ATI Radeon HD 5830: Kompromissi 5700:n ja 5800:n välille
Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia
Radeon HD 5830:n arkkitehtuuri
AMD:ltä on useampi näytönohjain samassa hintaympäristössä, joten vilkaistaan hieman niiden spekseihin:
Radeon HD 5850 | Radeon HD 5830 |
Radeon HD 5770 1GB | Radeon HD 4890 1GB | |
---|---|---|---|---|
Shader-yksiköitä | 1440 | 1120 | 800 |
800 |
Tekstuuriyksiköitä | 72 | 56 | 40 |
40 |
ROP-yksiköitä | 32 | 16 | 16 |
16 |
Ytimen taajuus |
725 MHz |
800 MHz | 850 MHz | 850 MHz |
GDDR5-taajuus | 1000 MHz |
1000 MHz | 1200 MHz | 975 MHz |
Muistiväylä | 256-bittinen | 256-bittinen | 128-bittinen | 256-bittinen |
Muistin kaistanleveys (GB/s) |
128 | 128 | 76,8 |
76,8 |
TFLOP | 2,09 | 1,79 | 1,36 |
1,6 |
Transistorit (miljardeissa) |
2,15 | 2,15 | 1,04 |
0,959 |
Tehonkulutus rasituksessa | 151 W |
175 W |
108 W |
190 W |
Tehonkulutus levossa | 27 W |
25 W |
18 W |
60 W |
Ensivaikutelman perusteella Radeon HD 5830 näyttäisi painivan ihan eri sarjassa kuin Radeon HD 5770. 5830 vaikuttaisi olevan kilpailukykyinen Radeon HD 5850:n kanssa, vaikka shader-yksiköitä on lähes neljännes vähemmän. Toisaalta GPU:n kellot ovat 10 prosenttia suuremmat.
Aurinko näyttäisi paistavan Radeon HD 5830:lle, kunnes huomaat sen Akilleen kantapään: mihin ovat hävinneet puolet ROP-yksiköistä? Me kun luulimme näytönohjaimen olevan suorituskyvyltään Radeon HD 5850 –luokkaa, mutta 240 hintalapulla! Hinnassa on tietysti selitys alemmalle ROP-yksiköiden määrälle. Radeon HD 5830 voisi hyvin suorittaa shader-prosessit yhtä nopeasti kuin 5850, mutta pikseleiden renderöiminen olisi hitaampaa. Suorituskyvyn voidaan olevan Radeon HD 5770:n ja 5850:n välimaastossa, mutta ehkä vielä lähempänä 5770:tä tai Radeon HD 4890:tä.
4890:sta puheen ollen, Radeon HD 5830 näyttää olevan kaikessa sitä edellä paitsi ROPien määrässä. On kuitenkin muistettava, että Radeon HD 4000 –sarja on tunnettu paremmasta shader-shadersuoritusky-suhteesta kuin 5000-sarja. Voimmekin nyt odottaa Radeon HD 5830:n suorituskyvyn olevan Radeon HD 4890:n luokkaa.
Grafiikkaprosessori
Radeon HD 5830:stä ei löydy uutta GPU:ta, vaan siinä käytetään pohjana Radeon HD 5870:sta tuttua Cypress-prosessoria, johon tehtyjen muutosten jälkeen puhumme siitä Cypress LE:nä. Tehonkulutuslukemien perusteella 5830 perustuu nimenomaan 5870:aan 5850:n sijasta. Suurempi piirilevy tukee tätä ajatusta. Alla on kuva lohkokaavio Radeon 5870:n prosessorista, johon on merkitty 5830:n kohdalla pois käytöstä otetut yksiköt.
Arkkitehtuurista paremmin Radeon HD 5870:sta kertovassa artikkelissa. Mitä Radeon HD 5830:sta sitten puuttuu? Kuten näet, uudessa Radeon HD 5830:ssä on 14 SIMD-moottoria verrattuna 5870:n 20:een, renderöinnin taustaosia on vain puolet jäljellä. Suorituskyvyn pullonkaula on siis löytynyt. Jokaiseen SIMD-moottoriin kuuluu neljä tekstuuriyksikköä ja 16 stream-prosessoria. Jokaiseen stream-prosessoriin kuuluu taas viisia ALUa (AMD kutsuu näitä streamytimiksi). Lopputulemana on 1120 streamydintä ja 56 tekstuuriyksikköä.
GPU:ssa on edelleen neljä 64:n bitin muistinohjainta, vaikka renderöinnin taustaosia on neljän sijasta vain kaksi. Renderöinnin taustaosiin kuuluu kahdeksan ROP-yksikköä, joten GPU:sta löytyy 16 ROPia ja 256-bittinen muistikaista.
Muiden Radeon HD 5000 –sarjalaisten tapaan AMD on uhrannut transistoreita paljon sellaisten ominaisuuksia ajatellen kuin DirectX 11 ja Eyefinity.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään