Esittelyssä GeForce GTX 570: GF110-piiri alle 350 dollarilla
Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 0 kommenttia
GeForce GTX 570: entistä parempaa
Kuukausi sitten Nvidia julkaisi yhtiön uuden GeForce GTX 580 –lippulaivan, missä tiivistyi kaikki se mitä olemme maaliskuusta asti odottaneet. Nyt yhtiö on julkaissut myös samaan GS110-piiriin perustuvan GeForce GTX 570 –näytönohjaimen. Otetaan selvää, että onko ohjaimessa niin paljon puhtia että voimme kokonaan unohtaa GF100-pohjaiset 400-sarjan ohjaimet.
Tom’s Hardwaren lukija nevertell kirjoitti aiemmin julkaistussa Nvidian GeForce GTX 580 –artikkelissa:
“Se on siis periaatteessa sellainen kuin 480:n olisi pitänyt olla. Selvä, odotan 470:n GF110-versiota ja ostan sen.”
Jos nevertell on sanansa mittainen, niin hän lienee tällä hetkellä erittäin onnellinen. Olen nyt kolmen päivän ajan testaillut ”470:n GF110-versiota” ja kummastelen todella sitä, että GeForce GTX 480 –ohjainta myydään tällä hetkellä 450 dollarilla. Spoiler-varoitus: GeForce GTX 570 on täsmälleen yhtä nopea ja joissain testeissä jopa nopeampi. Lisäksi Nvidian suositushinta ohjaimelle on 349 dollaria. Olen omalla Twitter-sivullani yrittänyt varoittaa ihmisiä tarttumasta GTX 480 –ohjaimen alennustarjouksiin nähtyäni GTX 570:n suorituskyvyn, jälkimmäinen on todellakin kannattavampi ostos.
Ennen kuin aloitin tämän esittelyartikkelin kirjoittamisen, lukaisin GeForce GTX 580 –artikkelin kymmensivuisen kommenttikeskustelun. Yksi toistuva teema, jonka keskustelussa huomasin, oli Radeon HD 6800 –ohjainten suorituskyky CrossFire-tilassa. Tuolloin ei ollut mahdollisuutta päästä kokeilemaan CrossFire-kokoonpanon suorituskykyä, mutta nyt olemme onnistuneet saamaan kaksi Radeon HD 6850 –ohjainta Nvidian GeForce GTX 570 –ohjainta vastaan. AMD:n ohjaimet ovat yhdessä 30 dollaria kalliimmat, mutta jos niissä on tarpeeksi puhtia pähittämään GTX 570, niin ei kyseinen pari ole välttämättä huono ostovalinta.
Kaikki kukat eivät voi olla ruusuja
Aiemmin GeForce GTX 580:n tapauksessa näimme sen mihin Nvidia oli alun perin Fermi-arkkitehtuurillaan yrittänyt kurkottaa jo yhdeksän kuukautta sitten.
Kaikki 16 Shader Multiprocessors –moduulia on otettu käytöön, mikä siis tarkoittaa 512 CUDA-ydintä, 64 tekstuuriyksikköä ja 16 PolyMorph-moottoria. Vaikka renderöinnin taustaosissa onkin edelleen käytössä kuusi ROP-yksikköä, jotka on liitetty kuuteen 64-bittiseen muistinohjaimeen (yhdessä 384-bit), niin siirtonopeus on silti korkeampi joten muistikaistakin on kasvanut hieman. Grafiikkaytimen ja shaderien kellotaajuuksia on myös nostettu hieman. Parannuksia on tehty myös jäähdytyssiileen ja tuulettimen muotoiluun, jotta lämpötila ja tuulettimen synnyttämä melu saataisiin aisoihin. Virrankulutukseen GeForce GTX 580 ei tuonut juurikaan muutosta edelliseen.
Jos GeForce GTX 480 ja GeForce GTX 470 pääsisivät viettämään herkän hetken baarireissun jälkeen, niin lopputuloksena olisi takuulla GeForce GTX 570. Tällä tarkoitan sitä, että GTX 570:stä löytyy 15 SM-moduulia eli 480 CUDA-ydintä ja 60 tekstuuriyksikköä. Siis saman verran kuin GTX 480:stä. Ohjaimesta löytyy myös viisi ROP-yksikköä, 320-bittinen muistiväylä ja 1,25 gigatavua GDDR5-muistia. Siis saman verran kuin GTX 470:n sisuksista.
Pitää tietysti ottaa huomioon GF110:n tuomat arkkitehtuuriset parannukset. Oleellisimpana muutoksena on FP16-tekstuurisuodatus, joka tehdään yhden kellojakson aika kuten GF104:ään perustuvassa GTX 460:ssa. GF100:ssa suodatus tehtiin kahden kellojakson aikana. Nvidia on tehnyt parannuksia myös syvyyserotteluun (z-culling) GF110:ssa. Käytännössä siis GPU osaa aiempaa fiksummin hylätä niiden pikselien renderöinnin joita ei tarvitse renderöidä, koska sijaitsevat jonkin objektin takana. Tämä parantaa suorituskykyä.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään