Testissä Crysis 3: Suorituskyky mitattuna 16 eri näytönohjaimella
Artikkelin kirjoittaja: Don Woligroski Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila | 1 kommentti
Crysis 3 on toteutettu huipputason grafiikoilla ja se perustuu pelimoottoriin, joka saa nopeimmankin pelikoneen polvilleen. Voiko sitä pelata hitaammalla kokoonpanolla? Jaksaako mikään nykyinen kortti pyörittää sitä täysillä asetuksilla? Testit kertovat totuuden.
Crysis-sarja on muutakin kuin pelaajan näkövinkkelistä toteutettu kolmen A:n ammuskelupeli. PC-pelaajien kannalta se on yhden maailman realistisimman näköisen pelimoottorin ilmentymä. Jokainen uusi julkaisu nostaa parhaan grafiikan rimaa hieman korkeammalle ja antaa aavistuksen siitä, miltä tulevaisuuden pelit tulevat näyttämään. Vaikka konsoleiden tarpeisiin toteutettu yhteisen pienimmän nimittäjän grafiikka ei täyttänyt kaikkia lupauksia Crysis 2 -version osalta, sarjan uusin osa Crysis 3 lupaa taas kurittaa tehokkaintakin kokoonpanoa täydellä voimalla. Uusimman version myötä pelin kehittäjä Crytek palasi juurilleen ja tarjoilee PC-pelaajille näkymiä, joiden pyörittäminen on mahdotonta suurimmilla tarkkuuksilla ja yksityiskohtien määrillä.
Ei kuitenkaan mennä asioiden edelle. Puhutaan vielä hetki itse pelistä, ennen kuin sukelletaan suorituskykylukemien maailmaan. Crysis 3:n tapahtumat sijoittuvat 20 vuotta Crysis 2:n jälkeen. Dystooppisessa tulevaisuudessa Ceph-alienit ovat hävinneet ja CELL-yhtiö valvoo kaikkea Isoveljen lailla. Pelaaja hyppää Prophetin saappaisiin (sama mies, joka ampui itseään päähän Crysis 2:n alussa) kun tämä herää pitkästä syväunesta.
Täytyy myöntää, että en osannut odottaa pelimaailmassa tapahtunutta merkittävää muutosta, vaikka sen vuoksi pääsemmekin seikkailemaan trooppiseen ja luonnon valtaamaan New Yorkiin. Jos olet kaivannut alkuperäisen pelin viidakkotoimintaa, Crysis 3 toimittaa.
Peli itsessään muistuttaa erittäin paljon Crysis 2:sta. Pelaaja joutuu edelleen huolehtimaan nanopuvun energiatasoista ja vaihtelemaan näkymättömyyden ja vahvemman panssarin välillä. Mukana on tietysti muutama uusi ase (kuten jousi, jolla voi ampua myös näkymättömänä ollessaan) sekä pieni hakkerointipeli (kätevä automaattitykkejä vastaan), uusi päivitysjärjestelmä puvulle sekä uusia tehokkaita vihollisia. Pelin perussisältö on kaikesta huolimatta muuttumaton. Se on kuitenkin lähinnä hyvä asia, sillä Crysis 2:n taistelusysteemi oli jo hyvällä tasolla. Tekoälyltä ei edelleenkään kannata odottaa liikoja, vaikka vihulaiset osaavat jo perääntyä ja mennä suojaan kun se vaikuttaa tarpeelliselta.
Jos pidit edellisestä Crysis-pelistä, Crysis 3 miellyttää varmasti ja tarjolla on uusia ympäristöjä sekä uusia leluja. Se on kaiken kaikkiaan onnistunut ja hyvin hiottu kokonaisuus.
Nyt kun itse pelin sisältö on saatu käsiteltyä, tarkastellaan seuraavaksi pelin grafiikan laatua.
Crysis-sarja on muutakin kuin pelaajan näkövinkkelistä toteutettu kolmen A:n ammuskelupeli. PC-pelaajien kannalta se on yhden maailman realistisimman näköisen pelimoottorin ilmentymä. Jokainen uusi julkaisu nostaa parhaan grafiikan rimaa hieman korkeammalle ja antaa aavistuksen siitä, miltä tulevaisuuden pelit tulevat näyttämään. Vaikka konsoleiden tarpeisiin toteutettu yhteisen pienimmän nimittäjän grafiikka ei täyttänyt kaikkia lupauksia Crysis 2 -version osalta, sarjan uusin osa Crysis 3 lupaa taas kurittaa tehokkaintakin kokoonpanoa täydellä voimalla. Uusimman version myötä pelin kehittäjä Crytek palasi juurilleen ja tarjoilee PC-pelaajille näkymiä, joiden pyörittäminen on mahdotonta suurimmilla tarkkuuksilla ja yksityiskohtien määrillä.
Ei kuitenkaan mennä asioiden edelle. Puhutaan vielä hetki itse pelistä, ennen kuin sukelletaan suorituskykylukemien maailmaan. Crysis 3:n tapahtumat sijoittuvat 20 vuotta Crysis 2:n jälkeen. Dystooppisessa tulevaisuudessa Ceph-alienit ovat hävinneet ja CELL-yhtiö valvoo kaikkea Isoveljen lailla. Pelaaja hyppää Prophetin saappaisiin (sama mies, joka ampui itseään päähän Crysis 2:n alussa) kun tämä herää pitkästä syväunesta.
Täytyy myöntää, että en osannut odottaa pelimaailmassa tapahtunutta merkittävää muutosta, vaikka sen vuoksi pääsemmekin seikkailemaan trooppiseen ja luonnon valtaamaan New Yorkiin. Jos olet kaivannut alkuperäisen pelin viidakkotoimintaa, Crysis 3 toimittaa.
Peli itsessään muistuttaa erittäin paljon Crysis 2:sta. Pelaaja joutuu edelleen huolehtimaan nanopuvun energiatasoista ja vaihtelemaan näkymättömyyden ja vahvemman panssarin välillä. Mukana on tietysti muutama uusi ase (kuten jousi, jolla voi ampua myös näkymättömänä ollessaan) sekä pieni hakkerointipeli (kätevä automaattitykkejä vastaan), uusi päivitysjärjestelmä puvulle sekä uusia tehokkaita vihollisia. Pelin perussisältö on kaikesta huolimatta muuttumaton. Se on kuitenkin lähinnä hyvä asia, sillä Crysis 2:n taistelusysteemi oli jo hyvällä tasolla. Tekoälyltä ei edelleenkään kannata odottaa liikoja, vaikka vihulaiset osaavat jo perääntyä ja mennä suojaan kun se vaikuttaa tarpeelliselta.
Jos pidit edellisestä Crysis-pelistä, Crysis 3 miellyttää varmasti ja tarjolla on uusia ympäristöjä sekä uusia leluja. Se on kaiken kaikkiaan onnistunut ja hyvin hiottu kokonaisuus.
Nyt kun itse pelin sisältö on saatu käsiteltyä, tarkastellaan seuraavaksi pelin grafiikan laatua.
kommentti 1
Jaha... Onkin aika siirtyä seuraavaan viivaleveyteen valmistuspuolella ja seuraavan sukupolven näytönohjaimiin :-)
Ehka ensi vuoden härpäkkeet pyörittävät auttavasti tätä resurssisyöppöä.