Opas: Työpöytänäytön kalibrointi, virkistystaajuuden ylikellotus ja paneeliongelmien tarkistus
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas
Pikaohjeet näytön silmämääräiseen kalibrointiin:
Näytöt toimitetaan useimmiten tehdasasetuksilla, jotka eivät ole kovinkaan soveliaita peruskäyttöön. Esimerkiksi kirkkaus on useimmiten täysillä, mikä on selvästi yli suositusarvojen. Kirkkaudella on vaikutusta kontrastiin, ja liian kirkas paneeli rasittaa lisäksi silmiä. Näin ollen näytön kirkkaus kannattaa säätää riittävän matalaksi, vaikka kuva vaikuttaisikin alkuun hieman elottomammalta.
Näytön kalibrointia varten on olemassa erillisiä kalibrointilaitteita, mutta näiden hinnat ovat yleensä keskivertokuluttajalle liikaa, ja ne onkin tarkoitettu kuvankäsittelijöiden laadukkaampien näyttöjen kalibrointiin. Jos tarkoituksena on esimerkiksi printata valokuvia, vaihtoehdoksi kalibrointilaitteelle voi sopia myös referenssikitit, joiden mukana tulee fyysiset kopiot testikuvista, joita verrataan näytöllä digitaalisiin versioihin. Kalibrointitulos on siis kiinni näytön omista säädöistä ja käyttäjän värisilmästä. Erillinen laitekalibrointi voidaan myös tarkistaa tällaisella referenssikitillä, jos kalibrointitulos vaikuttaa kyseenalaiselta. Tarjolla on laaja skaala kalibrointilaitteita alle satasen peruslaitteista tuhansien eurojen ammattilaislaitteisiin. Halvallakin kalibrointilaitteella voi saada väritarkan näytön, ja erot kalibraattorien välillä löytyvät ominaisuuksien määrästä ja kalibraation nopeudesta kuin lopullisesta dE-lukemasta.
Näytöissä on yleensä tarjolla myös useita preset-esiasetuksia eri käyttötarkoituksiin. Näyttöä kalibroitaessa nyrkkisääntönä kannattaa käyttää joko näytön sRGB-esiasetusta, user-asetusta tai default-asetusta. Mallista riippuen joissain esiasetuksissa osa tai kaikki OSD-asetukset on lukittu. Kun parhaimmin säädettävissä oleva esiasetus on valittu, voi siirtyä kalibroimaan näyttöä esimerkiksi Lagom.nl –sivuston ohjeiden perusteella. Alla on kuitenkin lyhyt suomenkielinen ohje kalibrointivaiheista.
1) Jos käytössä on HDMI-liitäntä, tarkasta näytönohjaimen ohjauspaneelista ja näytön OSD-menusta, että värisignaalina on käytössä Full Range RGB (0-255) tai YCbCR4:4:4. Ohjeet oiken signaalin käyttöönottoon löytyy opassarjamme "HDMI PC-käytössä" -sivulta.
2) Säädä kirkkaus sopivalle tasolle näytöstä löytyvällä OSD-valikolla. Liian kirkas paneeli rasittaa silmiä pitemmässä käytössä ja voi heikentää näytön kontrastia mustan toiston osalta. Myös valaistusolosuhteilla on vaikutusta tähän, joten kalibrointi kannattaa tehdä siinä valaistuksessa jossa näyttöä normaalisti käytetään. Luonnollisesti ympäristön valaistus kannattaa myös säätää mahdollisuuksien mukaan optimaaliseksi. Myytävänä on nykyään myös PC-näytöille tarkoitettuja 6500K bias-valoja, jos näyttöä käyttää kotiteatterin korvikkeena.
3) Säädä kontrasti näytön omalla OSD-valikolla sopivaksi. Testikuvaksi sopii esimerkiksi Lagom.nl:n saturaatiotesti. Jokainen shakkikuvio pitäisi olla erotettavissa hyvin kalibroidulla paneelilla. Monet heikkolaatuisemmat näytöt eivät välttämättä kykene tähän.
4) Jos näytön OSD-valikossa on gamma-asetus, testaa niitä Lagomin testiin silmämääräisesti. Tärkeintä on saada värillisten pilarien värit sulautumaan n. 2.2 kohdalla. Hämäräolosuhteissa ja korkeakontrastisilla näytöillä voi kokeilla myös korkeampaa gamma-asetusta (esim. 2.4).
5) Jos näytöllä ei ole omaa gamma-säätöä, voit kokeilla säätää sitä joko Nvidian tai AMD:n ohjauspaneeleista. Nämä asetukset korvaavat muiden sovellusten tekemät kalibraatioasetukset, kuten Windowsin oman värikalibraation ja icc-profiilit.
6) Säädä näytön OSD-menusta värilämpötila 6500K, tai säätämällä yksittäisiä RGB-arvoja silmämääräisesti itselle sopivaksi.
7) Windowsista löytyy myös ohjelmistopohjainen ”Näytön värikalibrointi”, jolla voi säätää gammaa, kontrastia ja värejä. Ohjelmistopohjainen profiili ei välttämättä ole käytössä kaikissa sovelluksissa, ja näytönohjain saattaa ohittaa profiilin.
Pelikäytössä on otettava huomioon, että pelit eivät yleensä tue kalibroituja ICC-profiileja (tai Windowsin kalibrointivelhon asetuksia), jotka on tarkoitettu kuvankäsittelysovelluksille, ja näin ollen peleissä kuva voi olla jotain muuta kuin kalibroitu tulos. Kalibrointiprofiilin pakotukseen on olemassa kolmannen osapuolen sovelluksia, mutta niiden toimivuudesta ei ole takuita. Kohtuullisiin tuloksiin voi kuitenkin päästä tekemällä pelkästään yksinkertaiset säädöt kirkkauden, gamman, kontrastin ja värilämpötilan osalta.
Näytön pitäisi kyetä toistamaan alla olevat Eizon esimerkkikuvat ja niissä esiintyvät kirjaimet. Varsinkin alempi kuva voi tuottaa vaikeuksia useimmille näytöille kalibroitunakin.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään