World of Warcraft: Cataclysm - Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

DirectX 9 vastaan DirectX 11


Blizzardin World of Warcraftin 3D-moottorin kerrotaan perustuvan alun perin muokattuun Warfcraft III –pelin moottoriin, joka käytti DirectX 8.1 –versiota. Nykyään World of Warcraft käyttää kuitenkin DirectX 9 –rajapintaa, mikä tuo mukanaan tuen suurelle joukolle moderneja näytönohjaimia alkaen vuodesta 2003.

DirectX:n (tai OpenGL:n) uudet versiot saavat pelaajat aina innostumaan, sillä uusien versioiden mukana tulee yleensä joukko uusia visuaalisia efektejä, joita kehittäjät voivat hyödyntää lisätäkseen peleihin realismia. Uuden rajapinnan ei kuitenkaan aina tarvitse keskittyä pelkästään uusien tyylikkäiden efektien keksimiseen vaan se voi myös parantaa jo olemassa olevien efektien suorituskykyä. Hyvä esimerkki siitä on Firaxisin uusi Civilization V, joka hyödyntää DirectX 11 –rajapintaa suorituskyvyn parantamisessa (uuden silmäkarkin sijaan).

Myös Cataclysm sisältää kokeellisen DirectX 11 –tuen, joka ei varsinaisesti tuo mitään uutta, vaan tässäkin tapauksessa sitä käytetään suorituskyvyn lisäämisessä.

Jotta tekniikasta olisi hyötyä, käytössä on tietysti oltava DirectX 11 –rajapintaa tukeva näytönohjain AMD:n Radeon HD 5000/6000 –sarjasta tai Nvidian GTX 400 –sarjasta. DirectX 11 –version ominaisuuksia ei voi ottaa käyttöön pelkän valikosta tehtävän säädön avulla. DirectX 11 –tuki saadaan käyttöön lisäämällä ´-d3d11´ valitsin World of Warcraft pikakuvakkeen tietoihin. Toinen vaihtoehto on avata asetustiedosto config.wtf (löytyy …\World of Warcraft\WTF\) ja lisätä sinne uusi rivi SET gxApi ”d3d11”.

Millaisia uuden version vaikutukset sitten ovat? Testien mukaan sillä on yllättävän suuri vaikutus.





GTX 580 –kortin tapauksessa ruudunpäivitysnopeudet nousevat yli 30% 1680x1050 ja 1920x1080 resoluutioilla, jotka ovat kaikkein eniten riippuvaisia prosessorin tehoista näin nopealla kortilla. 2560x1600 tasolla tehonlisäys on 22 prosenttia. Sekään ei ole huono tulos, mutta se näyttää hyvin miten DirectX 11 –version parempi säikeistys ja muistinkäyttö nopeuttavat renderöintiä kunhan muualle järjestelmään ei muodostu suorituskykyä rajoittavia pullonkauloja.





AMD:n Radeon HD 5870 hyötyy uudesta rajapinnasta samaan tyyliin kun GeForce-kortti 1680x1050-tasolla. Koska HD 5870 on huomattavasti GTX 580 –mallia hitaampi, sen saama hyöty on hieman pienempi 1920x1080-resoluutiolla ja etu lähes häviää 2560x1600 resoluutioon siirryttäessä, kun kortti ei enää kykene ohittamaan suhteellisen nopeaa prosessoria.

Jopa ironiselta vaikuttavassa tilanteessa parhaan hyödyn uudesta DirectX 11 –versiosta saavat siis ne, joilla on jo käytössään nopea prosessori ja lähes ylinopea näytönohjain. Jos pelikoneesi on rakennettu komponenttien tasapainoa silmälläpitäen, rajapinnan optimoinneilla ei saavuteta erityisen suurta hyötyä. Siitä huolimatta monet Core i5 – ja Core 2 Quad –prosessoreita omistavat ystäväni ovat myös testanneet DX11-koodipolkua ja he ovat raportoineet noin 20% parannuksista ruudunpäivityksessä. Joten jos näytönohjaimesi vain tukee DX11-rajapintaa, Blizzardin uudistuksella on ainakin jonkinlainen vaikutus pelikokemukseesi.

Kommentoi artikkelia