Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: Intelin prosessorit
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
Testitulokset: S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky on jo toinen niin vaativa peli, että sitä ei pystytä testaamaan suurimmalla mahdollisella yksityiskohtien määrällä ja antialiasoinnilla samaan aikaan. Tämä peli ei ole tunnetty hyvästä säikeistyksestään, joten mikä tahansa testatuista kaksiytimisistä prosessoreista suoriutuu tehtävästään hyvin. Käytännössä siis pelattavuuden ratkaisee pelkkä graafisen suorituskyvyn määrä halutulla resoluutiolla.
Käytämme yleensä S.T.A.L.K.E.R. testaukseen keskiarvoa neljästä sisään rakennetusta suorituskykytestistä. Tässä tapauksessa kuitenkin päädyimme pelaamaan itse peliä ja mittaamaan FRAPSilla ruudunpäivitysnopeutta. Toisin kuin Crysis, S.T.A.L.K.E.R ei vaadi pitkää pelaamista ennen kuin käy ilmi millaista vastusta koneen suorituskyky kohtaa. Siihen vaaditaan vain ulostulo ensimmäisestä rakennuksesta aamuauringon säteiden valaistessa leiriä.
Sisään rakennettuja testejä ajamalla huomasimme, että noin 48 FPS:n saavuttaminen niissä tarkoittaa noin 30 FPS nopeutta Sun Shafts –testissä, joten testin tavoitearvo nostettiin 48 FPS:n. Näillä asetuksilla pelaaminen tiputtaa ruudunpäivitysnopeudet edelleen 25 FPS:n paikkeille tietyillä alueilla, mutta yleisemmin suorituskyky oli mielestämme pelattavalla tasolla.
Ylikellotettu Radeon HD 5750 lähentelee yleisesti 45 FPS:n keskiarvoa, mutta Sun Shafts –testissä ruudunpäivitys tipahtaa 25 FPS nopeuteen. GeForce GTX 260 ja Radeon HD 4890 suoriutuvat testeistä hieman paremmin. Tuloksissa näkyy, että peliä rajoittaa lähinnä GPU:n suorituskyky pienellä parannuksella CPU:n kellotaajuuden noustessa ja arkkitehtuurin vaihtuessa.
Resoluution kasvattaminen saa GeForce GTX 260 suorituskyvyn tippuman 27 FPS:n kaikkein vaativimmassa testissä. Parempaa suorituskykyä tarjoaa Radeon HD 4890 yhdistettynä mihin tahansa näistä kellotetuista prosessoreista.
Kun tarkkuutta kasvatetaan seuraavalle tasolle, myös tehdaskellotettu GeForce GTX 285 tipahtaa 27 FPS nopeuteen Sun Shafts –testissä. Radeon HD 5870 tarjoaa keskimäärin 12 – 14 FPS:n nopeuslisän ja mikä tärkeintä se lisää noin 10 ruutua sekunnissa eniten GPU:ta kuormittavassa kohdassa.
2560x1600 tarkkuudella ylikellotettu GeForce GTX 295 pystyy pyörittämään peliä 30 FPS nopeudella ja 10 FPS saadaan lisää siirtymällä vakiokelloilla pyörivään Radeon HD 5970 –korttiin. E6300 tuntuisi olevan riittävän nopea, mutta jos aikoo käyttää näinkin paljon rahaa näytönohjaimeen, kannattaa panostaa hieman lisää myös CPU:n kohdalla.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään