Kuvanlaatu testissä: GeForce vastaan Radeon HQV 2.0 -testissä

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila

Testiluokka 4: Adaptiivinen prosessointi



Adaptiivisen prosessoinnin testeillä mitataan videoprosessorin kykyä optimoida kontrastia ja värikorjailua.

Ensimmäinen kappale: Kontrasti

Tämä kappale koostuu neljästä eri videopätkästä, jotka asettavat erilaisen haasteen näytönohjaimen kontrastin vahvistukselle. Ensimmäinen on huvipuisto päivänvalossa, toisena on pilvinen rantamaisema ajopuilla, kolmantena trooppinen rantamaisema iltahämärässä ja neljäntenä musta ja valkoinen kissa vierekkäin. Täydet viisi pistettä saa jokaisesta pätkästä, jossa kontrasti paranee selvästi ilman yksityiskohtien häviämistä. Pisteet tippuvat kahteen, jos tummimmilla tai vaaleimmilla alueilla on havaittavissa pientä yksityiskohtien vähenemistä ja kohtalainen sekä huomattava yksityiskohtien häviäminen johtaa nollaan pisteeseen.









Tämä on yksi helpoimmin arvioitavia testejä, sillä kontrastin paranemista ja yksityiskohtien häviämistä ei ole hankala erottaa. Testissä kävi ilmi, että dynaaminen kontrasti vaatii kohtalaisen paljon tehoja, mikä aiheuttaa nykimistä hitaammissa näytönohjaimissa. Kuitenkin kaikki tehoiltaan riittävät kortit saavat testissä täydet viisi pistettä. Radeon-korteilla on otettava pois valkoisista kirkkaampia tekevä asetus, joka aiheuttaa puhkipalamista ja yksityiskohtien häviämistä vaaleissa kohdissa.

Kontrastin parannus

Radeon HD 6850 Radeon HD 5750 Radeon HD 5670 Radeon HD 5550 Radeon HD 5450
Vierivä teksti
5
5
5
0
0
Vuoristorata
5
5
5
0
0
Maailmanpyörä
5
5
5
0
0
Liikenne sillalla
5
5
5
0
0


GeForce GTX 470 GeForce GTX 460 GeForce 9800 GT GeForce GT 240 GeForce GT 430 GeForce 210
Vierivä teksti 5
5
5
5
5
0
Vuoristorata 5
5
5
5
5
0
Maailmanpyörä 5
5
5
5
5
0
Liikenne sillalla 5
5
5
5
5
0


Toinen kappale: Ihonvärin korjaus

Ihmissilmä huomaa helposti epätodelliset ihonvärit, joten tässä testissä tarkastellaan videoprosessoreiden kykyä tunnistaa ja korjata epärealistisia sävyjä iholta. Testissä käytetään sävytettyä kuvaa, jossa on useita ihonväriltään erilaisia henkilöitä. Testistä saa täydet kymmenen pistettä, jos vääristyneet ihonvärit muuttuvat huomattavasti lähemmäs todellisia sävyjä. Jos värit korjaantuvat hieman, mutta epärealistiset sävyt ovat edelleen havaittavissa, testissä saa seitsemän pistettä. Kolme pistettä saa, jos ihonvärit korjaantuvat hieman, mutta prosessi vaikuttaa myös muihin väreihin. Jos mitään parannusta ei havaita, annetaan nolla pistettä.







Radeon-korteilla on etulyöntiasema, sillä niiden ajureista löytyy erillinen asetus ihonvärin korjaukselle. Siitäkin huolimatta testi on erittäin hankala arvioitava. GeForce-korteilla emme havainneet minkäänlaista muutosta, vaikka värikorjaus oli asetettu päälle.

[Edit: Kommenteissa on käsitelty paljon värikorjauksen järkevyyttä, sillä se saattaa sotkea ohjaajan elokuvalle tarkoittaman värimaailman. Se on erittäin tärkeä argumentti ja osa käyttäjistä jättää värikorjauksen mielellään pois päältä. Koska se on kuitenkin olemassa näytönohjainten asetuksissa, sen vaikutusta voi silti testata ja arvioida.]

Ihonvärin korjaus
Radeon HD 6850 Radeon HD 5750 Radeon HD 5670 Radeon HD 5550 Radeon HD 5450
7
7
7
7
7

GeForce GTX 470 GeForce GTX 460 GeForce 9800 GT GeForce GT 240 GeForce GT 430 GeForce 210
0
0 0
0
0
0

Kommentoi artikkelia