Vaihtavatko AMD:n Radeon HD 7000 -ohjaimet kuvanlaadun suorituskykyyn?
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 1 kommentti
Kolmen eri näytönohjaimen vertailu
Aloitamme testin vertailemalla näytönohjaimia. AMD:n Radeon HD 6000 -sarjaa edustaa testissä Radeon HD 6970 ja Nvidian GeForce GTX 500 -sarjasta mukana on GTX 580. Testasimme jo aiemmin GeForce GTX 680 -korttia ja varmistimme sen kuvanlaadun olevan identtinen aiempaan sukupolveen nähden. Testaamme myös Radeon HD 7870 - ja Radeon HD 7970 -kortit, jotta saadaan selville näkyykö tekstuurien sumuisuus pelkästään AMD:n Pitcairn-pohjaisissa piireissä vai vaikuttaako ongelma koko HD 7000 -sarjaan. Kaikki Radeon-kortit testataan AMD:n lehdistölle jakelemalla ajurilla (8.95.5-120224a-134185E-ATI), kun taas yksinäisen GeForcen testissä käytetään 295.73 WHQL-sertifioitua ajuria.
Ensimmäinen vertailukuva on peräisin The Elder Scrolls V: Skyrim -pelistä. Kuvassa kannattaa kiinnittää huomiota oikean reunan puunkuoritekstuuriin sekä vasemman reunan kivien tekstuuriin. Molemmat ovat selvästi terävämpiä GeForce-kortilla sekä Radeon HD 6970 -kortilla kuin Radeon HD 7000 -sarjan korteilla.
Seuraavaksi Battlefield 3. Sumuisuus käy hyvin ilmi taustalla olevan rakennuksen yksityiskohdista. Radeon HD 7000 -sarjan korteilla yksityiskohdat ovat sumuisempia ja vanhemmilla Radeon-korteilla sekä Nvidian kortilla kuva on terävämpi.
Metro 2033:ssa Radeon HD 7000 -sarja näyttää taas vähiten yksityiskohtia. Ero näkyy esimerkiksi hieman keskikohdasta ylävasemmalla olevista pienistä ympyröistä.
Kävimme läpi Crysis 2:n ruutukaappauksia, mutta emme havainneet eroja tekstuureissa.
Käytännössä eroja havaittiin kolmessa pelissä neljästä testatusta. Radeon HD 7000 -sarjan ohjaimet toistivat tekstuureiden yksityiskohtia selvästi muita huonommin. Crysis 2 oli ainut esimerkki, josta eroja ei havaittu ja kuvanlaatu vaikutti yhteneväiseltä ohjaimesta riippumatta. Se ei silti tarkoita, että Crysis ei kärsisi ongelmasta, vaan saattaa johtua siitä, että ongelma ei tullut merkittävällä tavalla esiin analysoiduissa kuvakaappauksissa.
Testien perusteella heikompilaatuiset tekstuurit tuntuisivat olevan ominaisuus koko Radeon HD 7000 -sarjassa eikä vika vaikuta pelkästään Pitcairn-pohjaiseen Radeon HD 7800 -sarjaan.
Kun ongelma on rajattu koko GCN-pohjaiseen uuteen sukupolveen, tutkitaan tarkemmin ajureiden vaikutusta.
kommentti 1
Hieno artikkeli, onneksi vanhaan temppuun ei oltu syyllistytty vaan kyse oli normaalista erheestä
-Reko