Testissä ASUS Zenbook Prime UX32VD – Ultrabook Nvidian näytönohjaimella
Artikkelin kirjoittaja: Panu Roivas | 3 kommenttia
Pelisuorituskyky: Nvidia GT 620M
Asuksen kannettava on poikkeuksellinen verrattuna edellisen sukupolven ultrabook-kannettaviin näytönohjaimensa osalta. Siinä missä Intelin suorittimeen integroitu HD Graphics 4000 riittää kevyeen pelailuun Nvidian GT 620M jaksaa jo yllättävän raskaitakin asetuksia.
Tällä kertaa testipeleinä toimivat Deus Ex: Human Revolution, Portal 2, Skyrim ja Diablo III. Pelit testattiin 1080p-natiiviresoluution lisäksi 1366x768-resoluutiolla. Tarkoituksena oli löytää molemmille resoluutioille pelattavat asetukset.
Testit suoritettiin FRAPS-ohjelmalla, ja sen tallentamat tarkat tulokset on tarkasteltavissa FRAPS calc –ohjelmasta otetuista kuvankaappauksista. FRAPS Calc hyödyntää FRAPSin frametime-tuloksia, joten se laskee jokaikisen ruudun päivityksen, mikä auttaa myös mahdollisen mikrostutteroinnin havaitsemissa. Ohjelman antamista tuloksista kannattaa tarkastaa Filtered Avarage FPS sekä annetut graafit. Sovellus antaa myös yleisarvosanan (Rating). Arvosana 1 kuvaa jatkuvaa 60 FPS tasoa.
Deus Ex: Human Revolution
DX:HR testi aloitettiin 1080p-resoluutiolla ilman antialiasointia ja varjot normal-asetuksella. Lisäksi SSAO, DOF ja post-processing-asetukset pidettiin pois päältä. Anisotropic filtering asetus oli 16X-tasolla.
Suorituskyky oli pelattavuuden rajamailla, mutta käytännössä sulavuuteen asetukset olisi pitänyt laittaa minimiin 1080p-resoluutiolla.
1366x768 oli Nvidian näytönohjaimelle huomattavasti helpompi tehtävä, mutta resoluution pieneneminen näkyi myös selvästi sumeampana kuvana ja reunojen sahalaidoissa. Tästä syystä lisääntynyttä suorituskykyä hyödynnettiin asettamalla FXAA-asetus high-asentoon. Peli pysyikin enimmäkseen 40 FPS:n yläpuolella ja tuntui sulavalta.
Portal 2
Portal 2 on Human Revolutionia huomattavasti kevyempi peli, eikä sitä juuri tarvinnut testata 1366x768-resoluutiolla, vaan se toimi ongelmitta 1080p-resoluutiolla ja täysillä asetuksilla antialiasointia lukuunottamatta. AA-asetusta ei juuri tarvinnut, sillä 1080p-resoluutio 13” näytöllä piti huolen siitä ettei sahalaidat juurikaan vaivanneet pelikokemusta.
Skyrim
Skyrim testattiin 1080p-resoluutiolla ilman AA:ta seuraavin asetuksin:
AA = off
FXAA = off
Anisotropic Filtering = 16X
Texture quality = high
Radial Blur = low
Shadow detail = medium
Decal Quantity = medium
Deus Ex:n tapaan Skyrim oli pelattavuuden rajamailla näillä asetuksilla, mutta sulavaan kokemukseen asetukset olisi pitänyt tiputtaa low-tasolle.
Tiputtamalla resoluutio 1366x768 tasolle peli saatiin huomattavasti sulavammaksi, mutta jälleen kerran kuvanlaatu oli selvästi sumeampi ja sahalaidat hyökkäsivät välittömästi silmille. FXAA:n nostaminen high-asetukselle helpotti sahalaitojen suhteen, mutta valitettavasti sillä on myös tapana sumentaa kuvaa entisestään. Joka tapauksessa peli pysyi tasaisesti 40 FPS:n tienoilla, koska vsync-asetus on oletusarvoisesti päällä. Pelikokemus oli kuitenkin varsin hyvä näillä asetuksilla.
Diablo 3
Diablo 3 testattiin 1080p-resoluutiolla ja high-asetuksilla lukuunottamatta shadows-asetusta joka oli mediumilla. Myöskään AA:ta ei käytetty.
Aiempien pelien tapaan Diablo III oli 30 FPS:n rajamailla, mutta jostain syystä sillä oli tapana tökkiä vähän väliä, mikä on selvästi nähtävissä FRAPS Calcin kuvaajasta. Käytännössä peliä ei ollut miellyttävä pelata näillä asetuksilla, vaan kuvanlaatuasetukset olisi pitänyt tiputtaa minimiin 1080p-resoluutiolla sulavan pelikokemuksen takaamiseksi.
1366x768-resoluutiolla suorituskyky oli selvästi parempi ja kaikki asetukset voitiin pitää high-tasolla ja myös AA oli päällä. Matalammasta resoluutiosta johtuen AA:ta myös tarvittiin sahalaitojen poistamiseksi.
Yleisellä tasolla Nvidian GT 620M suoriutui peleistä yllättävän hyvin, joskin UX32VD:n 1920x1080-resoluutiolla pelaamiseen sen rahkeet eivät täysin riittäneet. Käytännössä pelien asetukset olisi pitänyt asettaa minimitasolle Portal 2 -peliä lukuunottamatta. 1366x768-resoluutiolla suorituskyky oli kuitenkin hyvällä mallilla ja kuvanlaatuasetuksia pystyttiin nostamaan pelin pysyessä yhä sulavana.
Resoluution tippuessa kuvanlaatu kuitenkin heikkenee selvästi ja sahalaidat osoittautuvat isoksi ongelmaksi. Tähän ratkaisuksi löytyy monesta pelistä kevyt FXAA-asetus, mutta sen haittapuolena on kuvan sumentuminen entisestään. Tästä syystä jääkin jokaisen omaksi valinnaksi käyttääkö ennemmin 1080p-resoluutiota matalilla kuvanlaatuasetuksilla vaiko pienempää resoluutiota ja enemmän efektejä.
UX32VD osoittaa kuitenkin, että myös ultrabook-luokan koneella voi pelata uudempiakin pelejä. Nähtäväksi jääkin miten AMD:n tulevat vähävirtaiset Trinity-suorittimet pystyvät vastaamaan Intelin ja Nvidian komboon.
kommenttia 3
No mutta! Tämähän on erinomainen ultrabookiksi...
Tekisivät tästä vielä snadisti isomman sellaisen 1.6 -1.8 kiloisen ja laittaisivat kunnon akun ja vähän hiljaisemman tuulettimen, niin eipä voisi paljon muuta toivoa. (No ehkä pikkaisen lisää tuota GPU nopeutta...)
Miten tuo kovalevyn vaihtaminen noin käytännössä kun siellä on se pikkunen sd kaverina. Jos noin yleisesti nakkaa jonku helekutin noppeen ison sd:n tilalle niin saako sen pienen sd kovon tuolta nätisti vekeen ilman että tarvii miettiä että pelaako pelkästään isommalla sd:llä?
Toinen juttu mikä kävi mielessä on että kun joissain testeissä tuota on lämpenemisestä haukuttu kovastikin. Voisko tuota lämpöongelmaa jotenkin helpottaa?
Itse itselleni vastaten, kun tuli kone ostettua. Eli SSD:n vaihto onnistuu nätisti. esim samsung 830 128gt menee suoriltaan slottiin kun 7mm paksu on.. yli 7mm levyjä joutuu modaamaan. Vaihdoin SSD:n tuon 500gt levyn tilalle, asensin usbitikulta home premiumin puhtaana läppärin omalla cd keyllä sekä latasin ja asensin asuksen sivuilt n gigan verran ajureita ja vola :) Tuota 32gt SSD levyähän wintöötti ei näe. Mutta pitää kikkailla se vielä jollain ilmeellä esille tuonne niin saa vähän lisästoragea.
Lämpöongelmia ei ainakaan vielä cleanilla installilla ole ollut. Alkuperäisellä kovolla tuntu tuuletin huutavan enemmän.