ATI Radeon HD 5830: Kompromissi 5700:n ja 5800:n välille

Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia

Radeon HD 5830:n arkkitehtuuri


AMD:ltä on useampi näytönohjain samassa hintaympäristössä, joten vilkaistaan hieman niiden spekseihin:

Radeon HD 5850 Radeon HD 5830
Radeon HD 5770 1GB Radeon HD 4890 1GB
Shader-yksiköitä 1440 1120 800
800
Tekstuuriyksiköitä 72 56 40
40
ROP-yksiköitä 32 16 16
16
Ytimen taajuus
725 MHz
800 MHz 850 MHz 850 MHz
GDDR5-taajuus 1000 MHz
1000 MHz 1200 MHz 975 MHz
Muistiväylä 256-bittinen 256-bittinen 128-bittinen 256-bittinen
Muistin kaistanleveys (GB/s)
128 128 76,8
76,8
TFLOP 2,09 1,79 1,36
1,6
Transistorit (miljardeissa)
2,15 2,15 1,04
0,959
Tehonkulutus rasituksessa 151 W
175 W
108 W
190 W
Tehonkulutus levossa 27 W
25 W
18 W
60 W


Ensivaikutelman perusteella Radeon HD 5830 näyttäisi painivan ihan eri sarjassa kuin Radeon HD 5770. 5830 vaikuttaisi olevan kilpailukykyinen Radeon HD 5850:n kanssa, vaikka shader-yksiköitä on lähes neljännes vähemmän. Toisaalta GPU:n kellot ovat 10 prosenttia suuremmat.

Aurinko näyttäisi paistavan Radeon HD 5830:lle, kunnes huomaat sen Akilleen kantapään: mihin ovat hävinneet puolet ROP-yksiköistä? Me kun luulimme näytönohjaimen olevan suorituskyvyltään Radeon HD 5850 –luokkaa, mutta 240 hintalapulla! Hinnassa on tietysti selitys alemmalle ROP-yksiköiden määrälle. Radeon HD 5830 voisi hyvin suorittaa shader-prosessit yhtä nopeasti kuin 5850, mutta pikseleiden renderöiminen olisi hitaampaa. Suorituskyvyn voidaan olevan Radeon HD 5770:n ja 5850:n välimaastossa, mutta ehkä vielä lähempänä 5770:tä tai Radeon HD 4890:tä.

4890:sta puheen ollen, Radeon HD 5830 näyttää olevan kaikessa sitä edellä paitsi ROPien määrässä. On kuitenkin muistettava, että Radeon HD 4000 –sarja on tunnettu paremmasta shader-shadersuoritusky-suhteesta kuin 5000-sarja. Voimmekin nyt odottaa Radeon HD 5830:n suorituskyvyn olevan Radeon HD 4890:n luokkaa.

Grafiikkaprosessori

Radeon HD 5830:stä ei löydy uutta GPU:ta, vaan siinä käytetään pohjana Radeon HD 5870:sta tuttua Cypress-prosessoria, johon tehtyjen muutosten jälkeen puhumme siitä Cypress LE:nä. Tehonkulutuslukemien perusteella 5830 perustuu nimenomaan 5870:aan 5850:n sijasta. Suurempi piirilevy tukee tätä ajatusta. Alla on kuva lohkokaavio Radeon 5870:n prosessorista, johon on merkitty 5830:n kohdalla pois käytöstä otetut yksiköt.


Arkkitehtuurista paremmin Radeon HD 5870:sta kertovassa artikkelissa. Mitä Radeon HD 5830:sta sitten puuttuu? Kuten näet, uudessa Radeon HD 5830:ssä on 14 SIMD-moottoria verrattuna 5870:n 20:een, renderöinnin taustaosia on vain puolet jäljellä. Suorituskyvyn pullonkaula on siis löytynyt. Jokaiseen SIMD-moottoriin kuuluu neljä tekstuuriyksikköä ja 16 stream-prosessoria. Jokaiseen stream-prosessoriin kuuluu taas viisia ALUa (AMD kutsuu näitä streamytimiksi). Lopputulemana on 1120 streamydintä ja 56 tekstuuriyksikköä.

GPU:ssa on edelleen neljä 64:n bitin muistinohjainta, vaikka renderöinnin taustaosia on neljän sijasta vain kaksi. Renderöinnin taustaosiin kuuluu kahdeksan ROP-yksikköä, joten GPU:sta löytyy 16 ROPia ja 256-bittinen muistikaista.

Muiden Radeon HD 5000 –sarjalaisten tapaan AMD on uhrannut transistoreita paljon sellaisten ominaisuuksia ajatellen kuin DirectX 11 ja Eyefinity.

Kommentoi artikkelia