Mielipide: AMD:n, Intelin ja Nvidian seuraavat kymmenen vuotta
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
AMD:n, Intelin ja Nvidian nykyisistä tuotevalikoimista voi olla montaa mieltä. Silti kaikilla kolmella yhtiöllä on omat yksilölliset vahvuutensa ja heikkoutensa. Alan Dang tutkii millaiseksi tämän kolmikon seuraava vuosikymmen saattaa muodostua.
Olen työskennellyt 3D-teollisuudessa journalistin/testaajan hommissa jo yli vuosikymmenen. Muistan edelleen, miten kävelin Fry’s Electronics –kaupan läpi ja näin Western Digitalin Paradise Tasmania 3D:n ja oikeasti innostuin tästä Yahaman grafiikkasuorittimen sisältävästä grafiikkakortista. Minä ja Amerikan Tom’s Hardwaren päätoimittaja Chris Angelini olemme tunteneet toisemme jo kauan. Saimme molemmat ensikosketuksen verkkojournalismiin 3DGaming.comin palveluksessa jo yli vuosikymmen sitten.
Koska olen ollut mukana lähes alusta asti, olen nähnyt lukemattomien grafiikkakiihdytinvalmistajien nousun ja tuhon. Muistan sellaiset piirivalmistajat kuin S3, 3DLabs, Rendition, 3dfx ja korttivalmistajista esimerkiksi Orchid, STB, Herkules, alkuperäinen Diamond sekä Canopus. Vaikka mennyt vuosikymmen olikin tietokonegrafiikan kannalta villiä aikaa, seuraava vuosikymmen on vielä jännittävämpi. Ei pelkästään kuluttajien ulottuville saapuvien tekniikoiden vuoksi vaan koko grafiikan alalla tapahtuvan kilpavarustelun vuoksi.
Erillisen grafiikkaohjaimen kuolemaa on ennustettu jo pitkään. Kun katsoo taaksepäin erillisten päivitysosien historiaan, lähes kaikki ovat jossain vaiheessa saavuttaneet pisteen joissa niiden myynti vähenee ja ne integroidaan muuhun tekniikkaan. Vaikka erillisen näytönohjaimen häviäminen on välttämätöntä pitkällä aikavälillä, se ei tule tapahtumaan vielä seuraavan vuosikymmenen aikana.
Tietotekniikassa integraatio tapahtuu vasta kun saavutetaan piste, jossa laadun ja suorituskyvyn tuotto vähenee merkittävästi. Se on nähtävissä äänikorttien, video prosessoinnin ja jopa näyttöjen tapauksessa.
Seuraava teksti käsittelee 3D-grafiikan tulevaisuutta. Onko erillinen näytönohjain kuolemaisillaan? Säilyttävätkö AMD, Intel ja Nvidia merkityksensä? Tämä kaikki on pelkästään omaa mielipidettäni, mutta se perustuu yli vuosikymmenen kokemukselle.
Esittely
Olen työskennellyt 3D-teollisuudessa journalistin/testaajan hommissa jo yli vuosikymmenen. Muistan edelleen, miten kävelin Fry’s Electronics –kaupan läpi ja näin Western Digitalin Paradise Tasmania 3D:n ja oikeasti innostuin tästä Yahaman grafiikkasuorittimen sisältävästä grafiikkakortista. Minä ja Amerikan Tom’s Hardwaren päätoimittaja Chris Angelini olemme tunteneet toisemme jo kauan. Saimme molemmat ensikosketuksen verkkojournalismiin 3DGaming.comin palveluksessa jo yli vuosikymmen sitten.
Koska olen ollut mukana lähes alusta asti, olen nähnyt lukemattomien grafiikkakiihdytinvalmistajien nousun ja tuhon. Muistan sellaiset piirivalmistajat kuin S3, 3DLabs, Rendition, 3dfx ja korttivalmistajista esimerkiksi Orchid, STB, Herkules, alkuperäinen Diamond sekä Canopus. Vaikka mennyt vuosikymmen olikin tietokonegrafiikan kannalta villiä aikaa, seuraava vuosikymmen on vielä jännittävämpi. Ei pelkästään kuluttajien ulottuville saapuvien tekniikoiden vuoksi vaan koko grafiikan alalla tapahtuvan kilpavarustelun vuoksi.
Erillisen grafiikkaohjaimen kuolemaa on ennustettu jo pitkään. Kun katsoo taaksepäin erillisten päivitysosien historiaan, lähes kaikki ovat jossain vaiheessa saavuttaneet pisteen joissa niiden myynti vähenee ja ne integroidaan muuhun tekniikkaan. Vaikka erillisen näytönohjaimen häviäminen on välttämätöntä pitkällä aikavälillä, se ei tule tapahtumaan vielä seuraavan vuosikymmenen aikana.
Tietotekniikassa integraatio tapahtuu vasta kun saavutetaan piste, jossa laadun ja suorituskyvyn tuotto vähenee merkittävästi. Se on nähtävissä äänikorttien, video prosessoinnin ja jopa näyttöjen tapauksessa.
Seuraava teksti käsittelee 3D-grafiikan tulevaisuutta. Onko erillinen näytönohjain kuolemaisillaan? Säilyttävätkö AMD, Intel ja Nvidia merkityksensä? Tämä kaikki on pelkästään omaa mielipidettäni, mutta se perustuu yli vuosikymmenen kokemukselle.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään