Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: Intelin prosessorit

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Testitulokset: World In Conflict


Tässäkin pelissä käytetään sisäänrakennettua testiä. Vaikka usein sanotaan reaaliaikaisten strategioiden olevan täysin pelattavia 25 -30 FPS tasolla, asetimme tavoitteen 35 FPS jotta myös vähimmäisnopeudet pysyisivät hyvällä tasolla.



Ylikellotettu Radeon HD 5750 suoriutuu yli vaadittavan tason. Myös Pentium E6300 on riittävän tehokas, mutta yleisesti ottaen vaaditaan vähintään E8400, jotta päästään tasapainoon ja saadaan kaikki teho irti mistään yhden GPU:n näytönohjaimesta.

Core i5:n ja Core i7:n avulla Radeon HD 5970 saavuttaa ja ohittaa 100 FPS:n rajan ja GeForce GTX 295 kipuaa yli Radeon HD 5870:n.



1680x1050 tarkkuus vaatii jo vähintään GeForce GTX 260:n tai Radeon HD 4890:n pelattavan tason saavuttamiseksi. GeForce GTX 295 päihittää Radeon HD 5870:n yhdistettynä mihin tahansa ylikellotettuun neliydinprosessoriin.



Peli pysyy pelattavalla tasolla sekä GeForce GTX 260 –kortilla että Radeon HD 4890:llä 1920x1200 tasolla. Tällä resoluutiolla suurimmat rajoitteet aiheutuvat näytönohjaimista, mutta kahden GPU:n kortit vaativat lisää ja lisää prosessoritehoa.



Ylikellotettu GeForce GTX 285 on edelleen riittävän tehokas, mutta se vaatii kumppanikseen vähintään ylikellotetun E8400-prosessorin hyödyntääkseen täyden potentiaalinsa. Silti parempi suorituskyky halvemmalla hinnalla saavutetaan kun yhdistetään ylikellotettu Pentium E6300 ja Radeon HD 5870. Tietysti tämä 40 dollarin säästö on kohtalaisen merkityksetön kun lasketaan mukaan 2560x1600 resoluutioon kykenevä näyttö.

Kommentoi artikkelia