Nvidian uusi 3D Vision 2 vastaan AMD:n HD3D

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: StarCraft II


Blizzardin erittäin suosittu peli StarCraft II on hyvä peli testin aloitukseen. StarCraft II on usein lähinnä CPU-tehojen rajoittama, joten ruudunpäivitysnopeuksien erojen pitäisi johtua pääasiassa stereoskooppisen 3D:n aiheuttamasta lisäkuormasta:





Ilman reunojenpehmennystä Radeon-kortit pärjäävät hyvin vertailussa Nvidian GeForce-kortteihin. Vain GeForce GTX 550 Ti ei jaksa pyörittää peliä 1920x1080 resoluutiolla. GeForce GTX 580 SLI -kokoonpano tarjoaa parhaan pelitehon pienellä erolla.

Mistä pieneksi jäävä erotus johtuu? Kaksi GeForce GTX 580 -korttia ovat selvästi nopeampia kuin yksi Radeon HD 6970? Ehdottomasti kyllä. Stereoskooppisesta 3D-kuvasta pitää kuitenkin muistaa, että se rajoittaa ruudunpäivityksen enimmäisnopeuden 60 ruutuun sekunnissa (näytön kuva pitää synkronoida lasien suljinten kanssa, jotka toimiva 60 FPS nopeudella silmää kohti). Siksi lähinnä prosessorin rajoittamissa peleissä käy hyvin ilmi, että tehokkaimmat kokoonpanot saattavat tarjota enemmänkin suorituskykyä, kuin mitä pystytään hyödyntämään.

Lisätään peliin kuitenkin reunojenpehmennys. MSAA ei kuitenkaan toimi TriDef-ajurin kanssa tässä pelissä, joten Radeon-ohjaimilla on käytettävä MLAA-pehmennystä. Erilaiset reunojenpehmennystekniikat estävät täydellisen vertailun tekemisen, mutta vertailu on silti tasapuolinen, sillä se esittää realistiset käytössä olevat vaihtoehdot, jos reunojenpehmennystä halutaan käyttää.





Edes 4x reunojenpehmennys ei tunnu hidastavan GeForce GTX 580 SLI -kokoonpanoa, eli korteilla riittäisi potkua vieläkin pidemmälle. AMD:n Radeon HD 6970 ottaa kakkossijan lähestyen selvästi jo omia rajojaan. Se onnistuu kuitenkin päihittämään GeForce GTX 570:n normaalissa 3D-tilassa. Radeon Hd 6790 ei saavuta edes 30 FPS nopeutta 1080p-resoluutiolla.

Kommentoi artikkelia