AMD Radeon HD 7990: Kahdeksan peliä ja näytönohjain 1000 eurolla
Artikkelin kirjoittaja: Chris Angelini ja Igor Wallossek Artikkelin suomentaja: Manu Pitkänen
Testikokoonpano ja FCAT
Testijärjestelmä | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CPU | Intel Core i7-3770K (Ivy Bridge), 4,0 GHz (40 x 100 MHz), LGA 1155, 8 MB L3-välimuistia, Hyper-Threading ja virransäästöominaisuudet käytössä. | |||||||
Emolevy | Gigabyte Z77X-UD5H (LGA 1155) Piirisarja: Intel Z77 Express | |||||||
Muisti | G.Skill 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1600, F3-12800CL9Q2-32GBZL @ 9-9-9-24 ja1,5 V | |||||||
Näytönohjain |
Radeon HD 7990 6 GB Radeon HD 7970 GHz Edition 3 GB GeForce GTX 690 4GB GeForce GTX 680 2 GB GeForce GTX Titan 6 GB |
|||||||
Kiintolevy | Crucial m4 SSD 256 GB SATA 6 Gb/s | |||||||
Virtalähde | Cooler Master UCP-1000 W | |||||||
Ohjelmistot ja ajurit | ||||||||
Käyttöjärjestelmä | Microsoft Windows 8 Professiona 64-bit | |||||||
DirectX | DirectX 11 | |||||||
Näytönohjaimen ajurit |
AMD Catalyst 13.5 Beta 2 Nvidia GeForce 320.00 AMD Catalyst Frame_Pacing_Prototype v2 For Radeon HD 7990 |
|||||||
Testit | ||||||||
Battlefield 3 | Ultra Quality Preset, v-sync off, 2560x1440, DirectX 11, Going Hunting, 90 sekuntia, FCAT | |||||||
Far Cry 3 | Ultra Quality Preset, DirectX 11, v-sync off, 2560x1440, Custom Run-Through, 50 sekuntia, FCAT | |||||||
Borderlands 2 | Highest-Quality Settings, PhysX Low, 16x Anisotropic Filtering, 2560x1440, FCAT | |||||||
Hitman: Absolution | Ultra Quality Preset, MSAA Off, 2560x1440, FCAT | |||||||
The Elder Scrolls V: Skyrim | Ultra Quality Preset, FXAA käytössä, 2560x1440, 25 sekuntia, FCAT | |||||||
3DMark | Fire Strike | |||||||
BioShock Infinite | Ultra Quality Settings, DirectX 11, Diffusion Depth of Field, 2560x1440, FCAT | |||||||
Crysis 3 | Very High System Spec, MSAA: Low (2x), High Texture Resolution, 2560x1440, 60 sekuntia, FCAT | |||||||
Tomb Raider | Ultimate Quality Preset, FXAA käytössä, 16x Anisotropic Filtering, TressFX Hair, 2560x1440, FCAT | |||||||
LuxMark 2.0 | 64-bit Binary, Version 2.0, Sala Scene | |||||||
SiSoftware Sandra 2013 Professional | Sandra Tech Support (Engineer) 2013.SP1, Cryptography, Financial Analysis Performance |
Kokeilumme Nvidian Frame Capture Analysis Toolsin, eli lyhyemmin FCATin, kanssa ovat osoittautuneet hyvin mielenkiintoisiksi, minkä takia olemme päättäneet ottaa sen osaksi testejämme, joihin kuuluu usean GPU:n kokoonpanoja. Viime aikoina peleissä esiintyvä stutterointi on saanut paljon huomiota. On myös huomauttu, etteivät käytetyt testijärjestelmät ota stutterointia parhaalla mahdollisella tavalla huomioon. Paljon käytetty Fraps ei yksinkertaisesti pysty kertomaan todellisesta pelikokemuksesta paljoakaan. Tämän vuoksi olemme ottaneet FCAT:n mukaan testeihimme.
FCAT:n ja Frapsin ero on käytännössä siinä, että FCAT laskee framet kuvanmuodostusprosessin loppupäässä. Frapsilla saadut luvut taas tulevat prosessin alkupäästä, minkä takia se laskee myös sellaisia frameja, jotka eivät lopulta ikinä näy ruudulla. FCAT poistaa tämän ongelman.
Testien lomassa syntyi yhteensä 1,5 teratavun edestä videomateriaalia analysoitavaksi. Testikokoonpanoihimme kuuluvat AMD:n Radeon HD 7990, kaksi Radeon HD 7970:tä (CrossFire), Nvidian GeForce GTX 690, GeForce GTX Titan ja kaksi GeForce GTX 680:tä (SLI). Kaikki pelitestit suoritettiin resoluutiolla 2560x1440.
Myöhemmin huomaat, että ilmoitamme normaalien FPS-lukemien lisäksi muutokset ruutujen päivityksen latensseissa. Niin sanotut Frame Time Variance -taulukot kertovat käytännössä eri ruutujen päivitysajan erotuksen. Tavoitetulos on nolla, eli jokaisen ruudun päivittykseen kuluu yhtä paljon aikaa (ts. grafiikka piirtyy ruudulle tasaisesti). Testiemme mukaan pelaajat huomaavat jopa 15 millisekunnin eron latensseissa. Yksittäisen ruudun kohdalla ero tuskin aiheuttaa havaittavaa ongelmaa, mutta keskiarvona 15 millisekuntia on jo ongelmallinen. Olemme ilmoittaneet tulokset keskiarvoina, 75. persentiileinä ja 95. persentiileinä.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään