Mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 1 kommentti
Testeistä tarkemmin: muut sovellukset ja testien asetukset
DiRT 3
DiRT 3 -pelissä käytetään DirectCompute-laskentaa high-definition ambient occlusion -efektin (HDAO) renderöintiin. Ikävä kyllä pelistä ei löydy vastaavaa pikselivarjostimilla toteutettua efektiä, joten tehokkuutta ei voidavertailla suoraan. Peli tarjoaa kuitenkin kolme erilaista ambient occlusion -vaihtoehtoa. Low-tason asetuksessa autojen alle muodostuvia varjoja muodostetaan pikselivarjostimien avulla. DirectComputen kannalta se onkäytännössä sama kuin pois käytöstä. High-asetuksella HDAO-efekti lasketaan aiemman esimerkin mukaisesti puolella tarkkuudella. Ultra-tasolla HDAO lasketaan täydellä resoluutiolla. Kaikki muut
graafiset efektit on testeissä asetettu joko Low-tasolle tai kokonaan pois käytöstä jos mahdollista.
Metro 2033
Metro 2033:n syvyysterävyysefekti vaatii kolme eri renderöintivaihetta. Kahdessa käytetään pikselivarjostimia ja viimeisessä DirectCompute-laskentaa. Yhdistämällä alkuperäinen tarkka kuva ja epätarkka kuva voidaan peleihin luoda realistisempi elokuvamainen vaikutelma sekä lisätä vaikutelmaa kolmiulotteisuudesta ilman todellisen 3D:n hintaa ja muita ongelmia. Depth of Field -efekti (DoF) voidaan ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä pelin asetuksista.
Civilization 5
Civilzation 5:ssä käytetään DirectX 11 - ja DirectCompute-tekniikoita muodostamaan tekstuureista valmiita kuvia vaihtelevalla bittisyvyydellä. Käytetty algoritmi on niin tehokas, että kaksi gigatavua valmiita tekstuureja kuluttaa vain 150 megatavua levytilaa.
Tekstuurit tallennetaan levylle diskreettiä kosinimuunnosta muistuttavassa muodossa, AMD:n Neal Robinson selittää. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että tekstuurit on tallennettu kiintolevylle samantyyppisellä pakkaustekniikalla kuin JPEG-kuvat. Varjostinta käytetään purkamaan data reaaliaikaisesti ja pakkaamaan se takaisin samalla nopeudella suoraan DCT-formaattiin, jota näytönohjaimet tukeva natiivisti. Tällä tekniikalla tekstuurien säilömiseen kuluu huomattavasti vähemmän tilaa. Pakkaustehokkuuden lisäksi se mahdollistaa laadukkaiden tekstuurien lataamisen näytönohjaimen muistiin huomattavasti nopeammin kuin mihin pelkkä prosessorin laskentatehoon luottava järjestelmä kykenisi. Tämän järjestelmän ansiosta peli kykenee esittämään mahtavan näköiset näkymät johtajista lähes välittömästi riippumatta siitä, montako sivilisaatiota pelissä on mukana.
Civ5 sisältää sisäänrakennetun testiohjelman, jolla voidaan mitata DirectCompute-pohjaisen pakkaus- ja purkujärjestelmän suorituskykyä. Tarkemmat tiedot sen käytöstä löytyvät Civilization 5 benchmark modes.doc -nimisestä tiedostosta pelin kansiosta. Me ajoimme testin käyttämällä parametreja DX11_executable_filename -LeaderBenchmark -duration 90 -norendering. Sen avulla peli käynnistää testiohjelman, ajaa sitä 90 sekuntia, mutta ei esitä mitään kuvaa näytöllä, vaikka äänet ovat kuultavissa. DirectCompute ja kuva palaavat takaisin kun -norendering-parametri jätetään pois.
Testilaitteistona toimii myös aiemmassa APU-artikkelissa käytetty kokoonpano. Ainut muutos on Asus Crosshair V Formula -emolevyn BIOS-päivitys.
Testilaitteisto |
|
---|---|
Testijärjestelä 1 |
|
Prosessori |
AMD FX-8150 (Zambezi) 3.6 GHz, Socket AM3+, 8 MB Shared L3 Cache, Turbo Core enabled, 125 W |
Emolevy |
Asus Crosshair V Formula (Socket AM3+), AMD 990FX/SB950 |
Muistit |
8 GB (2 x 4 GB) AMD Performance Muistit AE34G1609U2 (1600 MT/s, 8-9-8-24) |
SSD |
240 GB Patriot Wildfire SATA 6Gb/s |
Näytönohjain |
AMD Radeon HD 7970 3 GB |
|
AMD Radeon HD 5870 1 GB |
Virtalähde |
PC Power & Cooling Turbo-Cool 860 W |
Käyttöjärjestelmä |
Windows 7 Professional, 64-bit |
Testijärjestelmä 2 |
|
Prosessori |
AMD A8-3850 (Llano) 2.9 GHz, Socket FM1, 4 MB L2 Cache, 100 W, Radeon HD 6550D Näytönohjain |
Emolevy |
Gigabyte A75-UD4H (Socket FM1), AMD A75 FCH |
Muistit |
8 GB (2 x 4 GB) AMD Performance Muistit AE34G1609U2 (1600 MT/s, 8-9-8-24) |
SSD |
240 GB Patriot Wildfire SATA 6Gb/s |
Näytönohjain |
AMD Radeon HD 7970 3 GB |
|
AMD Radeon HD 5870 1 GB |
Virtalähde |
PC Power & Cooling Turbo-Cool 860 W |
Käyttöjärjestelmä | Windows 7 Professional, 64-bit |
kommentti 1
Mielenkiitoinen artikkeli. Mutta noita ei dx11 kortteja on vielä aika tavalla markkinoilla, joten ei liene vielä useampaan vuoteen isoja uudistuksia tulossa?