Testissä Crysis 3: Suorituskyky mitattuna 16 eri näytönohjaimella

Artikkelin kirjoittaja: Don Woligroski Artikkelin suomentaja: Teemu Laitila | 1 kommentti

Testilaitteisto ja näytönohjaimet



Kuten aina, tässäkin testissä pyrimme antamaan kokonaiskuvan pelin toiminnasta useilla eri tasoisilla näytönohjaimilla. Testiin on otettu mukaan kortteja aina hitaammista Radeon HD 6450 - ja GeForce GT 640 GDDR5 -malleista huippukortteihin kuten GeForce GTX 690 -malliin sekä useamman Radeon HD 7970 -kortin kokoonpanoihin (halusimme myös ottaa mukaan GeForce 210 -kortin, mutta se ei tue vaadittavaa DirectX 11 -tekniikkaa).

Taulukoista löytyvät tulokset myös 5760x1080-resoluutiolla, jos olet kiinnostunut Surroud- tai Eyefinity-suorituskyvystä.



Haluamme mainita, että PowerColor lähetti meille testiin Radeon HD 7870 LE -ohjaimen. Toisin kuin Pitcairn-pohjainen Radeon HD 7870, Radeon HD 7870 LE perustuu Radeon HD 7900 -sarjasta löytyvään leikeltyyn Tahiti-piiriin. Piiri sisältää 1536 varjostinyksikköä ja sen muisti toimii 1500 MHz:n kellotaajuudella. Vaikka se on hinnoiteltu suurin piirtein samalle tasolle perinteisen HD 7870 -mallin kanssa, sen suorituskyky on lähempänä kalliimpaa Radeon HD 7950 -mallia.

Huomioita testistä

Testien tarkoituksena on antaa kuva matalimmista todellisessa pelikäytössä nähtävistä ruudunpäivitysnopeuksista. Ei ole erityisen hyödyllistä testata peliä kohdassa, jossa näytönohjain ei joudu suuremman kuormituksen alaiseksi. Jos testit tehtäisiin graafisesti kevyissä kohdissa, moni ostaisi ohjaimen, joka ei selviydykään pelistä, kun kuormitus lisääntyy. Siksi testiin valittiin kohtaus, jossa suuri määrä vihollisia aiheuttaa maksimaalisen kuormituksen näytönohjaimelle ja prosessorille.

Testipätkä löytyi "Welcome to the Jungle" nimisestä kentästä. Nimensä mukaisesti ympäristö sisältää paljon rehevää kasvillisuutta, sotilaita sekä muuta toimintaa, joka on omiaan haastamaan testijärjestelmän suorituskyvyn. Foorumeilla tulee usein vastaan kommentteja, joiden perusteella samanlaisilla kokoonpanoilla moni näkee korkeampia ruudunpäivitysnopeuksia, kuin mitä testimme perusteella voisi olettaa. Erotus johtuu kuitenkin siitä, että me pyrimme tietoisesti valitsemaan pelin raskaimman kohdan testijaksoksi.

Tässäkin testissä on mukana uusi peräkkäisten ruutujen renderöintinopeuksia mittaava testi, mutta sen toimintaa on muokattu kevyesti. Sen sijaan että esittäisimme vain vaihteluvälin peräkkäisten ruutujen välillä, vertaamme tuloksia ideaalitilanteeseen, joka saadaan laskemalla edellisten ruutujen vaihtelua tietyllä aikavälillä. Muutoksella pyritään tekemään tuloksista selkeämpiä sekä vähentämään luonnollisen vaihtelun merkitystä. Lisäksi vaihteluväliä kutsutaan nyt vaihteluksi eikä aiempien testien tapaan latenssiksi, mikä kuvaa paremmin mittausten tarkoitusta.

Kaikki ylikellotetut kortit on asetettu toimimaan perustaajuuksilla, jotta tulokset vastaisivat paremmin markkinoilta yleisesti löytyviä kortteja.

Testijärjestelmä
CPU
Intel Core i7-3960X (Sandy Bridge-E), 3.3 GHz/3.9 GHz Max Turbo,
Kuusi ydintä, LGA 2011, 15 MB jaettua L3-välimuistia, Hyper-Threading käytössä.
Emolevy
ASRock X79 Extreme9 (LGA 2011) Piirisarja: Intel X79 Express
Verkko
Integroitu Gigabitin verkkokortti
Muisti
Corsair Vengeance LP PC3-16000, 4 x 4 GB, 1600 MT/s, CL 8-8-8-24-2T
Näytönohjaimet
GeForce GT 630 512 MB GDDR5
GeForce GTX 650 2 GB GDDR5
GeForce GTX 650 Ti 1 GB GDDR5
GeForce GTX 660 2 GB GDDR5
GeForce GTX 660 Ti 2 GB GDDR5
GeForce GTX 670 2 GB GDDR5
GeForce GTX 690
GeForce GTX Titan

Radeon HD 6450 512 MB GDDR5
Radeon HD 6670 512 MB DDR3
Radeon HD 7750 1 GB GDDR5
Radeon HD 7770 1 GB GDDR5
Radeon HD 7850 1 GB GDDR5
Radeon HD 7870 2 GB GDDR5
Radeon HD 7950 Boost 3 GB GDDR5
Radeon HD 7970 3 GB GDDR5
Kiintolevy
Samsung 470-series 256 GB (SSD)
Virtalähde
ePower EP-1200E10-T2 1200 W
ATX12V, EPS12V
Ohjelmistot ja ajurit
Käyttöjärjestelmä
Microsoft Windows 8
DirectX
DirectX 11.1
Näytönohjaimen ajurit
Catalyst 13.2 beta 6, Nvidia 314.07 beta (314.09 Beta GeForce GTX Titan -ohjaimelle)
Testit
Crysis 3
v.1.0.0.1, "Welcome To The Jungle", 60 sekunnin jakso Frapsilla mitattuna

kommentti 1

hannibal_pjv

Jaha... Onkin aika siirtyä seuraavaan viivaleveyteen valmistuspuolella ja seuraavan sukupolven näytönohjaimiin :-)
Ehka ensi vuoden härpäkkeet pyörittävät auttavasti tätä resurssisyöppöä.

Kommentoi artikkelia