World of Warcraft: Cataclysm - Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn
Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia
Nvidia: High-end–kortit Ulta-asetuksilla
Osittain DirectX 11 –version mahdollistamana (siitä lisää myöhemmin), kaikki Nvidian GTx 400 –sarjan kortit jaksavat pyörittää Cataclysmia Ultra-asetuksilla. DX10-versiota käyttävät GeForce GTX 200 –sarjan kortit eivät hyödy samasta teholisäyksestä, joten ne jäävät taulukon alimmille sijoille.
Kahden GPU:n ongelma tulee taas esiin. GeForce GTX 295 ei hyödy millään tavalla toisesta grafiikkaytimestään, kuten kävi myös AMD:n Radeon HD 5970 –mallin tapauksessa. Se jää jopa jälkeen yhden GPU:n GTX 275 –mallista kaikilla kolmella resoluutiolla. Nvidian mukaan SLI:n pitäisi toimia normaalisti, mutta meille neuvotuilla asetuksilla ei tuntunut olevan juuri mitään vaikutusta suorituskykyyn.
Tulosten järjestys on melko yllätyksetön. Jos olet jo ostanut GeForce GTX 580 –kortin, saatat ihmetellä miksi se ei päihitä GTX 480 –mallia (tai edes 470-mallia) erityisen suurella erolla. Tulosten samankaltaisuus johtuu siitä, että testissä käytetty ylikellotettu Core i7-980X rajoittaa vauhtia. Alatason resoluutio ja Ultra-tason yksityiskohdat eivät tarjoa riittävästi vastusta näille korteille.
Nvidian GeForce GTX 460 on edelleen varma valinta, sillä se päihittää tuloksissa jopa AMD:n Radeon HD 5870 –mallin.
Prosessorin asettamat rajat ovat edelleen näkyvissä 1920x1080-resoluutiolla. GeForce GTX 460 vaikuttaisi edelleen olevan kaikkein kustannustehokkain vaihtoehto. Olemme myös melkoisen yllättyneitä, että DirectX 11 –tuesta hyötyvä GTS 450 päihittää tuloksissa GeForce GTX 285 –mallin? Ja vanha lippulaivamalli GeForce GTX 295 joutuu tyytymään viimeiseen sijaan.
Tarpeeksi korkea resoluutio saa aikaan näkyvämpiä eroja kahden nopeimman mallin välillä, vaikka se ei edelleenkään ole niin merkittävä, että päivitys nopeampaan kannattaisi (ehkä reunanpehmennyksen testeissä saadaan aikaan suurempia eroja).
Suurempi grafiikkakuormitus jättää keskitason GeForce GTS 450 –mallin jonon hännille. Rajapinnan optimoinneista on hyötyä vain silloin, kun muualle ei muodostu pullonkauloja ja tässä tapauksessa kortin rajoitettu varjostinlaskentakyky muodostuu ongelmaksi kun tarkkuus kasvaa.
Tässä on taas 1920x1080 –resoluution nopeudet esitettynä ajan suhteen. DirectX 11 –korttien ja edellisen sukupolven DX10-korttien välillä on ammottava aukko (lukuun ottamatta GTS 450 –mallia, joka jää alemman joukon yläpäähän).
Kommentoi artikkelia
Kirjaudu sisään