Tasapainoisen pelikoneen rakentaminen ylikellottamalla: Intelin prosessorit
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
Ylikellotus, testijärjestelmän kokoonpano ja testit
Ylikellotus
Tässä testissä tarkoituksena ei ole tarkoitus saada aikaan erityisiä ylikellotusennätyksiä ilmalla jäähdytettynä, vaan enemmänkin löytää vakaita jokapäiväiseen pelikäyttöön soveltuvia kellotaajuuksia, jotka olisivat toimivia pidemmälläkin tähtäimellä. Tästä syystä emme nostaneet jännitteitä niin korkeiksi kuin muissa testeissä nähdään. Rasituksessa mitatut lämpötilat ja pienentynyt hyöty ylimääräisellä jännitteellä olivat syitä pudottaa kellotaajuuksia ehdottomista enimmäisarvoista.
Alustavissa tehokkaimmalla näytönohjaimella ja 3,8 GHz:n ylikellotetulla Core i7-920 –prosessorilla tehdyissä matalan resoluution testeissä havaittiin, että HTT (Hyper-Threading Technology) ei tarjonnut lisätehoa käytetyissä 3D-peleissä. Kuitenkin HTT:n poisjättäminen laski rasituksessa mitattuja lämpötiloja mukavalla 12 asteella. Se mahdollisti prosessorin kellottamisen aina 4,0 GHz:sti säilyttäen silti matalamman lämpötilan.
BFG:n korttien tehdaskellotuksia käytettiin sekä GeForce GTX 260 ja GTX 285 –malleissa. Muilla näytönohjaimilla GPU:n kellotaajuutta laskettiin noin 20 MHz saavutetusta enimmäismäärästä ja muistien kelloja laskettiin 20 – 30 MHz maksimistaan. Ainut poikkeus oli Radeon HD 5970, joka ei päässyt pitkälle ilman ylimääräistä jännitetä. Kun jännitettä nostettiin, kortti ei enää kyennyt pyörittämään Furmarkia ilman VRM-lämpötilen nousua kaatumisen rajamaille asti. Tästä rajoitteesta johtuen päätimme pelata varman päälle ja ajaa Radeon HD 5970 –testit kortin vakionopeuksilla.
Alla olevassa taulukossa on esitelty kaikilla eri laitteilla saavutetut ylikellotuslukemat.
Testilaitteisto |
|
---|---|
Prosessorit |
Intel Core i7-920 (Bloomfield) 2.66 GHz, LGA 1366, 4.8 GT/s QPI, 8MB L3-välimuisti Ylikellotettu 4.0 GHz asti (21*190), 1.237V lepotilassa, HTT ei käytössä Intel Core i5-750 (Lynnfield) 2.66 GHz, LGA 1156, 8MB L3-välimuisti Ylikellotettu 3.98 GHz asti (21*189), 1.328V lepotilassa Intel Core 2 Quad Q9550 (Yorkfield) 2.66 GHz, LGA 775, FSB-1333, 12MB L2-välimuisti Ylikellotettu 3.697 GHz asti(8.5*435), 1.328V lepotilassa, FSB-1740 Intel Core 2 Duo E8400 (Wolfdale) 3.0GHz, LGA 775, FSB-1333, 6MB L2-välimuisti Ylikellotettu 4.4GHz asti (9*489), 1.384V lepotilassa, FSB-1956 Intel Pentium E6300 (Wolfdale) 2.8 GHz, LGA 775, FSB-1066, 2MB L2-välimuisti Ylikellotettu 3.876 GHz asti (9.5*408), 1.400V lepotilassa, FSB-1632 |
Emolevyt |
Asus Rampage II Extreme (LGA 1366) X58/ICH10, BIOS 1504 (07/23/09) Asus P7P55D-E Pro (LGA 1156) P55 Express, BIOS 0806 (03/25/10) Asus Rampage Formula (LGA 775), X48/ICH9R, BIOS 0902 (4-28-09) |
RAM |
Corsair 6GB (3 x 2GB) DDR3-1600, 8-8-8-24 @ DDR3-1524 (Core i7-920), DDR3-1516 (Core i5-750), 1.6V Corsair 4GB (2 x 2GB) DDR2-1066, 5-5-5-15 @ DDR2-1045 (Q9550), DDR2-980 (E8400), DDR2-1088 (E6300) |
Näytönohjaimet |
ATI Radeon HD 5970 2GB Stock @ 725 MHz GPU, 1,000 MHz GDDR5 ATI Radeon HD 5870 1GB OC @ 910 MHz GPU, 1,270 MHz GDDR5 ATI Radeon HD 5750 1GB OC @ 830 MHz GPU, 1,320 MHz GDDR5 ATI Radeon HD 4890 1GB OC @ 980 MHz Core, 1,100 MHz GDDR5 Nvidia Geforce GTX 295 1792MB OC @ 648 MHz Core, 1,404 MHz varjostinyksiköt, 1,150 MHz GDDR3 Nvidia Geforce GTX 285 1GB OC @ 712 MHz Core, 1,620 MHz varjostinyksiköt, 1,332 MHz GDDR3 Nvidia Geforce GTX 260 896MB OC @ 655 MHz GPU, 1,404 MHz varjostinyksiköt, 1,125 MHz GDDR3 |
Kiintolevy |
Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB, ,7200 RPM, 32MB välimuisti, SATA 3Gb/s |
Virtalähde |
Corsair CMPSU-850HX 850W |
Prosessorin jäähdyttimet |
Cooler Master Hyper 212 Plus Xigmatek Dark Knight-S1283V Xigmatek HDT-S1283 |
Käyttöjärjestelmä |
Microsoft Windows 7 Ultimate x64 |
Näytönohjaimen ajurit |
AMD Catalyst 9.12 Nvidia GeForce 195.62 |
Testien asetukset |
|
---|---|
3D-pelit |
|
Crysis |
Patch 1.2.1, DirectX 10, 64-bittinen versio, pätkä pelistä, Very High Quality -asetukset, ei AA |
Far Cry 2 |
Patch 1.03, DirectX 10, sisäänrakennettu testi, Ultra High Quality -asetukset, 4x AA |
S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky |
Neljän segmentin keskiarvo, DirectX 10/10.1, Ultra High Quality -asetukset, EFD-valaistus, ei MSAA |
Grand Theft Auto IV |
Patch 1.0.4.0, sisäänrakennettu testi, High Quality -asetukset, High -taso tekstuureissa, näköetäisyys Medium |
Fallout 3 |
Patch 1.7, THG:n oma 60 sec. The Capital Wasteland -testi, Ultra High Quality -asetukset, 4x MSAA, 15x AF |
Need For Speed Shift |
Patch 1.02, THG:n oma testi "Dakota GP" (60 sec.), Highest Quality -asetukset, 4x AA/ 16xAF |
World In Conflict |
Patch 1009, DirectX 10, demo, Very High Quality -asetukset, 4x AA / 16x AF |
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään