdä, koska ne olisivat tavalliselle kuluttajalle liian hankala juttu ja samalla sirpaloisivat alustaa, joka olisi kehittäjien kannalta huono juttu.
Tuo kahden näytönohjainpiirin käyttäminen konsolissa tuntuu hieman erikoiselta. Ainoa semijärkevä syy olisi 3D-näyttöjen tukeminen SLI/Crossfire-hengessä, mutta micro stuttering tekee koko hommasta aika riskialttiin operaation. Toinen vaihtoehto on tietenkin toisen näytönohjaimen käyttömahdolliisuus GPU-laskentaan, jolloin se toinen näytönohjain voisi olla kuristettua mallia. Valmistuksen ja ohjelmoinnin kannalta yksi näytönohjainpiiri on kuitenkin se helpoin ratkaisu.
Ylläolevaan lainaukseen tosin on kommentoitava sen verran, että kyllä se pc:lläkin nykyään aika yksinkertaista touhua. Ajurit asennetaan käyttiksen asennuksen yhteydessä eikä niihin juuri tarvitse sen jälkeen puuttua. Eikä se edes ole vaikeata. Näytönohjamenkin ajurit on nykyään mahdollista päivittää parilla klikkauksella. Mitä peleihin tulee, ei niidenkään kanssa nykyään tarvitse säätää juuri ollenkaan jos ei välttämättä halua. Ostat pelin Steamista/aktivoit sen Steamiin ja avot, päivitykset yms. hoituvat täysin automaattisesti. Helppoa ja vaivatonta.
@Agent_007: Hyvä huomio, en tullut ajatelleeksi tuota 32-bittisten käyttisten muistirajoituksia. Kiitokset korjauksesta.
Lisäksi kuulostaa tuo julkaisuajankohta jotenkin oudolta. Jos devkitit menevät vasta kohta peliyhtiöille niin mitenkä ne meinaa tehdä pelejä vuodessa? Johan sen järkikin sanoo että nykyisiä pelejä ei saada vuodessa tehtyä mitenkään.
Toki Windows seiskan myötä vakaus PC:lläkin on parantunut huomattavasti, mutta kyllä välillä vieläkin törmää ihan henkimaailman ongelmiin jotka ratkeavat jos ratkeavat jollain rekisterikikkailulla tai uudelleenasennuksilla..
PCn kanssa suurin ongelma on säätäminen. Konsolissa riittää, että pistät levyn sisään ja alat pelamaan, korkeintaan tallennat pelin levylle ja annat konsolin hakea päivityksen. Pelaaminen ei vaadi esim. verkkoyhteyttä ja pelejä voi vaihdella / lainata kavereille.
Se on muuten ihan sama mitä rautaa siihen konsoliin tungetaan. Joka tapauksessa se tulee jossain vaiheessa rajoittamaan pc-pelien kehitystä, koska konsoleita ei päivitetä vuoden välein. En sano että kaikki vaihtaisivat tietokoneensa raudan vuoden välein, mutta yhtälaiseen vanhan pc-raudan omistajien on turha odottaa graafisesti juurikaan laadukkaampia pelejä koneellensa.
Ja jos tuohon nyt tulisikin se 8 gigaa muistia, niin sitten se pullonkaula olisi vain joku muu komponentti. Johonkin ne rajat on vedettävä.
Xboxissa on yksi ikävä pieni puute: Blu-ray puuttuu. Toisaalta eihän se Microsoftin vika ole kun sillon PS3:n ja Xboxin julkaisun aikaan HDDVD ja Blu-ray kilpaili ja HDDVD hävisi. Olisikohan tässä uudessa boxissa tuki Blu-raylle? Aika iso plussa monen kuluttajan silmissä olisi.
Toisaalta jos konsolit on 32 bittisiä, niin sitten tuo 4 lienee parempi...
64 bittinen tuo suoritin suurella varmuudella on, kun IBM (joka saanee tälläkin kertaa kaikki uuden sukupolven pelikonsoleiden sirusuunnittelusopparit itselleen) on tehnyt 64 bittisiä suorittimia jo 2000-luvun alusta alkaen, ja tod näk tuossa konsolissa on jonkinlainen taaksepäinyhteensopivuus nykyisen Xbox 360:n kanssa, jossa on kanssa IBM:n suunnittelema 64-bittinen suoritin.