Anti-aliasointianalyysi, Osa I: Asetuksia ja yllätyksiä
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 1 kommentti
Coverage sampling: Nvidia CSAA ja AMD EQAA
GeForce 8 –sarjan myötä Nvidia toi uuden tekniikan nimeltä coverage sampling anti-aliasing (CSAA). CSAA on käytännössä MSAA johon on lisätty coverage-arvoja. Coverage-samplauksessa testataan onko polygoni testatussa kohdassa, ja tämän avulla voidaan painottaa pikselin lopullisen värin laskua. Koska coverage-arvot ovat yksinkertaisia, tuloksena on mahdollisesti laadukkaampi kuva pienellä laskentakuormalla verrattuna MSAA-arvojen lisäämiseen. Valitettavasti coverage-arvo riippuu jokaisen pikselin rakenteesta, joten kuvanlaatu ei välttämättä aina parane.
Radeon HD 6900 –sarjan myötä AMD tarjoaa enhanced quality anti-aliasingin (EQAA), joka on käytännössä identtinen Nvidian CSAA:n kanssa. valitettavasti ROP-yksiköt muissa Radeon-korteissa eivät pysty tukemaan EQAA:ta, joten vanhempien korttien omistajat eivät voi käyttää sitä. Nvidian leirissä olevat nauttivat laajemmasta tuesta, isllä CSAA:ta tukee GeForce 8000, 9000, 200, 300, 400 ja 500 –sarjan näytönohjaimet.
Asetussotku
Valitettavasti Nvidia on hieman sekava nimeämiskäytännössään myös anti-aliasointipuolella, arvojen tarkoittaessa joskus MSAA-arvoja, ja joskus MSAA:n ja coverage-arvojen lukumäärää. ”Q”-liite tarkoittaa puhdasta MSAA:ta esimerkiksi Nvidian 8xQ-asetuksessa, mutta 16xQ tarkoittaa 8xMSAA ja 8 coverage-arvoa. Tämä johtaa sekaviin tilanteisiin, sillä 8x-asetus Nvidian ajurissa ei tarkoita 8xMSAA, vaan 4xMSAA ja 4 coverage-arvoa.
AMD ansaitsee plussan pysymällä nimeämiskäytännössä jossa on järkeä. AMD:n AA-taso tarkoittaa aina MSAA-tasoa, EQ-liitteen tarkoittaessa samaa määrää coverage-arvoja. AMD:n 8x-asetus tarkoittaa 8x MSAA:ta. 8xEQ tarkoittaa 8xMSAA + 8 coverage-arvoa.
seuraava kaavio näyttää kuinka AMDn ja Nvidian anti-aliasointimoodit vastaavat toisiaan:
Kuvanlaatuvertailu: coverage-samplaus
Coverage-arvot auttavat melko rajatusti molemmilla toteutuksilla. MSAA-arvon noustessa kuvanlaatu nousee, kun taas coverage-arvot eivät välttämättä muuta kuvaa ollenkaan. Tämän takia emme arvosta Nvidian nimeämiskäytäntöä, jossa 16x on heikompi laatu kuin 8xQ.
kommentti 1
Kiitokset. On hyvä täydentävä teksti tietokonegrafiikan oppikirjoihinkin nähden. Ainoa muutos, jonka toivoisin näytekuviin olisi, että ne voisi ladata omalle koneelle hiukan isommassa koossa ja vertailla niitä rinnakkain.