Adobe CS5 suorituskyky: 64-bittinen, säikeistetty ja CUDA-kiihdytetty
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
Mercury-videomoottori
Vaikka testeissä tutkimme kolmea eri Creative Suiten osa-aluetta (After Effects, Photoshop ja Premiere Pro), Adobe on panostanut eniten Premiere Pro CS5 –versioon ja sen Mercury-nimiseen videomoottoriin. Mercury on 64-bittinen, monisäikeinen koodipohja, joka kykenee hyödyntämään Nvidian GPU-kiihdytystä (CUDA). Mercury-kiihdytys ei ole käytössä ohjelmiston jokaisella osa-alueella, mutta sitä käytetään kiihdyttämään useita suosittuja efektejä ja tehtäviä. Se on käytössä esimerkiksi uudessa Ultra keyer –toiminnossa, proc amp –toiminnossa, Gaussian blur –sumennuksessa, reunojen pehmennyksessä, terävöittämisessä ja värikorjailussa. Myös suosituimmat videosiirtymät, kuten ristikuva, dip to black – ja dip to white –efektit käyttävät Mercyryä.
Adoben mukaan erittäin suurissa projekteissa voidaan saavuttaa jopa 10x tehonlisäys Mercuryn ansiosta. Nvidiakin lupaa ”Jopa 70 kertaa parempaa suorituskykyä” visuaalista prosessointia vaativissa tehtävissä. Vaikka olemme taipuvaisia uskomaan ennemmin Adoben väitteitä, aiemmat GPGPU:n avulla saadut tehonlisäykset saavat Nvidiankin väitteet kuulostamaan mahdollisilta.
Nvidia väittää, että ”CUDA ja Mercury-videomoottori hoitavat visuaalisen laskennan niin tehokkaasti, että koneen prosessori vapautuu hoitamaan muita taustatehtäviä ja käyttöjärjestelmän toimintoja”. Olemme tämän suhteen epäilevällä kannalla, ainakin niin kauan kunnes testimme todistavat toisin. Odotamme CUDA:n nopeuttavan toimintaa, mutta emme odota ihmeitä prosessorinkuormituksen vähenemisen suhteen… ainakaan vielä.
Mercury-videomoottorin käyttöönotto ja sen poistaminen käytöstä on suhteellisen yksinkertainen tehtävä. Asetus löytyy menemällä valikoiden kautta Project -> Project Settings -> General valikkoon. Video Rendering and Playback –kohdassa asetuksen voi säätää Renderer-kohdan alasvetovalikosta.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään