Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: AMD:n prosessorit

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: Grand Theft Auto IV





Grafiikkaytimelle tarjolla olevan muistin määrä määrittää kuinka paljon yksityiskohtia Grand Theft Auto (GTA) IV käyttää. Laitoimme siis asetukset niin korkealla, kuin 896MB muistia GPU:ta kohden sallii GeForce GTX 260:n ja GTX 295:n tapauksessa. Jos käytössä olisi ollut gigatavu muistia grafiikkaprosessoria kohtia, varjojen laadun olisi voinut nostaa Very High –tasolle ja näkökentän etäisyyden 30%.

Ennen tätä artikkeli, GTA-sarja oli minulle täysin uusi tuttavuus. Moni lukija kuitenkin halusi GTA IV:n lisättäväksi pelilistalle, joten näin tehtiin. Ensimmäinen toimenpide oli pelailla peliä eri laitteistoilla ja asetuksilla ja totutella odotettuun suorituskyvyn tasoon ja siihen vaadittaviin komponentteihin. Tässäkin pelissä käytetään sisäänrakennettua testaustyökalua ja suorituskyvyn tavoitetaso asetetaan 40 FPS:n. Pelitestien aikana voitiin todeta, että tähän tavoitteeseen yltävät alustat olivat pelikelpoisia ja tarjosivat keskimäärin yli 30 FPS:n nopeuksia intensiivisessäkin pelaamisessa ainoastaan muutamilla 25 FPS:n tuntumaan laskevilla pudotuksilla. Pelaaminen tai suorituskykytestien ajaminen ei selvästikään rasita GPU:ta ylettömän paljon.



GTA IV on selvästi tähän mennessä testatuista peleistä kaikkein eniten CPU:n/järjestelmän suorituskyvystä riippuvainen. Kaikkien testattujen näytönohjainten tulokset olivat hyvin samansuuntaisia. Ylikellotettu Phenom II X2 550 BE kykenee suoriutumaan yli 50 FPS nopeuksista, mutta se silti selvästi rajoittaa jopa kaikkein hitaimman testatun näytönohjaimen vauhtia. Jos haluat tähän peliin tasapainoisen kokoonpanon, kannattaa valita prosessori useammilla ytimillä.



Saman suuntaiset tulokset näkyvät 1680x1050 tarkkuudella, vaikka näytönohjainten tuloksissa on jo hieman eroja.



Ylikellotettu Radeon HD 5750 suoriutuu edelleen välttävästi 1920x1200 resoluutiolla minkä tahansa prosessorin seurassa, mutta riittävän nopeaan prosessoriin yhdistettynä GeForce GTX 260 tai Radeon HD 4890 tarjoavat huomattavasti parempaa suorituskykyä.



Tehdaskellotettu GeForce GTX 260 yltää tavoitetasolle ja ylittää suorituskyvyllään Radeon HD 4890 –mallin kunhan tarjolla on vähintään neljä prosessoriydintä. Radeon HD 5870 suoriutui samansuuntaisesti, mutta jos arvioitaisiin matalimmat FPS-nopeudet, tehokkaammat prosessorit luultavasti olisivat suositeltavampi vaihtoehto. Yhdistettynä tarpeeksi tehokkaaseen prosessoriin, sama suorituskyky saavutettaisiin GeForce GTX 285 –kortilla. Grafiikan yksityiskohtien määrää voi vielä kasvattaa, jos käytössä on gigatavu muistia grafiikkaytimelle.

Kommentoi artikkelia