AMD Radeon HD 7970: matka Tahitiin
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 0 kommenttia
PRT, DirectX 11.1, Eyefinity, HD3D ja niin edelleen...
Tahiti ei tuo pelkästään lisää suorituskykyä, vaan mukana on joukko uusia ominaisuuksia. Southern Islands -pohjaiset tuotteet tuovat seuraavat ominaisuudet:
DirectX 11.1, OpenCL 1.2, ja DirectCompute 11.1
Windows 8 tuo mukanaan DX11.1:n ja Radeon HD 7970 tukee sitä jo nyt. Voit lukea lisää D3D 11.1:n ominaisuuksista Microsoft Dev Center -verkkosivuilta.
Partially Resident Textures (PRT)
PRT on kätevä tapa hyödyntää Tahitin virtuaalimuistia, käsitellen GDDR5-muistia tekstuurivälimuistina. PRT tuo ainakin kaksi mielenkiintoista hyötyä: vähentynyt tökkiminen ja tekstuurien hidas ilmestyminen, ja laitteistopohjaisen megatekstuurin käytön (samaan tapaan kuin id Tech 5 -pelimoottorissa)
Kun tekstuureja haetaan renderöitäväksi, vain näkyvät segmentit tekstuurista ladataan muistiin (64 KB palasina). Kun tekstuurikutsu joudutaan ohittamaan, näytönohjain voi antaa palautetta sovellukselle ja pyytää lisäkäskyjä, antaen sovellukselle entistä enemmän valtaa valita haluamansa tekstuurit ja priorisoida niitä jatkossa. Näytönohjain voi vuorostaan näyttää matalaresoluution tekstuurin ennen korkeamman resoluution tekstuurin lataamista vähentääkseen tökkimistä.
Eyefinity 2.0, näyttötuki ja työpöydän parannukset
Radeon HD 7970 on ensimmäinen näytönohjain joka kykenee useampaan erilliseen audio-ulostuloon. Discrete Digital Multi-Point Audio (DDMA) tarkoittaa sitä, että jokainen korttiin liitetty näyttö voi tuottaa oman uniikin audiosignaalinsa. Tällä ei liene merkitystä suurimmalle osalle käyttäjistä, sillä harva Eyefinity-käyttäjä käyttää monitorien kaiuttimia. Siitä voi kuitenkin olla hyötyä esimerkiksi videokonferenssikoneissa.
Radeon HD 7970 tukee myös 4K-näyttöjä entistä helpommin. Aikaisemmat ratkaisut vaativat useampaa näyttöliitäntää, mutta 7900-sarjall a riittää yksi 3 GHz Fast HDMI -liitäntä tai DisplayPort 1.2 HBR2 -liitäntä.
Lopuksi, muutama tuleva ominaisuus Catalyst Control Centeriin tulevien ajurien muodossa. Helmikuussa 2012 tuleva 12.2-ajuri tukee vapaasti kustomoitavia työpöytäresoluutioita, ominaisuus jota Eyefinity-käyttäjät ovat toivoneet alusta lähtien. Myös työpöytäparannuksia on tarjolla, ja Windowsin työkalupalkki voidaan jatkossa asettaa haluamalleen näytölle.
Stereoskooppinen 3D
Lähtien Catalyst 11.12 -ajureista, HD3D tukee Eyefinityä, ja jo tarjolla oleva 12.1 preview-ajuri lisää tuen CrossFirelle HD3D-käytössä, mikä poistaa yhden suurimmista rajoitteista HD3D:n käytössä. Stereokuvan renderöinti on todella raskasta, joten CrossFire-tuki on sille todella tärkeää, ja tähän mennessä AMD ei tukenut sitä. Nämä ominaisuudet eivät ole kuitenkaan rajoitettuja 7000-sarjan korteillen, vaan toimivat myös vanhemmilla korteilla.
Rautapuolen päivityksistä puhuttaessa, Radeon HD 7970 on ensimmäinen kortti joka tukee 3 GHz Fast HDMI -standardia, joka mahdollistaa 1080p stereoskooppisen 3D:n 120 Hz taajuudella, eli 60 Hz per silmä. Tästä ei ole kuitenkaan vielä paljon iloa, sillä näytön on myös tuettava Fast HDMI:tä, eikä markkinoilla ole vielä yhtään tällaista televisiota tai näyttöä. Lisähuomatuksena Radeon HD 7970 pystyy myös 60 Hz (30 Hz per silmä) stereoskooppiseen pelaamiseen HDMI 1.4a -liitännän kautta. Tämä on hieman korkeampi kuin aikaisempi 48 Hz maksimituki (24 Hz per silmä), mutta ero ei ole kovin suuri.
Microsoft tulee myös lisäämään oman Stereo3D API:nsa Windows 8:aan, ja AMD Radeon HD 7970 tukee sitä jo nyt. Toivon mukaan valmistajasta riippumaton ratkaisu houkuttelee kehittäjiä mukaansa.
UVD ja uusi Video Codec Engine (VCE)
AMD lisäsi dual-stream HD+HD -kiihdytykseen uusimmassa Unified Video Decoderissaan (UVD). Purkupuolella ei ole tämän lisäksi mitään uutta. Sen sijaan pakkauspuolella uutta on Video Codec Engine (VCE). AMD ei mennyt yksityiskohtiin VCE:n toteutuksesta (mikä tekee vertailun Intelin Quick Syncin kanssa vaikeaksi), mutta se kutsuu VCE:tä useamman säikeen laitteistopohjaiseksi H.264-pakkaajaksi. Chris Angelini ennusti vastaavan ominaisuuden saapumisen jo lähes vuosi sitten Sandy Bridge -artikkelissaan.
Rajoitettuna H.264-laitteistokiihdytykseen, VCE ei ole yhtä kattava kuin Quick Sync. AMD:n mukaan pakkauslinja pystyy toimimaan reaaliaikaa nopeammin. Se ei ole kuitenkaan yhtä skaalautuva itsessään kuin käytettäessä VCE:tä näytönohjaimen laskentaparannusten yhteydessä.
AMD suosittelee pelkän VCE:n käyttöä vain heikommilla näytönohjaimilla tai säästääkseen kannettavan tietokoneen akkua.
Hybriditila on selvästi mielenkiintoisampi. Koska se hyödyntää ALUjen laskentaresursseja, tehonkulutus nousee dramaattisesti. Ohjelmoitava rauta ottaa työkseen suurimman osan pakkauksesta, jätteän VCE:lle entropiapakkaustyöt.
Vaikka haluaisimme verrata VCE:tä Intelin Quick Synciin, tai Nvidian CUDA-kiihdytettyyn pakkaukseen, joudumme jättämään sen toiseen kertaan. AMD ei yksinkertaisesti ehitynyt antaa meille sopivaa sovellustyökalua jolla testata tätä näytönohjaimen uutta ominaisuutta.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään