GeForce GTX 650 Ti Boost testissä: GK106-pohjainen tehopiiri budjetilla
Artikkelin kirjoittaja: Don Woligroski Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila | 1 kommentti
GeForce GTX 650 Ti Boost testissä: GTK106-pohjainen tehopiiri budjetilla
Alle viikko AMD:n Radeon HD 7790 -ohjaimen julkistuksen jälkeen Nvidia vastaa tuomalla markkinoille GeForce GTX 650 Ti Boostin. Onnistuuko Nvidia torjumaan hyökkäyksen uudella GK106-piiriin perustuvalla ja GeForce GTX 650 Ti:tä tasapainoisemmalla kortilla, joka on vieläpä halvempi kuin AMD:n kilpailija?
Yhden näytönohjainvalmistajan hallinta tietyssä tärkeässä hintaluokassa ilman haastajia on harvinainen tilanne. Silti Nvidian GeForce GTX 650 Ti oli lähes kuuden kuukauden ajan ainut houkutteleva vaihtoehto noin 150 euron korttia harkitseville. AMD:n Radeon HD 7850 hallitsi samaan tapaan astetta korkeammassa 170 - 200 euron hintaluokassa, muistimäärästä riippuen.
Tilanne kuitenkin muuttui äskettäin, kun AMD julkaisi Radeon HD 7790 -ohjaimen Nvidian aiemmin suvereenisti hallitsemaan 150 euron hintaluokkaan. Nyt Nvidia vastaa takaisin GeForce GTX 650 Ti Boost -ohjaimella, joka yrittää varastaa osan huomiosta samassa kategoriassa kuin Radeon HD 7850.
AMD:n Radeon HD 7790 perustuu kokonaan uuteen grafiikkapiiriin, mutta Nvidia kierrättää uutukaisessaan GK106-grafiikkapiirä, joka jo löytyy GeForce GTX 650 Ti - ja GeForce GTX 660 -malleista, jotka hintansa puolesta ympäröivät AMD:n Radeon HD 7850:n 175 - 200 euron hintaluokkaa. Nvidian kannalta on järkevää käyttää samaa hyvin pärjännyttä grafiikkapiiriä tukkimaan reikä ohjaintarjonnassa.
Yksinkertaisesti sanottuna GeForce GTX 650 Ti Boost yhdistää GeForce GTX 650 Ti:n varjostinyksiköt ja niiden asettelut 660:n taustaosioihin sekä 192-bittiseen muistiväylään. Ensi kuuleman perusteella se vaikuttaa hyvältä idealta. Useammassa testissä GeForce GTX 650 Ti on kärsinyt kapeammasta muistikaistastaan. Vaikka GK106:n kolmas epäsymmetrinen GPC on poistettu käytöstä, kaikki piirin ROP-osiot ja 64-bittiset muistiohjaimet ovat edelleen käytössä. Lopputuloksena on neljä stream-prosessoria, jotka sisältävät yhteensä 768 CUDA-ydintä sekä 64 tekstuuriyksikköä. Kolme ROP-klusteria tuottavat 24 värirasterointioperaatiota kellojaksolla ja yhdistetty muistikaista nousee aina 192 bittiin saakka kun kaikki kolme 64-bitin ohjainta ovat käytössä.
Lisäksi uuden kortin kellotaajuutta on nostettu 980 MHz:n, joka on 55 MHz enemmän kuin GeForce GTX 650 Ti:llä ja sama kuin 660-mallilla. Kuten ohjaimen nimestäkin voidaan päätellä, Nvidia on ottanut myös GPU Boostin käyttöön, mikä yhtiön mukaan nostaa kellotaajuuden yleisesti 1033 MHz:n saakka. Kun se yhdistetään GDDR5-muistin 1502 MHz:n kellotaajuuteen (mikä tarkoittaa 144,2 GB/s muistikaistaa), GeForce GTX 650 Ti Boost alkaa vaikuttaa erittäin tasapainoiselta ja pystyvältä kokonaisuudelta. Pelkkien numeroiden perusteella olettaisimme sen suorituskyvyn lähentelevän enemmänkin kalliimpaa GeForce GTX 660 -mallia kuin 650 Ti:tä. Suorituskyvystä saadaan lisää tietoa, kunhan ehdimme testausosioon.
Nvidian tuorein julkaisu on GK106-piirin osalta jo kolmas, joten sen osalta ei juuri ole uusia ominaisuuksia esiteltäväksi. Tarkempia tietoja piirin sielunelämästä löytyy esimerkiksi syyskuussa julkaistusta Nvidia GeForce GTX 650 ja 660 testissä: Kepler mainstream-luokassa -artikkelista.
|
GeForce GTX 650 Ti |
GeForce GTX 650 Ti Boost |
GeForce GTX 660 |
Radeon HD 7850 |
---|---|---|---|---|
Varjostinyksiköitä |
768 | 768 |
960 |
1,024 |
Tekstuuriyksiköitä |
64 |
64 |
80 |
64 |
Värilliset ROP:t |
16 |
24 |
24 |
32 |
Valmistusprosessi |
28 nm |
28 nm | 28 nm | 28 nm |
Ytimen kellotajuus / Boost-taajus |
925 MHz | 980/1,033 MHz |
980/1,033 MHz |
860 MHz |
Muistin kellotajuusk |
1,350 MHz GDDR5 |
1,502 MHz GDDR5 |
1,502 MHz GDDR5 |
1,200 MHz GDDR5 |
Muistiväylän leveys |
128-bit |
192-bit |
192-bit |
256-bit |
Muistikaista |
86.4 GB/s | 144.2 GB/s | 144.2 GB/s |
153.6 GB/s |
Grafiikkamuistin määrä |
1 tai 2 GB GDDR5 |
1 or 2 GB GDDR5 |
2 GB GDDR5 |
1 tai 2 GB GDDR5 |
Lisävirtaliittimet |
1 x 6-pin |
1 x 6-pin |
1 x 6-pin | 1 x 6-pin |
TDP-arvo |
110 W | 134 W |
140 W |
130 W |
Hinta |
130 - 160 euroa |
1 GB: noin 150 2 GB: noin 170 |
200 - 230 euroa |
180 - 200 euroa |
Erot Nvidian korttien välillä ovat tärkeitä, mutta olemme eniten kiinnostuneita siitä, miten GeForce GTX 650 Ti Boost pärjää vertailussa Radeon HD 7850 -mallia vastaan.
GeForce GTX 650 Ti Boost referenssikortti
Koska GeForce GTX 650 Ti Boost perustuu samaan grafiikkapiiriin ja muistiväylään, ei ole erityinen yllätys, että kortti näyttää paljolti GeForce GTX 660 -ohjaimen referenssimallilta. Itse asiassa niiden ulkonäkö on pitkälti identtinen ja jopa piirilevyt näyttävät samalta.
Piirilevyn ja jäähdytysjärjestelmän kokonaismitat ovat 24,1 x 11,4 x 3,8 cm.
Kuten GeForce GTX 660:n tapauksessa, piirilevy on vain 17,8 cm pitkä jäähdytysjärjestelmän kasvattaessa pituutta jopa 7,5 cm verran. GeForce GTX 660 -ohjaimesta on tarjolla myös pienemmillä jäähdyttimillä varustettuja malleja ja on todennäköistä että pienemmät jäähdyttimet todennäköisesti löytävät tiensä myös GeForce GTX 650 Ti Boostin yhteyteen.
Kortin muistimoduuleista neljä kappaletta on helppo löytää takapuolelle katsomalla.
Referenssikortista löytyy kaksi dual-link-DVI-porttia, yksi HDMI-portti sekä DisplayPort-liitäntä eli tarjonta on sama kuin GeForce GTX 660:n tapauksessa. Molemmat kortit tukevat enimmillään neljää monitoria samanaikaisesti.
Muiden yhtäläisyyksien lisäksi kortin TDP-arvo on sama kuin GeForce GTX 660:lla eli 134 wattia ja se vaatii myös yhden lisävirtaliitännän käyttämistä.
Korttia jäähdyttää yksi 65 mm kokoinen tuuletin, joka puhaltaa kuuman ilman ulos korttipaikan säleikön kautta. Yksi SLI-liitäntä tarkoittaa, että kortti tukee kahden ohjaimen kokoonpanoja, mutta kolmea tai neljää ohjainta ei voi liittää yhteen.
kommentti 1
Latenssit taas ovat 650 Ti Boostin kanssa välillä 1,5 - 7.7, joka on jo niillä rajoilla, että tahmentaako kuvaa jos näyttö ei ole ihan uusinta priimaa, mikä on tärkeä pointti, koska monellako tämän hintaluokan käyttäjistä on tuliterät 2 ms vasteen ips-paneelit käytössään. Taas radeonin 1.6 - 5.0 on maltillisempi ja tuskin aiheuttaa ongelmaa vanhemmallakaan näytöllä, vaikka valoja vähän räpsyisikin.
Mitä taas tulee borderlands 2:sen tulokseen, en voi pitää sitä luotettavana, koska kyseinen peli oman käsitykseni mukaan pelaa sitä huonommin, mitä enemmän on tehoreserviä ja on tullut jo jopa tunnetuksi siitä, miten se ei kaikilla koneilla vain pyöri. Tämä ketju valaisee varmaan asiaa, jos sitä ei tunne (englanniksi): http://forums.gearboxsoftware.com/showthread.php?t=148554
Mitä tulee myös OpenGL suoritukseen bench markeissa, näyttäisi se omasta mielestäni johtuvan yhtä paljon asetuksista, kuin ominaisuuksista. Radeon on parempi kun varjostusta ja muistia kaivataan, taas nVidia pärjää paremmin, kun textuureja tai laskutehoa kaivataa.
Pointtina tässä on siis se, että miten voidaan muka sanoa, että radeonit tehdään tarpeettomiksi ja että nVidia tarjoaa enemmän tehoa, jos useammassakin tehtävässä tai pelissä radeonilla saa selvän murskavoiton nvidian samanhintaisesta vastaavasta? Tämä ei ole mikään iltalehti, joten älkää kirjoitelko samaan tyyliin. ;)
Sitten kehtaan vielä arvostella nVidian Boostia, koska kortti käy selvästi jo niin kovilla kelloilla, että se näyttäisi oikeastaan throttlivan crysiksen kanssa. Kyseinen kortti saattaisi pelata huomattavasti paremmin, mikäli kellotaajuutta hieman tiputettaisiin, niin että se ei nyykkäilisi turhaan. Ainakaan kellotusvaraa tuossa ei ole, jos koppana ei ole antecin skeletonia. :D
Ps: Vielä sellainen pieni huomio testikokoonpanosta, että kotelosta ei ole mainintaa. Mielestäni etenkin näin lämmetessä alikellotuvan kortin kanssa, kotelo tai kotelottomuus vaikuttaa varmasti tilanteeseen nopeasti, joten siitä olisi kiva saada vähän infoa....