Opas: Työpöytänäyttöjen teknologiaa ja terminologiaa
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas
Värisyvyys
Paneelit tuottavat värinsä yleensä käyttäen kolmea alipikseliä - punaista, vihreää ja sinistä. Näillä RGB-alipikseleillä tuotetaan pikselin kaikki sävyt riippuen niiden kirkkaustasojen kombinaatioista. Näyttöpaneeli vaatii tätä varten värikartan, jolla se saa valittua oikean sävyn toistettavaksi. Jotta näyttö kykenisi toistamaan kuvia luonnollisilla sävyillä, on sen kyettävä toistamaan riittävän monta sävyvaihtoehtoa jokaisesta väristä.
Näyttöpaneelin värikartan bittisyvyys määrää sävyjen maksimimäärän. 1-bittinen näyttö tarjoaisi siis kaksi sävyä, mustan ja valkoisen. Nykynäytöissä matalin bittisyvyys on 6-bittiä per alipikseli, ja sen lisäksi käytössä on niin sanottu FRC-sekoitussävytystekniikka (Frame Rate Control, temporal dithering), jolla saadaan aikaan 8-bittinen syvyys, eli n. 16,7 miljoonaa väriä (24-bit True Color). FRC toimii käytännössä vaihtamalla pikselin 6-bittisen värikartan kahta vierekkäistä sävyä keskenään vuorotellen, joten lopputuloksena ihmissilmä havaitsee tämän näiden kahden sävyn väliarvon. Tällä kikalla näyttö kykenee siis suurempaan sävyskaalaan kuin mitä sen natiivi bittisyvyys tukee.
Mitä korkeammalla bittisyvyydellä tekee?
8-bittinen paneeli kykenee toistamaan yhdelle päävärille 256 eri sävyä, ja nämä sävyt kertomalla yhteen 256x256x256 saadaan halutut 16,7 miljoonaa väriä. Ihmissilmä voi kuitenkin havaita erot kahden vierekkäisen 8-bittisen värisävyn välillä, ja tämä saattaa johtaa liukuvärien (gradient) raitaumaan (banding). 10-bittisellä paneelilla on käytössä 1024 eri sävyä yhdelle värille, minkä pitäisi riittää estämään raitaumaongelmat. Lisäksi arvoihin voidaan sisällyttää ns. whiter than white –sävyjä häikäisy- ja heijastusefekteille.
Lagom.nl raitaumatesti tuo esiin ongelmat liukuvärien toistossa
Käytännössä keskivertokäyttäjälle riittää 6-bit+FRC toistamaan PC:llä käytetyt värisävyt, eikä nykyiset FRC-tekniikat ole merkittävästi huonompia kuin vastaava natiivi 8 tai 10-bittinen paneeli.
Suurin osa halvoista TN ja IPS-paneeleista on varustettu 6-bittisellä paneelilla ja FRC:llä. kalliimmat paneelit käyttävät yleensä natiivia 8-bittistä paneelia, ja mahdollisesti myös FRC:tä tuottaakseen 10-bittisen värikartan, eli reilut miljardi värisävyä (30-bit, Deep Color). Myös korkeammalla bittisyvyydellä varustettuja paneeleita löytyy kuvankäsittelykäyttöön. Kattavammin asiasta voi lukea englanniksi Eizon verkkosivuilta.
10-bittistä paneelia hankkiessa on kuitenkin pidettävä mielessä, että se vaatii Deep Color –tukea näytönohjaimelta sekä käytetyltä liitännältä ja sovellukselta. Toistaiseksi 10-bittinen värisyvyys on yleensä lukittu ammattilaiskortteihin (Quadro, FirePro). Deep Color pitäisi olla kuitenkin tarjolla DirectX-käytössä myös pelinäytönohjaimilla. Deep Coloria tukevia pelejeä ei kuitenkaan toistaiseksi ole liikenteessä monia (esim. Alien Isolation).
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään