Testissä Nvidia GeForce GTX 680
Artikkelin kirjoittaja: Manu Pitkänen | 2 kommenttia
Ylikellottaminen GPU Boostin kanssa
GPU Boost ei sulje pois näytönohjaimen ylikellotusta. Se kuitenkin hankaloittaa asiaa hieman, sillä ylikellotus pitää tapahtua ominaisuuden rajoissa (sitä ei saa pois päältä kuten vaikkapa Intelin Turbo Boostia). Voit korottaa helposti Offsetiä 100, 150 tai jopa 200 MHz:ä, mutta siitä ei ole välttämättä hyötyä, kuten myöhemmin näemme.
Koska GPU Boost tasapainoilee taajuudella ja jännitteellä tehonkulutuksen kautta, niin paras kellotustapa on korottaa EVGA:n Precision X -ohjelmistossa määriteltyä Power Target -muuttujaa.
GeForce GTX 680:lle määritelty tehonkulutus on 195 wattia, mutta Nvidian mukaa todellinen arvo on useimmissa tilanteissa lähempänä 170 wattia. Muuttamalla EVGAn työkalun Power Target -parametriä ylikellotukseen saadaan lisää liikkumavaraa, jota on mahdollista saada korkeintaan +32 % (225 W, jonka verran kaksi 6-pinnistä virtapistoketta ja PCIe-liitäntä voivat maksimissaan tarjota).
Kokeilimme ylikellotusta käytännössä Crysis 2:lla, resoluution ollessa 1920x1080 (DirectX 11, ei reunanpehmennystä). Vakioasetuksilla saavutimme ruudunpäivitysnopeuden 72,3 FPS. GPU Boost nosti GeForce GTX 680:n kellot 1071-1124 megahertsiin (1006 MHz:stä).
Näkemyksemme mukaan tehonkulutukselle asetettu raja esti kellottumista, minkä takia kasvatimme Power Target -parametria 15 prosentilla. Lopputuloksena oli, että kellot nousivat 1145-1197 MHz:iin ja FPS:ksi saatiin 74,2.
Nostimme nyt Offset-parametriä 100 megahertsillä, jolloin ruudunpäivitysnopeudeksi saatiin 76,1 FPS. Kellotaajuus pysyi testin ajan jatkuvasti 1215 MHz:ssä. Nvidian mukaan tämän nopeammaksi ohjainta ei enää periaatteessa saa.
Voisimme kyllä kasvattaa Power Targetin 130 prosenttiin, mutta se ei auttaisi mitään. Ruudunpäivitysnopeus jopa laski 75,6 FPS:ään noston takia (kellotaajuus 1202 MHz). Miksi näin kävi, suorituskyvynhän pitäisi nousta? Ongelmana, tai syynä, on se että GPU Boost määrittelee taajuuden useiden jatkuvasti seurattavien muuttujien perusteella. Kun grafiikkaydin lämpenee, niin jännitevuodot kasvavat, minkä takia grafiikkaytimen jännite ja taajuus laskevat.
Offsetin kasvattaminen 150 MHz:iin tai 200 MHz:iin ei paranna suorituskykyä verrattuna 100 MHz:iin.
kommenttia 2
todella surkea ja heikkotasoinen amd painotteinen 'testi' thf toimittajilta.
tai,ei voi sanoa toimittaja,vaan amd fanboy.
amd korttia kehutaan missä voidaan ja gtx 680 kortti ei mainit kertaakaan nopeimmaksi,vaikka tosi asia on että on nopein,oli sitten pelit tai 3dmark11.
en olisi uskonut että thf on myös amd fan hinnalla millä hyvänsä,ja se on ok,mutta jos manu pitkänen on itä mieltä niin kirjoitelkoon omalle vaimollensa,ei lukijoille jotka hakevt objektiivistä testia,ja joss haetan single gpu ykköstä.
surkea testi tosiaan,vaikea löytää gtx 680 nimi edes testistä,mutta 7970 on hyvä siellä täällä,kun edes jotenkin pärjää.
surkeaa josta raportoimme th world sivulle,emme mielestämme tarvitse suomeen toista 'muropaketti.com' sivustoa,jossa amd on puolijumalla, ja jossa lukijan,eli kuluttajan mielipide on ilmaa,pääsia että amd pärjää ja nvidia ei saisi pärjätä.
mallia:
esim tomshardware pääsivun otsikko oli:
"GeForce GTX 680 2 GB Review: Kepler Sends Tahiti On Vacation"
ja lopussa summarum lukee ensimmäiseksi:
"GeForce GTX 680 is now the fastest single-GPU graphics card"
tätä asiaa ei suomi poika pitkänen huomaa,vaan että amd on ok,ja erot pienet yms, lässätystä.
tässä linkki vrtailuun THW
http://www.tomshardware.com/reviews/gef...hmark,3161.html
cueman: Testi on siis amerikkalaisen sisarjulkaisumme tekemä, juurikin se, johon viittaat, eli:
http://www.tomshardware.com/reviews/gef...hmark,3161.html
...tuosta olemme vain kääntäneet (lisenssisopimuksemme mukaan) arvostelun suomeksi. Eli mielipide on Tom's Hardwaren, globaalisti.
Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
https://AfterDawn.com/