World of Warcraft: Cataclysm - Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
Päivityksen tiedot: 4.0.1
Cataclysmia odotellessa Blizzard päivitti kaikkien asiakasohjelmistot 4.0.1-versioon. Se oli iso paketti ladattavaksi, mutta se toi mukanaan myös merkittäviä muutoksia. Päivityksen julkaistutiedoissa mainittiin seuraavat grafiikkaan liittyvät asiat:
- Parannettu veden- ja laavan renderöinti (Grafiikan asetukset – Liquid Detail)
- Dynaamiset auringonsäteet (Grafiikan asetukset – Sunshafts)
- Tuki useammalle näytölle (Asetukset – Monitor)
- Tuki OpenGL laitteistokursorille (Asetukset – Hardware Cursor Advanced-välilehdellä)
- Kokeellinen DX11-tuki (voidaan ottaa käyttöön ´-d3d11´ komennolla komentoriviltä tai lisäämällä SET gxApi ”d3d11” tiedostoon Config.WTF)
DirectX-tuki käsiteltiin jo aiemmin, mutta halusimme käydä läpi myös muutamia muita lisäyksiä, jotka tulevat olemaan käytössä myös seuraavassa lisäosassa.
Ensimmäiseksi vesi ja laava. Blizzardin käyttämä veden renderöinti on jo pidempään ollut remontin tarpeessa. 4.0.1-versio tuo mukanaan Normal Mapping –tekniikalla toteutetut tekstuurit vedelle, proseduraaliset laineet ja täydet heijastukset. Lisäksi vesiputouksen veden renderöintiin vaikuttaa Particle Density –asetus. Tässä Elwynn Forestissa näkyvä esimerkki aiheesta.
Laavan ulkoasuakin parannettiin. Se ei vaikuta enää pelkästään animoidulta tekstuurilta. Nykyisessä versiossa se valuu reunoilta ja siihenkin vaikuttaa Particle Density –asetus.
Laava ei ollut juurikaan ongelma Wrath of the Lich King –versiossa. Burning Crusadessakaan sitä ei juuri esiintynyt. Ainoastaan alkuperäisessä World of Warcraftissa ja sen maanalaisissa luolastoissa Molten Coressa ja Blackrock Depthsissä sitä oli runsaasti. Kun Eastern Kingdom tekee paluun, laavan parempi renderöinti on hieno asia. Tämä otos on peräisin Blackrock Mountainilta.
Useamman monitorin tuki sai minut aluksi epäilemään, että Blizzard olisi vastannut useita näyttöjä käyttävien toiveisiin ja mahdollistanut pelin pelaamisen usean ruudun leveydellä. Se kyllä on mahdollista, mutta vaatii paljon säätöä ja lisäosien käyttöä. Ikävä kyllä 4.0.1-versio mahdollistaa ainoastaan valinnan millä näytöllä peli pyörii.
Auringonsäteet käsitellään hieman tarkemmin myöhemmässä vaiheessa. Se on kuitenkin ominaisuus, joka kannattaa ottaa käyttöön. Se tuo lisää realismia niissä kohdissa, joissa aurinko paistaa kirkkaasti.
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään