World of Warcraft: Cataclysm - Tom’s Hardwaren opas suorituskykyyn

Artikkelin kirjoittaja: Teemu Laitila | 0 kommenttia

Efektit: varjojen laatu


Varjojen laadulle on viisi eri yleistä asetusta.
  • Low: matalan resoluution varjot maastossa, muodottomat varjot yksiköille
  • Fair: matalan resoluution varjot maastossa, matalan resoluution dynaamiset varjot lähellä pelaajaa
  • Good: matalan resoluution varjot maastossa, korkean resoluution dynaamiset varjot pelaajan lähellä
  • High: Korkean resoluution varjot maastossa, korkean resoluution dynaamiset varjot pelaajan lähellä
  • Ultra: korkean resoluution dynaamiset varjot koko ympäristössä




Vasemmalla näkyvän tornin sumea varjo on hyvä esimerkki matalan resoluution varjoista ympäristössä. Toinen selkeä esimerkki Low-tasosta on ratsun varjon puuttuminen kokonaan.



Tornin varjo on edelleen sumea, mutta nyt lohikäärmeeni alla on matalan resoluution dynaaminen varjo.



Ratsun aiheuttaman matalan ja korkean resoluution dynaamisten varjojen eroa on hankala havaita näin ilmasta käsin, mutta jos vertaat tämän ja edellisen kuvan suurennettuja versioita, varjon muuttuminen hieman terävämmäksi on havaittavissa.



High- ja Good-tasojen suurin ero on selkeimmin havaittavissa tornin aiheuttamasta matalan resoluution (sumeasta) varjosta, joka korvautuu huomattavasti terävämmällä korkean resoluution versiolla. Paljon realistisempiakin varjon toteutuksia on nähty (varjot eivät ole yleensä näin teräviä kaukaa katsoessa). Mutta tämähän on kuitenkin MMORPG, ja fantasiamaailman todenmukaisuutta on paha mennä muutenkaan arvostelemaan.

Kommentoi artikkelia