Anti-aliasointianalyysi, Osa I: Asetuksia ja yllätyksiä

Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 1 kommentti

Anti-aliasointi: Mitä se on?



Tässä artikkelissa tutkimme anti-aliasoinnin läpikotaisin yleismääritelmästä valmistajien omiin toteutuksiin ja tulemme törmäämään muutamaan ajuriyllätykseen matkan varrella.

Mitä anti-aliasointi tarkoittaa? ”anti”-etuliite voidaan käsittää neutralisoivana tai vastakkaisena, ja ”aliasointi” tarkoittaa reunojen sahalaitaisuutta. Anti-aliasointia kutsutaan myös nimellä reunanpehmennys, ja sen idea on siis silottaa kuvassa esiintyvä reunojen sahalaitaisuus. Aliasoinnista puhutaan yleensä 3D-pelien yhteydessä, ja tässä tapauksessa kyse on näytönohjaimien ja pelien tarjoamasta anti-aliasointitoiminnosta, joka auttaa tekemään pelistä nätimmän näköisen.

Käsite on melko yksinkertainen, mutta valitettavasti anti-aliasoinnin käyttäminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin napin painaminen. Nykyiset näytönohjaimet tarjoavat monia eri vaihtoehtoja joita voidaan käyttää kymmenissä eri yhdistelmissä kortista riippuen. Mitä nämä asetukset muuttavat? Mitä hyötyjä ja haittoja niissä on? Mitä kannattaa käyttää ja mitä ei?

Aloitamme lyhyellä kertauksella perusteista ja siirrymme yleisiin metodeihin ja lopulta valmistajien erikoisratkaisuihin. Näytämme milloin voit käyttää mitäkin asetusta ja annamme esimerkkejä siitä miltä pelit näyttävät näillä asetuksilla. Tulemme myös tekemään toisen artikkelin muutaman viikon sisään, jossa käsittelemme syvällisemmin anti-aliasointisuorituskykyä eri näytönohjaimilla.

Anti-aliasoinnin alkeet

Anti-aliasointi on ollut olemassa jo pitemmän aikaa, ja monet lukijoistamme varmasti tietävät käsitteen vallan hyvin. Tässä artikkelissa aiomme kuitenkin lähteä perusteista, joten kokeneemmat voivat pitää tätä pienenä kertauksena.

Kun puhutaan grafiikasta, on aloitettava pikseleistä. Pikselit ovat pieniä neliöpisteitä joista kuva muodostuu, kuvan pienin elementti. Aliasointi on neliöpisteillä muodostetun kuvan sivutuote. Katsotaanpa hetki mustaa viivaa valkoista taustaa vasten:



Kuten voit nähdä – erityisesti tarkennettuna – pikselit muodostavat porrasefektin, jota kutsutaan aliasoinniksi. Tältä se näyttää PC-pelissä:



Katso kuinka pikselit objektien reunoilla sulautuvat taustaväriin kun anti-aliasointi on enabloitu. Anti-aliasointi siloittaa reunoja ja ne eivät näytä yhtä pikselöityneiltä sulauttamalla reunan ja sen viereisen taustan värejä.

Sahalaitaefekti vaikuttaa selkeämmältä pienemmillä resoluutioilla koska käytössä on vähemmän pikseleitä joilla kuva luodaan, ja sahalaidat ovat siten suhteessa kookkaampia.

kommentti 1

sam49

Kiitokset. On hyvä täydentävä teksti tietokonegrafiikan oppikirjoihinkin nähden. Ainoa muutos, jonka toivoisin näytekuviin olisi, että ne voisi ladata omalle koneelle hiukan isommassa koossa ja vertailla niitä rinnakkain.

Kommentoi artikkelia