AMD Radeon HD 7770 ja 7750: Lisää vähemmällä?
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 1 kommentti
Muotokertoimia ja tesselaatiota
Kiitos kahden korttipaikan jäähdytyksen sekä lisävirtaliittimen, Radeon HD 7770 asettuu pelikorttien kategoriaan budjettihinnastaan huolimatta. Valtaosa ATX-pohjaisista koteloista mahduttaa sen sisäänsä ongelmitta, mutta HTPC-käytössä se on kohtalaisen kookas.
Radeon HD 7750 sen sijaan taipuu myös pienempään tilaan. Kuten pian tullaan näkemään, sen suorituskyky ei kuitenkaan vastaa Radeon 5770:ä. HTPC-koneessa ei kuitenkaan välttämättä tarvita erityisen tehokasta näytönohjainta, vaan riittävän nopeaa ja hiljaista korttia joka toimii pienessä tilassa. Paperilla 7750 täyttää tämän paikan erinomaisesti.
Vaihdoin HTPC-koneestani Radeon 5770:n, joka oli asunut siellä viimeiset kaksi vuotta, yhden korttipaikan uutukaiseen. En ehtinyt ottaa tarkempia mittauksia, mutta subjektiiviselta perstuntumalta melutaso pysyi samalla tasolla, mutta kotelon lämpötila tippui huomattavasti.
Kuten Radeon HD 7950:stä testatessa, varmistin kortin audiotoiminnallisuuden olevan kunnossa, eikä PowerDVD:llä ollut ongelmia bitstreamata Dolby TrueHD ja DTS-HD Master Audio -ääniä vahvistimelle.
Törmäsin kuitenkin outoon käytökseen testatessa laitteistopohjaista rautapurkua. PowerDVD:n versioissa 10 ja 12 kyseisen ominaisuuden päälle laittaminen ei tuntunut vaikuttavan suorituskykyyn millään tavalla. Phenom II X4 905 2,5 Ghz kellotaajuudella rasittui 15-20%, ja Cool'n'Quiet päällä yli 30%. Arcsoft Total Media Theatre sen sijaan toimi ongelmitta rautapurun kanssa, ja tiputti suorittimen rasituksen 8% tienoille, ohjelmistopohjaisella purulla rasituksen ollessa 37%.
Tämän lisäksi AMD:ltä puuttuu edelleenkin laitteistopohjainen pakkaustuki Video Codec Enginen kautta - ominaisuus, joka julkistettiin Radeon HD 7970:n myötä. AMD:n mukaan transkoodausohjelmistoja VCE-tuella on tulossa, mutta toistaiseksi toiminnallisuus ei ole vielä valmis ja on poistettu päältä ajuritasolla. Todennäköisesti tuki siis tulee myöhemmän päivityksen myötä.
Siihen asti varjostinyksiköitä hyödyntävä pakkaus saa riittää. Emme ole saaneet tosin sitäkään toimimaan 7000-sarjan korteilla. Tuki tuntuu rikkoutuneen myös HD 6000 -sarjan korteilla MediaEspressossa.
Tesselaatio: Kuka tarvitsee PolyMorph Engineä?
Nvidian Fermi-arkkitehtuuri painotti erityisesti geometriasuorituskykyä. Jokaisessa Fermin Shader Multiprocessor -yksikössä oli oma PolyMorph Engine, joka auttaa rinnakkaistamaan kärkipisteiden laskentaa. Samaan aikaan AMD:n oma geometriasuorituskyky oli selvästi jäljessä, ja Nvidia esitteli sovelluksia kuten HAWX 2 todisteena kilpailijansa heikkouksista DirectX 11 -peleissä jotka käyttivät tesselaatiota.
Tarina on nyt kuitenkin kerrottu kokonaisuudessaan. Barts-pohjainen Radeon HD 6800- ja Cayman-pohjainen HD 6900 -sarja paransivat geometriasuorituskykyä kohtuulliselle tasolle raskaasti tesseloiduissakin tapauksissa, kuten HAWX 2 ja Unigine. Radeon HD 7900 -sarjan myötä suorituskyky viimein ylitti Nvidian. Vaikka GeForcet olivat nopeampia, tesselaatio on "halvempaa" Radeon 7900 -sarjalla.
Sama pätee myös nyt. Radeonit asettuvat suorituskyvyssä pohjalukemiin - osittain tästä saanee kiittää Nvidian ja Ubisoftin yhteistyötä. Tästä huolimatta tesselaatio päälle asetettuna suorituskyky laski suhteessa vähemmän Radeon HD 7700 -sarjan korteilla.
kommentti 1
Pp