Vaihtavatko AMD:n Radeon HD 7000 -ohjaimet kuvanlaadun suorituskykyyn?
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 1 kommentti
AMD korjaa ongelman ajuripäivityksellä
AMD:n edustajan mukaan yhtiössä oltiin yllättyneitä siitä, että löytämämme ongelmat oli helppo todeta ja toistaa myös muilla kokoonpanoilla. Yhtiön insinöörit jäljittivät ongelman syyn ja se oli mahdollista korjata ajureiden avulla. Eli oli kyseessä sitten laitteisto- tai sovellusvika, sen ympäri päästään ajureiden päivityksellä. AMD ei ole ollut erityisen avoin lopullisen syyn suhteen, mutta ilmeisesti kyseessä oli ongelma anisotropisessa suodatuksessa ja uudessa asetuksessa, joka otettiin käyttöön Radeon HD 7800 -sarjan julkaisun yhteydessä. Asetuksella oli alun perin tarkoitus korjata heijastuksia suodatustesteissä. AMD:n mukaan ongelma löydettiin ja se onnistuttiin korjaamaan ilman, että suorituskyvyssä tai laadussa jouduttiin tekemään kompromisseja.
Ennen tämän artikkelin alkuperäistä julkaisua AMD julkaisi oman virallisen kannanottonsa asiaan:
Valitsimme Southern Island -tuoteperheen julkaisua varten tietyt asetukset, joiden kuvanlaatua testattiin useissa eri tilanteissa. Totesimme valittujen asetusten tarjoava parhaan yleisen kuvanlaadun. Kun huomautitte joissain peleissä havaitsemistanne ongelmista tekstuureiden kanssa, tarkistimme asetuksia ja löysimme tietyn asetuksen, joka aiheutti havaitsemanne sumeuden. Asetus on poistettu käytöstä ja tekstuurien laadun pitäisi olla toivotunlainen ilman vaikutusta suorituskykyyn. Asetukset tullaan ottamaan käyttöön huhtikuussa julkaistavissa Catalyst 12.4 -ajureissa.
Saimme AMD:lta esiversion julkaistavista ajureista ja halusimme tarkistaa millainen vaikutus muutoksilla on. Tarkastellaan ensiksi tekstuureiden laatua:
Kuva näyttää erinomaiselta. Uusi ajuri korjaa kokonaan tekstuurien sumuisuuden. Radeon HD 7870:n kuvanlaatu on oletusasetuksillaan yhtä terävä kuin Radeon HD 6970:n, mikä on loistava uutinen.
Kun ongelma on korjattu, meidän on pakko kuitenkin tarkistaa vaikuttiko korjaus suorituskykyyn? Putoavatko ruudunpäivitysnopeudet samaan tapaan kuin jos kuvanlaatu olisi nostettu High Quality -tasolle vanhalla ajurilla?
Huolimatta kuvanlaadun parantumisesta, suorituskyky on lähes identtinen ja erot mahtuvat täysin virhemarginaaliin.
Metro 2033:n erot ruudunpäivitysnopeudessa ovat myös olemattomat.
Sama Crysis 2:n tapauksessa.
Kuvanlaatu siis vaikuttaisi parantuneen päivityksen myötä ilman vaikutusta suorituskykyyn.
Koska AMD:n mukaan kyseessä oli ongelma anisotropisessa suodatuksessa, ajattelimme verrata kuvanlaatua vanhan ja uuden ajuriin välillä:
Anisotropinen suodatus on täysin identtinen Radeon HD 7800 -sarjan julkaisuajurin sekä AMD:n meille toimittaman korjatun beta-ajurin välillä. 3DCenterin suodatintesti näyttää antavan saman lopputuloksen Radeon HD 7870 -ohjaimella riippumatta siitä, kumpi ajuri on käytössä. Radeon HD 6970 puolestaan suoriutuu testistä huonommin kuin uudemman sukupolven ohjaimet. Edes tunnelitestin videon avulla emme onnistuneet havaitsemaan eroja alkuperäisen ja korjatun ajurin välillä.
kommentti 1
Hieno artikkeli, onneksi vanhaan temppuun ei oltu syyllistytty vaan kyse oli normaalista erheestä
-Reko