Nvidia 3D Vision Vs. AMD HD3D: 18 peliä testissä
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
Deus Ex: Human Revolution
Natiivi AMD HD 3D -tuki
Hyvä 3D-kuva HUD-osissa, mutta ei havaittavaa syvyysefektiä pelimaailmassa. Stereoskooppista kuvaa ei voitu tallentaa.
Tämä on yksi peleistä, joka tarjoaa natiivin AMD HD3D -tuen ilman erillistä ajuria. Stereoskooppinen tila toimii hyvin (pieniä valoartefakteja lukuun ottamatta) ja se voidaan ottaa käyttöön pelin omien asetusten kautta. Huomasimme kuitenkin, että pelin 3D-efekti on lähes erittäin heikko ja jopa 3D-efekti täysille asetettuna kuva vaikuttaa lähes tasaiselta.
Vaikka emme voineetkaan tallentaa kuvaa HD3D-tilassa, testasimme objektien paikkaa mikrometrin avulla suoraan monitorin kuvan perusteella. Tämän alkeellisen testin perusteella päättelimme, että huolimatta etäisyydestä pelaajaan, eri silmille tarkoitettujen kuvien etäisyydet toisistaan ovat samat koko ajan. Jos näin todella on, 3D-kuva ei ole todellinen stereokuva. Se on pelkästään lättänä kuva, joka vaikuttaisi olevan kauempana pelaajasta. HUD on ainut pelin osa, joka on todella toteutettu 3D:nä, eikä varsinaisessa pelimaailmassa ole kunnollista syvyyttä.
Kysyimme selvennystä ongelmaan pelin kehittäjiltä itseltään ja saimme seuraavanlaisen vastauksen Eidos Montrealilta:
"Peli on todellinen 3D-pelin sen osalta, että se tosiaan renderöi molempien silmien kuvat erikseen käyttäen sovitettuja projisoituja matriiseja kummallekin silmälle. Päätimme kuitenkin olla sisällyttämättä peliin "ulos ruudusta tulevia" efektejä ja perusasetuksilla peli ei edes sisällä paljon näkyviä objekteja lähellä pelaajaa, jossa kaukaiset asiat voi helposti erottaa lähellä olevista.
Emme ole saaneet kovinkaan paljon palautetta tästä asiasta, mutta harkitsemme parhaillaan uusien käyttäjäasetusten lisäämistä, joilla pelaaja voisi säätää 3D-kokemusta hieman enemmän tulevissa julkaisuissa."
Huolimatta siitä sisältääkö stereoskooppinen 3D-peli "ulos ruudusta tulevia" efektejä, syvyysvaikutelman pitäisi olla helposti havaittavissa ruudun takana. Pelaajan pitäisi pystyä havaitsemaan erotus lähellä ja kaukana olevien kohteiden välillä.
Jos peli tosiaan käyttää sovitettuja projisoituja matriiseja, ehkä ne ovat vain huomattavasti vähemmän erottuvia, kuin mihin olemme muiden pelien tapauksessa tottuneet. Emme kuitenkaan pysty keksimään miksi emme onnistuneet mittaamaan erotusta kohteiden välillä. Joka tapauksessa uudet säätimet 3D-sisältöä varten olisivat hieno asia ja toivomme, että Eidos sisällyttää ne seuraavaan päivitykseen.
AMD HD3D ja TriDef Ignition -ajuri
Ei suositella; ei toimi
TriDef Ignition ei suostu käynnistämään peliä DirectX 11 -tilassa. Se toimi DirectX 9 -tilassa Virtual 3D -tekniikalla, kun testasimme pelin esittelyversiota (yllä oleva kuvakaappaus), mutta virallisen julkaisun kanssa emme ole onnistuneet käynnistämään peliä.
Vaikka peli saatiinkin toimimaan, se vaikutti tasaiselta samaan tapaan, kuin natiivilla HD3D-toteutuksella.
Nvidia 3D Vision
Ei suositella; ei toimi; ei ruutukaappausta
Peli on käytännössä pelikelvoton Nvidian 3D Vision -tekniikalla, mikä johtuu siitä, että valoefektit eivät osu yksiin valonlähteiden kanssa toisella silmällä. Jälkikäsittelyn jättäminen pois ei auta tilannetta ja peli niin täynnä erilaisia heijastumia, että siitä on mahdotonta nauttia Nvidian 3D-ratkaisulla.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään