Parhaat pelinäytönohjaimet – Joulukuu 2014
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 1 kommentti
Uuden konsolisukupolven myötä myös PC-pelien osalta on nähty tämän syksyn aikana selvä siirtymä suorituskykyvaatimuksissa sekä laskentatehon, että vaaditun muistin osalta. Useat pelit ovat ihmetyttäneet suositusvaatimuksillaan, hurjimpana esimerkkinä ehkä Shadow of Mordorin 6 gigatavun näytönohjainmuistisuositus sen korkeimmalle tekstuuriasetukselle. Tämä voidaan ehkä lukea vielä poikkeukseksi, mutta yhä useampi peli vaatii yli 2 gigatavua näytönohjainmuistia jopa 1920x1080-resoluutiolla.
Seuraavan sukupolven pelien lisäksi PC-markkinoille ovat ilmestyneet myös ensimmäiset 4K-näytöt, jotka vaativat nimensä mukaisesti moninkertaisen määrän suorituskykyä 1080p-resoluutioon verrattuna, puhumattakaan suuremmista muistivaatimuksista. Miten siis AMD ja Nvidia ovat vastanneet tähän haasteeseen?
Keneltäkään näytönohjaimien kehitystä vähääkään seuraavalta on tuskin jäänyt huomaamatta Nvidian vastikään julkaistut GeForce GTX 900 -sarjan näytönohjaimet. Varsinkin GTX 970 on saavuttanut suurta suosiota korkean suorituskykynsä ja verrattain kohtuullisen hintalapun ansiosta. Nvidian uutukaiset tarjoavat tällä hetkellä myös uusimmat ominaisuudet, kuten HDMI 2.0 -tuen, ja myös parhaimman hyötysuhteen tehonkulutuksen osalta.
AMD on vuorostaan jäänyt odotuskannalle, ja vastannut Nvidian uusiin kortteihin lähinnä hinnanalennuksin voimin, sekä tarjoamalla Never Settle -pelejä korttien kylkiäisinä. Tämä ei ole jäänyt Nvidialta huomaamatta, ja myös vihreän leirin korttien mukana saa esimerkiksi Pick Your Path -kampanjan muodossa Ubisoftin uusia pelejä, jotka ovat keränneet jo huonoa mainetta suorituskykyongelmien ja muiden bugien takia.
Puhtaasti suorituskykyä/€ vertaillessa Radeonit ovat edelleen kilpailukykyisiä Nvidian korttien kanssa, ja esimerkiksi R9 290X on edelleen varteenotettava vaihtoehto Nvidian GTX 970 -näytönohjaimelle. Lisäksi Nvidian mallisto on siirtymävaiheessa alemman hintaluokan korttien osalta, joten tilanne ei ole tältäkään osin yksiselitteinen. AMD:n uusin malli on syksyllä julkaistu Radeon R9 285, mutta se päätyi lopulta lähinnä syrjäyttämään vielä toistaiseksi markkinoilta löytyvän R9 280 -mallin. AMD päätyi käyttämään kortissaan kyseenalaisesti vain 2 Gt näytönohjainmuistia, eikä uusi kortti parantanut tehonkulutuslukemia merkittävästi.
AMD mainosti vielä HD 7900-sarjan julkaisuaikoihin 3 Gt muistin merkitystä.
Alemman hintaluokan osalta näytönohjainmarkkinat ovat pitkään hyödyntäneet samaa vanhaa arkkitehtuuria paria poikkeusta lukuun ottamatta. Nvidian GTX 750 Ti on asettunut vihreän leirin versioksi edullisesta pelinäytönohjaimesta, ja Maxwell-arkkitehtuurin loistavan hyötysuhteen ansiosta se on ollut myös monen HTPC-kokoonpanoa rakentavan ykkösvalinta. AMD:n osalta vastaava kortti on hieman köykäisempi R7 260X, ja se edustaakin pelikoneeseen suosituslistamme alinta luokkaa.
Lukuun ottamatta Nvidian uusinta GTX 900 -sarjaa, näytönohjainmarkkinat eivät ole kehittyneet uusien tuotteiden muodossa toivottavaa tahtia, ja esimerkiksi AMD:n nykyään keskikastin näytönohjaimet, kuten R9 280 ja 280X perustuvat jo vuoden 2011 lopussa esiteltyyn Tahiti-piiriin (Radeon HD 7970 ja 7950). AMD:n seuraavan sukupolven korttien saapumista on huhuiltu jo ensi vuoden alkupuolelle, mutta mitään konkreettista tietoa ei ole julkistettu. Varmaa kuitenkin on, että AMD tarvitsee ikääntyville korteilleen päivitystä, jos se aikoo kilpailla Nvidian onnistunutta Maxwell-julkaisua vastaan.
Nvidian onkin jo huhuttu julkaisevan alkuvuodesta GTX 960 -näytönohjaimen astetta alempaan hintaluokkaan. Nimestään huolimatta myös GTX 980 käyttää historiallisesti vasta Nvidian toiseksi suurinta piirikokoluokkaa, joten kehityksen alla on todennäköisesti vielä suurempi GM200-piiriä käyttävä malli, joka saatetaan nähdä ensin esimerkiksi GTX Titan II:n nimellä. Julkaisuaikataulut ja speksit ovat kuitenkin toistaiseksi pelkkää spekulaatiota, joten jos kortille on tarvetta nyt, ei uutta kannata jäädä odottelemaan.
Seuraavan sukupolven pelien lisäksi PC-markkinoille ovat ilmestyneet myös ensimmäiset 4K-näytöt, jotka vaativat nimensä mukaisesti moninkertaisen määrän suorituskykyä 1080p-resoluutioon verrattuna, puhumattakaan suuremmista muistivaatimuksista. Miten siis AMD ja Nvidia ovat vastanneet tähän haasteeseen?
Keneltäkään näytönohjaimien kehitystä vähääkään seuraavalta on tuskin jäänyt huomaamatta Nvidian vastikään julkaistut GeForce GTX 900 -sarjan näytönohjaimet. Varsinkin GTX 970 on saavuttanut suurta suosiota korkean suorituskykynsä ja verrattain kohtuullisen hintalapun ansiosta. Nvidian uutukaiset tarjoavat tällä hetkellä myös uusimmat ominaisuudet, kuten HDMI 2.0 -tuen, ja myös parhaimman hyötysuhteen tehonkulutuksen osalta.
AMD on vuorostaan jäänyt odotuskannalle, ja vastannut Nvidian uusiin kortteihin lähinnä hinnanalennuksin voimin, sekä tarjoamalla Never Settle -pelejä korttien kylkiäisinä. Tämä ei ole jäänyt Nvidialta huomaamatta, ja myös vihreän leirin korttien mukana saa esimerkiksi Pick Your Path -kampanjan muodossa Ubisoftin uusia pelejä, jotka ovat keränneet jo huonoa mainetta suorituskykyongelmien ja muiden bugien takia.
Puhtaasti suorituskykyä/€ vertaillessa Radeonit ovat edelleen kilpailukykyisiä Nvidian korttien kanssa, ja esimerkiksi R9 290X on edelleen varteenotettava vaihtoehto Nvidian GTX 970 -näytönohjaimelle. Lisäksi Nvidian mallisto on siirtymävaiheessa alemman hintaluokan korttien osalta, joten tilanne ei ole tältäkään osin yksiselitteinen. AMD:n uusin malli on syksyllä julkaistu Radeon R9 285, mutta se päätyi lopulta lähinnä syrjäyttämään vielä toistaiseksi markkinoilta löytyvän R9 280 -mallin. AMD päätyi käyttämään kortissaan kyseenalaisesti vain 2 Gt näytönohjainmuistia, eikä uusi kortti parantanut tehonkulutuslukemia merkittävästi.
AMD mainosti vielä HD 7900-sarjan julkaisuaikoihin 3 Gt muistin merkitystä.
Alemman hintaluokan osalta näytönohjainmarkkinat ovat pitkään hyödyntäneet samaa vanhaa arkkitehtuuria paria poikkeusta lukuun ottamatta. Nvidian GTX 750 Ti on asettunut vihreän leirin versioksi edullisesta pelinäytönohjaimesta, ja Maxwell-arkkitehtuurin loistavan hyötysuhteen ansiosta se on ollut myös monen HTPC-kokoonpanoa rakentavan ykkösvalinta. AMD:n osalta vastaava kortti on hieman köykäisempi R7 260X, ja se edustaakin pelikoneeseen suosituslistamme alinta luokkaa.
Uusia näytönohjaimia tulossa?
Lukuun ottamatta Nvidian uusinta GTX 900 -sarjaa, näytönohjainmarkkinat eivät ole kehittyneet uusien tuotteiden muodossa toivottavaa tahtia, ja esimerkiksi AMD:n nykyään keskikastin näytönohjaimet, kuten R9 280 ja 280X perustuvat jo vuoden 2011 lopussa esiteltyyn Tahiti-piiriin (Radeon HD 7970 ja 7950). AMD:n seuraavan sukupolven korttien saapumista on huhuiltu jo ensi vuoden alkupuolelle, mutta mitään konkreettista tietoa ei ole julkistettu. Varmaa kuitenkin on, että AMD tarvitsee ikääntyville korteilleen päivitystä, jos se aikoo kilpailla Nvidian onnistunutta Maxwell-julkaisua vastaan.
Nvidian onkin jo huhuttu julkaisevan alkuvuodesta GTX 960 -näytönohjaimen astetta alempaan hintaluokkaan. Nimestään huolimatta myös GTX 980 käyttää historiallisesti vasta Nvidian toiseksi suurinta piirikokoluokkaa, joten kehityksen alla on todennäköisesti vielä suurempi GM200-piiriä käyttävä malli, joka saatetaan nähdä ensin esimerkiksi GTX Titan II:n nimellä. Julkaisuaikataulut ja speksit ovat kuitenkin toistaiseksi pelkkää spekulaatiota, joten jos kortille on tarvetta nyt, ei uutta kannata jäädä odottelemaan.
kommentti 1
Nvidia GeForce GTX 970 on varmasti hyvä valinta. Uusittu piirisarja pitää virrankulutuksen jopa paremmalla tasolla kuin jokusen vuoden takaisissa ohjaimissa, eikä siten vaadi virtalähteenpäivitystä. Toisaalta, tuoko tuo mitään uutta, eipä taida, koska kilpailutilanne on mitä on.
Itse jään katsomaan mitä lupauksia kesä tuo tullessaan.
-Reko