Nvidia GeForce GTX 560: suorituskykyä parilla sadalla

Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 2 kommenttia

Katsaus GeForce GTX 560:een



Nvidia laajentaa tuotemallistoaan tällä kertaa GeForce GTX 560 –ohjaimella, joka eroaa aiemmin julkaistusta Ti-määreellisestä versiosta sekä nimen että suorituskyvyn puolesta. Ti-määreen putoamisen myötä myös ohjaimen suorituskyky ja hinta on pudonnut. Tässä artikkelissa tutustumme uutukaisen nopeuteen ja tarkistamme kuinka hyvin se pärjää suosittua Radeon HD 6870:tä vastaan.

Kirjoittamaton laki on, että Nvidian ja AMD:n tuotevalikoimat kattavat kaikki hintaryhmät. Oli näytönohjaimen hinta mikä hyvänsä, niin takuuvarmasti kilpailijalta löytyy vastaava tuote markkinoilta. Sellaista tilannetta ei ole päässyt syntymään, että jompikumpi valmistajista hallitsisi yksin jotakin tiettyä hintasegmenttiä.

Tästä on kyse tämänpäiväisessä GeForce GTX 560 -lanseerauksessakin. Sen on tarkoitus toimia vastavoimana AMD:n Radeon HD 6870, joka on ollut kuluttajien valinta tähän asti noin 200 dollarin hintahaarukassa.

Ennen GTX 560:tä Nvidia toi markkinoille GTX 560 Ti:n. Ohjaimien välillä on pieni ero nimissä, mutta eroa löytyy myös rautatasollakin.



Molemmissa ohjaimissa on käytössä GF114-grafiikkaydin, mutta GTX 560:n kohdalla Nvidia on ottanut yhden Streaming Multiprocessor -yksikön pois käytöstä. Käytössä olevia SM-yksiköitä on seitsemän kappaletta, joissa on yhteensä 336 shader-ydintä ja 56 tekstuuriyksikköä. ROP-yksiköitä on yhteensä 32 kappaletta ja muistikaista on 256 bittiä leveä.

Tarkkasilmäisimmät varmasti jo äkkäsivät kuinka samanlaiset edellä mainitut speksit ovat GeForce GTX 460:een verrattuna. Oikeastaan kyse on samasta ohjaimesta, jotka eroavat vain kellotaajuuksien perusteella toisistaansa. Samaistuksessa ei tehdä suurta virhettä, vaikka grafiikkaytimet ovat ohjaimissa erit, sillä GF114 on toimintalogiikaltaan identtinen verrattuna GF104:ään. Virrankulutukseen on tullut pientä parannusta, sillä korkeammista kellotaajuuksista huolimatta GTX 560 kuluttaa samanverran virtaa kuin edellisen sukupolven GTX 460.

GeForce GTX 460:n erinomainen skaalautuvuus ylikellotuksessa on edelleen tuoreessa muistissa. Speksien samankaltaisuuden vuoksi odotamma GTX 560:n skaalautuvan yhtä hyvin. Uutuusohjaimella on kaikki eväät lyödä Radeon HD 6870 laudalta. Alle olemme keränneet taulukon GTX 560:n kanssa samassa hintaluokassa olevien ohjainten tekniset tiedot:

GeForce GTX 460 1 GB

GeForce GTX 560 1 GB

GeForce GTX 560 Ti 1 GB

Radeon HD 6870 1 GB

Shaderit

336

336

384

1120

Tekstuuriyksiköt

56

56

64

56

ROP-yksiköt

32

32

32

32

GPU

675 MHz

810 MHz

822 MHz

900 MHz

Shaderien taajuus

1350 MHz

1620 MHz

1644 MHz

N/A

Muistien taajuus

900 MHz

1002 MHz

1002 MHz

1050 MHz

GDDR5

1 GB

1 GB

1 GB

1 GB

Muistikaista

256-bit

256-bit

256-bit

256-bit

Kaistanleveys

3,6 GB/s

4 GB/s

4 GB/s

4,2 GB/s

Tekstuurisuodatus

37,8 GTex/s

45,4 GTex/s

52,5 GTex/s

50,4 GTex/s

Liitännät

2 x DL-DVI,
1 x mini-HDMI

2 x DL-DVI,
1 x mini-HDMI

2 x DL-DVI,
1 x mini-HDMI

2 x DVI,
1 x HDMI,
2 x DisplayPort

Koko

Kaksipaikkainen

Kaksipaikkainen

Kaksipaikkainen

Kaksipaikkainen

Virtaliitännät

2 x 6-pin

2 x 6-pin

2 x 6-pin

2 x 6-pin

Suositeltu virtalähde

450 W

450 W

500 W

500 W

TDP

160 W

160 W

170 W

151 W



Taulukosta näkyy helposti se, että GTX 560 on kuin GTX 560 Ti:n taajuuksille kellotettu GTX 460.
Ohjaimen julkaisupäiväksi Nvidia onnistunut toimittamaan referenssimallia, vaan antoi käyttöömme Zotacin GeForce GTX 560 AMP! Editionin ja Asus GeForce GTX 560 DirectCU II TOP:n.

Nvidian uudet 275.20-ajurit

Nvidia on varautunut uuden ohjaimen julkaisuun uusilla ajureilla. Suorituskykyparannusten lisäksi tiedossa on pari uutta ominaisuutta.

Nykyiset Nvidian ohjaimen omistajat tietävät varmasti 270-sarjan ajureihin lisätystä päivitysjärjestelmästä, joka ilmoittaa käyttäjälle aina kun ajureista on julkaistu uudempi versio. Nvidian keräämien tietojen mukaan 90 prosenttia käyttäjistä käyttää päivitysilmoittajaa. Uudessa 275.20-julkaisussa SLI- ja reunanpehmennyspäivitykset voidaan asettaa automaattisiksi. Tietokone ei silloin kysy ladataanko päivityksiä, vaan asentaa ne itse suoraan aina kun päivityksiä on saatavilla. Käyttäjä voi seurata asennettuja päivityksiä jälkikäteen historiatiedoista. 3D Vision –profiileita on tarkoitus lisätä tulevaisuudessa, mutta tarkempaa tietoa ajankohdasta ei vielä haluttu kertoa.

Kun 3D Vision tuli kerran puheeksi, niin myös se sai pieniä parannuksia uusien ajureiden myötä. Ajureihin on lisätty profiilit 525 pelille, 3D Photo –katseluohjelmassa on tuki ikkunatilalle ja Portal 2 –profiilia on säädetty paremmaksi ilmenneiden ongelmien vuoksi. Pelin 3D-kokemuksen laatua nostettiin samalla tasolta ”Good” tasolle ”Excellent”.


Edellisten uudistusten ohella Nvidia on päättänyt kohentaa skaalaussäätöjä – käyttöliittymää myöden. Nyt käyttäjä voi esikatselukuvasta ennakkoon nähdä millaisia vaikutuksia tehdyillä muutoksilla on työpöytä näkymään. Windows 7 –käyttöjärjestelmässä on ollut hankaluutena se, että se suosii pelien omia grafiikka-asetuksia ajureiden asetusten sijaan. Nvidian tekemien muutosten ansiosta ongelma pitäisi olla historiaa. Overscanin pois päältä kytkeminen on tehty aiempaa helpommaksi kunnollisten ohjeiden ansiosta.

kommenttia 2

FinPhenom

206€ halvimmillaan Ti versio, joten tuon hinnan olettaisi olevan suomessa korkeintaan 180€...

Melkein voisi sanoa olevan yhtä tyhjä julkaisu kuin HD6790. 6870 myydään jo 169€ hinnalla ja 6850 129€

Thor1993

Elikkä samalla tasolla HD6870:n kanssa.
Sitä siis jota halvemmalla saa eli näillä näkymin AMD:tä.

Kommentoi artikkelia