Radeon HD 6970 ja 6950: Onko Kaimaani alligaattori vai krokotiili?

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset



Testilaitteisto
Prosessori
Intel Core i7-980X (Gulftown) 3.33 GHz at 3.73 GHz (28 * 133 MHz), LGA 1366, 6.4 GT/s QPI, 12 MB jaettua L3-välimuistia, Hyper-Threading käytössä, virransäästö päällä
Emolevy
Gigabyte X58A-UD5 (LGA 1366) Intel X58/ICH10R, BIOS FB
Muistit
Kingston 6 GB (3 x 2 GB) DDR3-2000, KHX2000C8D3T1K3/6GX @ 8-8-8-24 ja 1.65 V
Kiintolevy
Intel SSDSA2M160G2GC 160 GB SATA 3Gb/s
Näytönohjaimet
AMD Radeon HD 6970 2 GB

AMD Radeon HD 6950 2 GB

Nvidia GeForce GTX 5701.25 GB

Nvidia GeForce GTX 580 1.5 GB

Nvidia GeForce GTX 480 1.5 GB

Nvidia GeForce GTX 470 1.25 GB

2 x Zotac GeForce GTX 460 1 GB SLI

2 x AMD Radeon HD 6850 1 GB CrossFire

AMD Radeon HD 5970 2 GB

AMD Radeon HD 5870 1 GB

AMD Radeon HD 6870 1 GB
Virtalähde
Cooler Master UCP-1000 W
Järjestelmän ohjelmistot ja ajurit
Käyttöjärjestelmä
Windows 7 Ultimate 64-bit
DirectX
DirectX 11
Näytönohjaimen ajurit AMD 8.79.6.2RC2_Dec7 (Radeon HD 6970 ja 6950)

AMD Catalyst 10.10d

AMD Catalyst 10.10e (Radeon HD 6850 1 GB CrossFire)-tilassa

Nvidia GeForce Release 263.09 (GTX 570)

Nvidia GeForce Release 260.99 (GTX 480 ja 470)

Nvidia GeForce Release 262.99 (GTX 580)


Tässä vertailussa on mukana ehkä Tom’s Hardwaren vertailujen historian isoin määrä eri näytönohjaimia yhdessä artikkelissa. Yleisissä mittauksissa ja CrossFire/SLI-kokoonpanoissa on testattu 2x Radeon HD 6970, 2x Radeon HD 6950, 2x Radeon HD 6870, 2x Radeon HD 6850, 1x Radeon HD 5970, 1x Radeon HD 5870, 2x GeForce GTX 580, 1x GeForce GTX 480, 2x GeForce GTX 570, 1x GTX 470 ja vielä 2x GTX 460. Minun laskujeni mukaan se tarkoittaa yli 47 miljardia transistoria testipenkissä.

Testilaitteiden kasvanut määrä johtuu suurelta osin lukijoilta tulleesta palautteesta. Kaksi huomionarvoista eroavaisuutta viimekertaan nähden: mukana on GeForce GTX 460 –kortit referenssin vuoksi ja testipalettiin on lisätty kattavammat CrossFire/SLI-testit ja skaalautuvuuden analyysit.



Pelit
Lost Planet 2
Highest Quality -asetukset, Ei AA, 8x MSAA / 16x AF, vsync pois käytöstä, 1680x1050 / 1900x1200 / 2560x1600, DirectX 11, Steam version
Just Cause 2
Highest Quality -asetukset, Ei AA / 16xAF, vsync pois käytöstä, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600, Bokeh-suodatin ja GPU vesiefektit pois päältä (Nvidian korteilla), Concrete Jungle Benchmark
Metro 2033
Medium -asetukset, AAA, 4x MSAA / 16x AF, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600, sisäänrakennettu testi, Steam version
DiRT 2
Ultra High -asetukset, 4x AA / No AF, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600, Steam version, kustomoitu testiskripti, DX11 renderöinti
Aliens Vs. Predator
Highest Quality -asetukset, SSAO, Ei AA / 16xAF, vsync pois käytöstä, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600
Battlefield: Bad Company 2
Custom (Highest) Quality -asetukset, 8x MSAA / 16xAF, 1680x1050 / 1920x1200 / 2560x1600, alkudemot, 145 sekunnin jakso, FRAPS
3DMark Vantage
Performance esiasetus, PPU pois käytöstä
HAWX 2
Highest Quality -asetukset, 8x AA, 1920x1200 ,myyntiversio, sisäänrakennettu testiohjelmaa, Tessellation käytössä/pois käytöstä

Kommentoi artikkelia