AMD A8-3850: Llano ja Lynx-alusta
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 1 kommentti
Muistilla on merkitystä
Intelin Nehalem-arkkitehtuuri teki tepposet muistimarkkinoille. Yritys määritteli tiukan rajan muistien jännitteille, mutta kolmikanavainen muistijärjestelmä ei ole juuri kaistan puutteessa. Muutamat valmistajat ovat tarjonneet 2000+ MT/s muistikittejä, mutta vaikka ne saisikin toimimaan tällä nopeudella, saavutettu hyöty on lähes olematon.
Näytönohjaimen lisääminen piirille Clarkdalen ja Sandy Bridgen myötä luulisi tuovan muistin suorituskyvyn takaisin pinnalle. Näin ei kuitenkaan ole käynyt vaikka samalla palattiin kaksikanavaiseen muistikontrolleriin. HD Graphics 2000 löytyy useimmista Intelin Sandy Bridge –suorittimista, mutta kyseessä on vain pieni askel eteenpäin Clarkdalen olemattomasta suorituskyvystä. Vasta nyt Intel on tajunnut julkaista halvempia työpöytäprosessoreita HD Graphics 3000:n kanssa, kuten sen olisi pitänyt jo julkaisuaikaan.
Mutta kuten olemme nähneet, Radeon HD 6550D AMD A8-3850:n sisällä on vakuuttavan suorituskykyinen. Jopa niin paljon, että sen suorituskyvyn selvänä pullonkaulana on muistikaista.
Aloitetaan muistikaistan testaaminen DDR3 800-1866 MHz muisteilla käyttäen SiSoftwaren Sandra 2011:llä. Käytämme Kingstonin KHX2133C9AD3T1K2/4GX muistikittiä maksimoidaksemme skaalautuvuuden. Pystyimme saavuttamaan CAS 7 –ajoitukset 1333 nopeudella, mutta korkeammat taajuudet vaativat CAS 8:n ollakseen vakaita.
Voimme tuplata muistikaistan 800 MT/s:sta 1866 MT/s:n, ja huomata kuinka suorituskyvyn paraneminen hidastuu siirryttäessä nopeammista ajoituksista nopeampaan kellotaajuuteen. Tämä on hyvä tietää, mutta katsotaanpa miten se heijastuu käytännön sovellustestissä.
Metro 2033:ssa siirtyminen DDR3-800:sta DDR3-1600:n lähes tuplaa suorituskyvyn, skaalautuen lähes yksi yhteen muistikaistan kanssa. Vain 1866 MHz taajuudella saavutettu hyöty alkaa olla liian pieni ollakseen kannattavaa.
Call of Duty skaalautuu hyvin alustan kykyjen mukaan, eikä juuri rasita näytönohjainta kovinkaan paljoa. Näemme kuitenkin jälleen suorituskyvyn tuplaantumisen siirryttäessä 1600 Mhz muisteihin. Skaalautuvuudessa on selvä kuoppa siirryttäessä CAS 8 –ajoituksiin. 1866 MHz taajudella, joka vaatii tRCD 9 ollakseen vakaa, suorituskyky ottaa jo takapakkia. Hyvä 1600 MHz CAS 7 –muisti olisi ideaalista.
AMD:n prosessoriarkkitehtuuri ei ole yhtä rajoittunut muistisuorituskyvyn osalta kuin sen grafiikkamoottori. Näemme kuitenkin selvän parannuksen siirryttäessä 1333 MHz muistiin, mutta sen jälkeen hyödyt ovat mitättömät.
Transkoodaus ei tunnu hyötyvän nopeasta muistista enempää kuin tiedostonpakkaus. Marginaalista hyötyä siirryttäessä 1333 MHz nopeuteen, mutta säästetty aika on käytännössä melko pieni.
Osta nopeaa/matalalatenssista muistia
Sovellustestien marginaalisista hyödyistä huolimatta lopputulos on selvä: jos tahdot kaiken suorituskyvyn Llanon näytönohjaimesta, sen pitää antaa hengittää. Korkea kellotaajuus ja matala latenssi ovat olennaisia saadakseen parhaat tulokset peleissä.
1866 MHz muistia ei tarvitse harkita, jos se tarkoittaa CAS 8 tai 9 ajoituksia. Nopea 1600 MHz muisti vaikuttaisi olevan optimaalista. Saimme Kingstonin HyperX DDR3-2133 kitin toimimaan 1600 MHz CAS 7 asetuksilla kahdella emolevyllä, mutta emme ASRockilla jota lopulta päädyimme käyttämään testeissä. Suorituskyky CAS 8:lla oli kuitenkin erinomainen.
kommentti 1
Olisko tällasta mahdollista saada uudesta lisäosasta Mists of Pandaria? Myyjä liikkeessä väitti, että pitäisi toimia mainiosti, jos ei ihan täydellisiä grafiikoita halua. Itsellä kuitenkin fps-ongelmia, jopa fair asetuksilla.