Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: AMD:n prosessorit
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
Ylikellotus, testijärjestelmän kokoonpano ja testit
Tässä testissä tarkoituksena ei ole tarkoitus saada aikaan erityisiä ylikellotusennätyksiä ilmalla jäähdytettynä, vaan enemmänkin löytää vakaita jokapäiväiseen pelikäyttöön soveltuvia kellotaajuuksia, jotka olisivat toimivia pidemmälläkin tähtäimellä. Tästä syystä emme nostaneet jännitteitä niin korkeiksi kuin muissa testeissä nähdään. Rasituksessa mitatut lämpötilat ja pienentynyt hyöty ylimääräisellä jännitteellä olivat syitä pudottaa kellotaajuuksia ehdottomista enimmäisarvoista.
Ne jotka eivät ole aiemmin tutustuneet AMD:n prosessoreiden kellotukseen, voivat tutustua näihin kahteen aiheesta kirjoitettun artikkelin, joissa käsitellään kellotusta "lukitsemattomien " Black Edition –prosessoreiden ja normaaleiden lukittujen" prosessoreiden tapauksessa (molemmat artikkelit ovat englanniksi).
Ylikellotusprosessi oli suoraviivainen eikä erityisen tapahtumarikas lukuunottamatta myöhäiseen yöhön kestänyttä ja tuskallista Phenom I X2 BE –prosessorin kellotusta. Vaikka se kykeni suorittamaan yli kolme tuntia Prime 95:n Blend-testiä, Grand Theft Auto IV ja Need For Speed Shift eivät suostuneet toimimaan vakaasti ilman lähes 80 MHz kellojen tiputusta.
Lukijoiden tulisi muistaa, että testissä sekoitetaan sekä lukittuja että lukitsemattomia prosessoreita ja on syytä kiinnittää huomiota muuhunkin kuin pelkkään prosessorin ytimen nopeuteen. Esimerkkinä mainittakoon Phenom II X6 1055T, joka kellottui helposti korkeimpiin lukemiin. Silti se joustamattomuus kertoimien kanssa johtaa siihen, että korkeat ytimen taajuudet yhdistetään matalimpaan HT-linkin nopeuteen ja muistin kellotaajuuksiin.
BFG:n korttien tehdaskellotuksia käytettiin sekä GeForce GTX 260 ja GTX 285 –malleissa. Muilla näytönohjaimilla GPU:n kellotaajuutta laskettiin noin 20 MHz saavutetusta enimmäismäärästä ja muistien kelloja laskettiin 20 – 30 MHz maksimistaan. Ainut poikkeus oli Radeon HD 5970, joka ei päässyt pitkälle ilman ylimääräistä jännitetä. Kun jännitettä nostettiin, kortti ei enää kyennyt pyörittämään Furmarkia ilman VRM-lämpötilen nousua kaatumisen rajamaille asti. Tästä rajoitteesta johtuen päätimme pelata varman päälle ja ajaa Radeon HD 5970 –testit kortin vakionopeuksilla.
Alla olevassa taulukossa on esitelty kaikilla eri laitteilla saavutetut ylikellotuslukemat. Vertailun vuoksi mukaan on liitetty Intelin Core i7-920 –mallin lukemat testin edellisestä osasta.
Testilaitteisto |
|
---|---|
Prosessorit |
AMD Phenom II X6 1055T (Thuban) 2.8 GHz, Socket AM3, 2000 MHz HT Link, 6 MB L3-välimuisti. Overclocked 3.864 GHz asti(14*276), 1.363 V, 2484 MHz NB, 1932 MHz HT Link |
AMD Phenom II X4 955 Black Edition (Deneb) 3.2 GHz, Socket AM3, 2000 MHz HT Link, 6 MB L3-välimuisti. Overclocked to 3.708 GHz (18*206), 1.45 V, 2472 MHz NB, 2060 MHz HT Link |
|
AMD Phenom II X2 550 Black Edition (Callisto) 3.1 GHz, Socket AM3, 2000 MHz HT Link, 6 MB L3-välimuisti. Overclocked to 3.774 GHz (18.5*204), 1.425 V, 2652 MHz NB, 2040 MHz HT Link |
|
AMD Athlon II X4 640 (Propus) 3.0 GHz, Socket AM3, 2000 MHz HT Link, ei L3-välimuistia. Overclocked to 3.645 GHz (15*243), 1.45 V, 2430 MHz NB, 1944 MHz HT Link |
|
Intel Core i7 920 (Bloomfield) 2.66 GHz, LGA 1366, 4.8 GT/s QPI, 8 MB jaettu L3-välimuisti, Overclocked to 4.0 GHz (21*190), 1.237 V idle, HTT Disabled |
|
Emolevyt |
Asus Crosshair III Formula (Socket AM3) AMD 790FX /SB750, BIOS 1702 (5-26-10) |
Asus Rampage II Extreme (LGA 1366) X58/ICH10, BIOS 1504 (07/23/09) |
|
RAM |
Corsair 4 GB (2 x 2 GB) DDR3-1600, 8-8-8-24 @ DDR3-1472 (X6 1055T), DDR3-1648 (X4 955 BE), DDR3-1632 (X2 550 BE), DDR3-1620 (X4 640), 1.65 V |
Corsair 6 GB (3 x 2 GB) DDR3-1600, 8-8-8-24 @ DDR3-1524 (Core i7-920), 1.6 V |
|
Näytönohjaimet |
ATI Radeon HD 5970 2 GB tehdaskellotaajuudet @ 725 MHz GPU, 1000 MHz GDDR5 |
ATI Radeon HD 5870 1 GB Ylikellotettu @ 910 MHz GPU, 1270 MHz GDDR5 |
|
ATI Radeon HD 5750 1 GB Ylikellotettu @ 830 MHz GPU, 1320 MHz GDDR5 |
|
ATI Radeon HD 4890 1 GB Ylikellotettu @ 980 MHz Core, 1100 MHz GDDR5 |
|
Nvidia GeForce GTX 295 1792 MB Ylikellotettu @ 648 MHz Core, 1404 MHz Shaders, 1150 MHz GDDR3 |
|
Nvidia Geforce GTX 285 1 GB Ylikellotettu @ 712 MHz Core, 1620 MHz Shaders, 1332 MHz GDDR3 |
|
Nvidia Geforce GTX 260 896 MB Ylikellotettu @ 655 MHz GPU, 1404 MHz Shaders, 1125 MHz GDDR3 |
|
Hard Drives |
Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640 GB, 7200 RPM, 32 MB välimuisti, SATA 3Gb/s |
Virtalähde |
Corsair CMPSU-850HX 850 W |
Prosessorijäähdyttimet |
Xigmatek HDT-S1283 |
Xigmatek Dark Knight-S1283V |
|
Ohjelmistot ja ajurit |
|
Käyttöjärjestelmä |
Microsoft Windows 7 Ultimate x64 |
Näytönohjaimen ajurit |
AMD Catalyst 9.12 |
Nvidia GeForce 195.62 |
Testien asetukset |
|
---|---|
3D-pelit |
|
Crysis |
Patch 1.2.1, DirectX 10, 64-bittinen versio, pätkä pelistä, Very High Quality -asetukset, ei AA |
Far Cry 2 |
Patch 1.03, DirectX 10, sisäänrakennettu testi, Ultra High Quality -asetukset, 4x AA |
S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky |
Neljän segmentin keskiarvo, DirectX 10/10.1, Ultra High Quality -asetukset, EFD-valaistus, ei MSAA |
Grand Theft Auto IV |
Patch 1.0.4.0, sisäänrakennettu testi, High Quality -asetukset, High -taso tekstuureissa, näköetäisyys Medium |
Fallout 3 |
Patch 1.7, THG:n oma 60 sec. The Capital Wasteland -testi, Ultra High Quality -asetukset, 4x MSAA, 15x AF |
Need For Speed Shift |
Patch 1.02, THG:n oma testi "Dakota GP" (60 sec.), Highest Quality -asetukset, 4x AA/ 16xAF |
World In Conflict |
Patch 1009, DirectX 10, demo, Very High Quality -asetukset, 4x AA / 16x AF |
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään