Asus ROG Swift PG348Q – Pelinäyttöjen aatelia
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas
Loppuyhteenveto
Asus ROG Swift PG348Q jatkaa yrityksen menestyksekästä pelinäyttömallistoa onnistuneesti, ja 21:9 kuvasuhteen kaareva 34-tuumainen paneeli on varsin näyttävä ilmestys. 3440x1440-resoluution ja 100 Hz virkistystaajuuden IPS-paneeli takaa pelaajille erittäin hyvän liiketoiston, ja jos ruudunpäivitys ei riitäkään kaikissa peleissä 100 FPS:n tasolle, näytön G-Sync-tuki lupaa sulavan kuvan 30-100 Hz välimaastossa.
Käytännössä 100 Hz virkistystaajuuden eroa 165 Hz taajuuteen on jo kohtuullisen vaikea huomata, ja 3440x1440-resoluutiolla näin korkeiden ruudunpäivityslukemien saavuttaminen on harvojen herkkua uudemmissa peleissä. Pienempään 27-tuumaiseen serkkuunsa verrattuna PG348Q:sta ei kuitenkaan löydy ULMB-tukea matalamman maksimivirkistystaajuuden takia. G-Sync v2 -moduulin myötä myös HDMI on vain 1.4-versiota, ja Nvidian pitäisi alkaa harkita uudemman version tuomista markkinoille.
21:9 kuvasuhteen paneeli tuo omat plussat ja miinukset mukanaan. Teoriassa ultralaajakuva antaa peleissä laajemman näkökentän, mutta valitettavasti useat pelit eivät edelleenkään tue tätä kuvasuhdetta joko ollenkaan, tai tuki on puuttellinen. Yleensä tämä tarkoittaa mustien pilarien lisäämistä sivuille 16:9 kuvasuhteen luomiseksi, ja näin ollen tuloksena on se sama 27-tuumainen 2560x1440 kuva, jonka olisi saanut merkittävästi edullisemmin. Pelien tuki on edistynyt jossain määrin, mutta ainakaan allekirjoittaneella ei ole hirveästi uskoa siihen, että pääasiassa konsoleille ja niiden 16:9-kuvasuhteen paneeleille suunnitellut AAA-pelit jatkosssa tukisivat ultralaajakuvaa vakiona.
useimmiten 21:9 kuvasuhde jättää reunoille mustat pilarit
Työpöytäpuolella 34 tuuman kokoluokassa 3440x1440-resoluutio toimii kätevästi ilman Windowsin skaalausongelmia, ja tarjoaa samalla kiitettävästi työpöytätilaa. Näytölle mahtuu vierekkäin esimerkiksi kaksi täysikokoista selainta, mutta monesti kätevämmäksi vaihtoehdoksi jäisi kahden erillisen näytön hankkiminen, jos pöytätilaa vain on riittävissä määrin.
PG348Q:n kilpailijoina toimii pääasiassa Acerin vastaavat mallit, joista uusin on vastikään julkaistu Acer X34A, joka tarjoaa pitkälti samat perusominaisuudet pienin vivahde-eroin. Valinta näiden kahden välillä jäänee enimmäkseen hintakysymykseksi, missä tullaankin vastaan 21:9 kuvasuhteen lippulaivapelinäyttöjen suurimman kysymysmerkin kanssa. Asus PG348Q irtoaa tällä hetkellä alimmillaan n. 1300 euron hintaan, mikä on merkittävästi korkeampi kuin reilun 800 euron hintainen 27-tuumainen PG279Q. Acerin mallia saa myös kirjoitushetkellä n. 100 euroa edullisemmin.
Vaikka korkean hintalapun voisikin niellä siksi että kyseessä on yksi parhaista tällä hetkellä saatavilla olevista pelinäytöistä speksiensä puolesta, nykyisellään IPS-paneelien taustavalo- ja hehkumisongelmat yhdistettynä heikkoon mustan tasoon eivät vakuuta ainakaan allekirjoittanutta siitä, että se kannattaisi yhdistää tällaiseen ultralaajakuvaformaattiin, jossa paneelityypin ongelmat laitetaan usein suoraan esitteille kun 21:9 kuva ei ole tuettuna ja reunoille isketään mustat pilarit. Ongelma ei ole PG348Q:n ratkaistavissa, ja tällä hetkellä merkittävästi parempia paneeleita tällä kuvasuhteella ei ole. 3440x1440-resoluution VA-paneeleja on tulossa korkeammilla virkistystaajuuksilla, mutta niiden paremmuudesta ei voi vielä mennä takuuseen. IPS on yleisellä tasolla parempi väritoistoltaan, mutta VA on kontrastinsa puolesta soveliaampi pelien ja elokuvien toistoon.
Kokonaisuudessaan Asus PG348Q on kuitenkin erittäin hyvä pelinäyttö, ja edustaa tämän hetken parasta laatua pelinäyttöjen osalta. Ultralaajakuva tuo omat erikoisuutensa mukaan, ja jääkin jokaisen itse päätettäväksi onko valmis hyväksymään yli 1300 euron näytössä vastaantulevat ongelmat. Lisäksi ensi vuodelle on uumoiltu jo 4K 120 Hz näyttöjä, OLEDia ja muuta kivaa. Odottavan aika on kuitenkin pitkä, ja sillä välin Asus ROG Swift PG348Q:lla pelaaminen ei jääne paljoa harmittamaan.
Nopeasti:
+ Laadukas IPS-paneeli
+ 100 Hz ylikellotus
+ Toimiva sRGB-esiasetus
+ G-Sync
+ Vasteaika ja syöttöviive
+ OSD-painikkeet ja säädöt
+ Jalusta
- IPS-paneelin taustavalo-ongelmat
- Mustan taso
- Ei ULMB-tilaa
- Hinta
- HDMI 2.0 puuttuu
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään