Radeon HD 6970 ja 6950: Onko Kaimaani alligaattori vai krokotiili?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Lisäarvoa reunojenpehmennyksellä, Eyefinityllä ja videolla


Makea määrä ulostuloja

Mitä pelaamiseen tulee, suosin mitä tahansa valmistajaa, joka tarjoaa parhaan suorituskyvyn, vähiten meteliä ja parhaan tason luotettavuutta. Olen kuitenkin käyttänyt viimeisen vuoden AMD:n näytönohjainta Eyefinityn vuoksi. Sitä ennen käytin Nvidian Quadro NVS –korttia työkoneessani ja pelasin pelejä eri koneella.

Kun Quadro NVS mahdollisti neljän näytön käyttämisen, minun oli Radeon HD 5850 –ohjaimeen vaihtaessani pakko tyytyä vain kolmeen näyttöön. Radeon HD 6800 – ja 6900 –sarjojen myötä on taas mahdollista ottaa käyttöön neljäskin näyttö. 6970 ja 6950 korteista löytyy samat viisi ulostuloa kuin 6800-sarjalaisista: 2 mini-DisplayPort 1.2 –liitintä, HDMI 1.4a –liitin ja kaksi DVI-liitintä (joista toinen on dual-link- ja toinen single-link-mallia). Noista viidestä vaihtoehdosta voi muodostaa neljän näytön yhdistelmän, kunhan kaksi niistä on DisplayPort-liittimiä.



Tulevaisuudessa on itse asiassa mahdollista käyttää kuutta näyttöä, mikä poistaa tarpeen kalliimmilta ja erikoisemmilta link ] ”>Eyefinity6-sarjan näytönohjaimilta. DisplayPort 1.2 –version avulla on mahdollista ketjuttaa useita näyttöjä tai käyttää näyttösignaalin jakavaa keskitintä. Se mahdollistaa yhteensä kuuden näytön käyttämisen kahden mini-DP-portin kautta. Se ei tule tapahtumaan ennen kuin vasta myöhemmin ensi vuonna, mutta se kannattaa silti pitää mielessä.

AMD sai CSAA:n

Radeon HD 6800 –sarjan myötä AMD toi mukaan morphological anti-aliasing –toiminnon, joka on DirectCompute-tekniikkaan perustuva jälkikäsittelytekniikka. Se mahdollistaa reunojenpehmennyksen niissäkin peleissä, joissa sille ei ole natiivia tukea. Tällä kertaa yhtiö esittelee Enhanced Quality Anti-Aliasing –tekniikkaa. EQAA käytännössä parantaa nykyistä multi-sampling anti-aliasing –tekniikkaa jopa 16 peittonäytteeseen pikseliä kohtia.



Tämän ymmärtäminen vaatii muutamaa askelta taaksepäin. Kun kuvaa käsitellään supersampling-tekniikalla, jokainen ”näyte” vastaa sävytettyä väriä, tallennettuja väri, syvyyys ja stencil-arvoja sekä peittoaluetta. Käytännössä se vastaa renderöintiä ylisuureen puskuriin ja tulosten alaspäin suodattamista. Multi-sampling-tekniikkalla helpotetaan tätä erittäin raskasta operaatiota ja erotetaan sävytetyt näytteet väri- ja peittoarvoista. Prosessissa ei tarvitse käsitellä niin montaa varjostinnäytettä eikä värin, syvyyden ja stencil-arvojen sekä peittoalueen tietoja silti menetetä.

EQAA, mikä on AMD:n vastine Nvidian CSAA-tekniikalle, erottaa peittoarvot väri, syvyys ja stencil-arvoista vähentäen muistiväylän kuormitusta ja pienentäen prosessin vaikutusta suorituskykyyn. AMD uskoo, että sillä on nyt Nvidiaa parempi mahdollisuus säätää värinäytteiden suhdetta peittoalueen näytteisiin. Eli vaikka toteutukset ovat kohtalaisen samankaltaisia tällä hetkellä, AMD aikoo hyödyntää etulyöntiasemaansa tulevaisuudessa.

UVD 3

HD 6900 –sarja sisältää saman HD 6800 –näytönohjaimissa nähdyn kiinteän UVD 3 –tekniikkaan kehitetyn laitteiston. Se tarkoittaa MPEG-4 ASP-kiihdytystä ja parempaa MPEG-2 linjaa (jotka ovat kohtalaisen pieniä lisäyksiä) ja lisäksi mukana on Multiview Video Coding –tekniikka, joka on lisäosa H.264/MPEG-4 AVC –tekniikkaan joka helpottaa stereoskooppista toistoa. Käytännössä se tarkoittaa parempaa laitteistotason tukea Blu-ray 3D –kuvalle HDMI 1.4a –liitännän läpi.
Tämä lyhentää Nvidian etumatkaa AMD:hen verattuna. Intelillä on kuitenkin pian jotain kerrottavaa, joka tulee yllättämään molemmat näytönohjainvalmistajat. Tästä aiheesta voimme kertoa lisää muutaman viikon päästä.

Kommentoi artikkelia