Electronics Artsin toimitusjohtaja John Riccitiello uskoo, että PS4 ja uusi Xbox tullaan ainakin julkistamaan ensi vuonna, ja mahdollisesti myyntiin asti vuoden lopulla.
Riccitiello ei halunnut kertoa asiasta tarkemmin, mutta EA:n ollessa yksi maailman suurimpia pelijulkaisijoita, Riccitiello todennäköisesti tietää ainakin suunnilleen milloin Microsoft ja Sony aikovat julkaista konsolinsa.
Nintendon Wii U ei ole ilmeisesti hätyyttänyt kumpaakaan yritystä kiirehtimään julkaisuaan, joten voi olla, että Wii U saa kilpailijoihinsa nähden jopa kahden vuoden etumatkan.
Riccitiello uskoo seuraavan sukupolven paremman näkyvyyden parantavan nykyistä pelimyynnin tilannetta, joka on ollut laskussa jo useamman vuoden. Tietämällä mihin alustaan keskittyä tulee Riccitiellon mukaan auttamaan julkaisijoita kääntämään nykyisen alamäen.
Riccitiello ei halunnut kertoa asiasta tarkemmin, mutta EA:n ollessa yksi maailman suurimpia pelijulkaisijoita, Riccitiello todennäköisesti tietää ainakin suunnilleen milloin Microsoft ja Sony aikovat julkaista konsolinsa.
Nintendon Wii U ei ole ilmeisesti hätyyttänyt kumpaakaan yritystä kiirehtimään julkaisuaan, joten voi olla, että Wii U saa kilpailijoihinsa nähden jopa kahden vuoden etumatkan.
Riccitiello uskoo seuraavan sukupolven paremman näkyvyyden parantavan nykyistä pelimyynnin tilannetta, joka on ollut laskussa jo useamman vuoden. Tietämällä mihin alustaan keskittyä tulee Riccitiellon mukaan auttamaan julkaisijoita kääntämään nykyisen alamäen.
14 kommenttia
Konsolit ovat jämähtäneet 7-vuotta vanhaan teknologiaan. Josta johtuen myös PC-puolen pelit ovat jämähtäneet samaan, koska pelit tehdään usein kaikille alustoille sopivaksi maksimaallisen kaupallisuuden tavoitamiseksi. Jolloin vanhin alusta rajoittaa tekniikan.
Myös voimakkaasti kasvava internet pohjainen DRM on rajoittanut pelien kysyntää. Tämä vähentään pelaaja markkinoita enemmän kuin varsinainen teknologia. Liian paljon ylimääräistä "haittaa" pelien ympärillä jolla ei ole mitään tekemistä varsinaisen pelaamisen kanssa.
Joten vaikka on hienoa että tulee uusia konsoleita, joilla saammme teknisesti parempia pelejä. Niin saa nyt nähdä mitä uusia "kahleita" peliyhtiöt laittavat samalla pelaajien kaulaan, kun peliyhtiöt siirtävät myös liiketaloudellisia tarpeitaan pelaajien haitaksi.
"Hiukka" rajoittava on kyllä varsinainen vitsi. Erityisesti konsolien vähäinen muistimäärä rajoittaa pelimaailmojen kokoja, yksityiskohtia, grafiikkaa jne. aivan tajuttoman paljon. Jos pelit voitaisiin suunnitella ilman "konsoliriippaa" niin pelien ulkonäkö olisi aivan eri tasolla kuin tällä hetkellä. Suurin osa uusista peleistä ei vaadi koneilta paljoa.
Suunnilleen kaikki asetukset maksimilla olen pelannut läpi esim. Max Payne 3, Deus Ex - human revolution, Modern Warfare 3, Alan Wake, Crysis 2 jne. Tämä yli vuoden vanhalla keskitason HD 6850 näyttiksellä joka ei ollut millään muotoa nopea edes ostohetkellä. Se oli hitain näyttis jonka kehtasi ostaa pelaamiseen. Resoluutio minulla 1680 x 1050, joten se hieman keventää pelejä. Tästäkin huolimatta antaa aika hyvän kuvan nykypelien "vaativuudesta"...
Eiköhän pointti ollut nimenomaan näissä maksavia asiakkaita perseraiskaavissa DRM-viritelmissä. Miltä kuulostaa seuraavanlaiset hienot ominaisuudet: uudelleenasennusten määrää rajoitettu, uudelleenasennukset jo ostetusta pelistä ovat maksullisia, joudut sitoutumaan siihen että peliyhtiö saa skannata tietokoneesi sisällön täydellisesti läpi, yksinpelinkin pelaaminen vaatii jatkuvaa internet-yhteyttä... yms. hienoksia on PC-maailmassa saanut kokea viime vuosi. Siksi siis EI KIITOS. Itse olen ollut edellämainituista syistä konsolipelaaja jo useamman vuoden eli jos näitä hienoja uudistuksia tuodaan seuraavan sukupolven pelikonsoleihinkin niin täällä ainakin on yksi maksava asiakas vähemmän.
Tässä on tavallaan kolme ryhmää ihmisiä.
1. Yritys joka tekee pelin (viihdeteollisuus)
2. Piraatti joka lataa sen kräkätyn peli version
3. Maksava laillinen kuluttaja joka ostaa sen pelin
Näistä ryhmistä suurin on tuo jossa on ne ihmiset jotka ostavat sen pelin laillisesti, koska eivät harrasta piratismia tai haluavat tukea taloudellisesti hyvien pelin tekemistä tai kunnioittavat vain lakeja.
Ongelma on.
Piraattit aiheuttaa hankaluuksia peli yrityksille. Josta johtuen peli yhtiöt lisäävät DRM:n joka aiheutaa hankaluuksia lähes AINOASTAAN maksaville asiakkaille. Se ei siis haitaa piratteja lähes mitenkään koska ne pelit kräkätään joka tapauksessa.
Peli yhtiö ajattelee että kaikki ihmiset on potenttiaalisia piraatteja, mutta tämä ei ole totta. Myös kun nuo ylimääräiset haitat peleissä nousee riittävän suuriksi kuluttajille niin maksava asiakas lopettaa pelien ostamisen kokonaan. Itse asiasssa mitä vahvempi DRM peleissä on sitä enemmän ne menettää maksavia asiakkaita. Piratismiin sillä on hyvin vähän vaikutusta.
Tuossa mainittiinkin Ubisoft joka menetti vahvan DRM:n takia 90% maksavista PC-asiakaistaan. EA:n yksityisyyden loukkaudet Origin client jakeluohjelmalla ei kunnioita kuluttajan perustuslaillisia oikeuksia olenkaan.
Suoraan sanottuna viihdeteollisuus TAPPAA omaa liiketalouttaan omalla tekijäoikeus liiketalous suojelemisellaan. Kiinnostava tuote eli peli voi muuttua käyttökelvottomaksi pelaajan silmissä näiden ylimääräisten asioiden takia joilla ei ole mitään tekemistä itse pelin kanssa.
Itse lopetin pelien ostamisen kokonaan, enkä harrasta piratismia, mutta kun se ylimääräinen DRM ja muu sellainen paska niiden pelin ympärillä ei enää ollut hyväksyttävissä rajoissa.
Saa nyt nähdä miten uusien konsolien käy, mutta tuntien viihdeteollisuuden, niin ne kyllä kusee homman ja kunnolla. Tämä johtuu viihdeteollisuuden virheellisestä ajattelutavastaa, jossa he laittavat omat liiketaloudelliset tarpeensa maksavien kuluttajien tyytyväisyyden edelle. Tyytymätön kuluttaja on menetetty asiakas.